kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۴۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸

مقام ارشد آمریکایی: باید ضمن حفظ برجام فشار بر ایران را تشدید کنیم(خبر ویژه)

یک قانونگذار ارشد آمریکایی تاکید کرد منافع آمریکا با اجرای جدی توافق هسته‌ای تامین می‌شود و باید این توافق حفظ شود.




الیوت انگل در نشریه یواس‌تودی نوشت: منافع آمریکا اکنون با اجرای جدی توافق هسته‌ای، محکم کردن آن و سرکوب دیگر رفتارهای ایران تامین می‌شود.
وی می‌نویسد: «من مخالف توافق هسته‌ای ایران بودم. با شرکت در ده‌ها جلسه استماع کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، صدها ساعت نشست خبری که شامل مطالب محرمانه بود و ارزیابی دقیق مذاکرات وچگونگی دستیابی آمریکا و پنج کشور مذاکره‌کننده به این مسئله بسیار چالش‌برانگیز، اکنون به این نتیجه رسیدم که آمریکا باید این توافق را حفظ کند.
امروز من بر این باور هستم که منافع آمریکا با حفظ تعهداتش درقبال توافق، اجرای جدی آن، سرکوب دیگر رفتارهای خطرناک ایران و تداوم بررسی راه‌هایی برای محکم‌تر کردن توافق هسته‌ای تامین می‌شود.
از زمان اجرای توافق هسته‌ای برنامه جامع اقدام مشترک یا JCPOA  من به تصویب قوانینی کمک کردم که ایران را وادار به پرداختن هزینه به دلیل حمایتش از تروریسم، توسعه موشک بالستیک و سرکوب مردم ایران می‌کند.
همزمان من این مسئله را مطرح کرده‌ام که توافق هسته‌ای کافی نیست. یکی از نگرانی‌ها، بندهایی از توافق درباره نظارت بر این توافق است پس از پایان مهلت هشت ساله «زمان انقضا» پایان می‌یابد. در «پایان توافق»، با ایران به عنوان حامی اصلی تروریسم همچون هر کشور دیگری در موضوع فناوری هسته‌ای رفتار خواهد شد.
از حال تا شش سال دیگر ایران می‌تواند آزادانه برنامه موشک بالستیک خود را به پیش برده و سیستم‌های پرتابگر را برای سلاح‌های هسته‌ای در آینده تقویت ‌کند.
با وجود برخی نواقص، تعهد کنونی ما به توافق می‌تواند به جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه کمک کند.
الیوت در تشریح چگونگی جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر با تعهد به توافق نوشت: نخست، این توافق باید با جدیت اجرایی شود.
بازرسان بین‌المللی باید به همه سایت‌های لازم برای تضمین تلاش مخفیانه یا آشکار ایران برای پیشبرد برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش دسترسی داشته باشند.
دوم ایران با تبعات اقداماتش در نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت که بر اجرای برجام نظارت دارد، مواجه شود.
این قطعنامه ممنوعیت زمانی محدودی را برای برنامه موشک بالستیک ایران و انتقال سلاح‌های قراردادی اعمال می‌کند اما ایران همچنان به انتقال سلاح و اعزام نیرو به سوریه، یمن، عراق و لبنان ادامه می‌دهد. این موضوع غیرقابل قبول است و شرکای ما باید با پیوستن به آمریکا به ایران نشان دهند که چنین فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌ای را که ناقض قانون بین‌المللی است، تحمل نخواهند کرد.
وی افزود: من نگران هستم که خروج ناگهانی آمریکا از برجام به امنیت ملی ما لطمه بزند.
اگر توافق هسته‌ای ایران نابود شود آنها با چه انگیزه‌ای با ما وارد مذاکره می‌شوند؟ هرچند که من با توافق مخالفت کردم و همچنان بر وجود نقایض جدی آن باور دارم در این برهه تایید نکردن پایبندی ایران به توافق و خروج از آن بدون ارائه شاهدی قوی درباره تقلب ایران اشتباه خواهد بود.