kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۹۱۴
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹

چرا کودکم وزن نمی‌گیرد!



نداشتن وزن مناسب وضعیتی غیرطبیعی نیست، اما بسیاری از پدر و مادرها زمانی که فرزندشان به آن اندازه که باید وزن نمی‎گیرد، این مسئله را بزرگ می‎کنند.
به گزارش «نیوهلث ادوایزر»، نرسیدن به وزن استاندارد برای کودکان دو ساله به طور معمول وضعیتی خطرناک در نظر گرفته نمی‎شود، زیرا ممکن است کودک قادر به دریافت یا حفظ کالری‎های مصرفی خود نباشند. حال این سؤال پیش می‌آید که چگونه با وجود تغذیه مناسب افزایش وزنی در کودک رخ نمی‌دهد؟باز هم تأکید می‌کنیم که وزن نگرفتن کودک به نوبه خود بیماری نیست، اما ممکن است دلیل آن شرایط خاص زمینه‎ای باشد که از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر‌اشاره کرد:
 اختلال در سوخت و ساز
وجود عفونت‌ها (مانند عفونت دستگاه ادراری، انگل‌ها) بدن را مجبور به مصرف مواد مغذی بیشتر در مقایسه با مواد مغذی مصرف شده طی روزهای عادی می‌کند. همچنین موارد زیر هم می‌تواند دلیلی بر کم وزنی باشد:
 نبود تعادل در درصد مناسب مصرف چربی، کربوهیدارت و پروتئین‌، مصرف ناکافی کالری و عدم تحمل برخی غذاهای خاص (با آلرژی غذایی تفاوت دارد)
بیماری یا عفونت دستگاه گوارش
در نهایت اگر کودک شما گرفتار سوء تغذیه باقی بماند، شرایط زیر را تجربه خواهد کرد:
بی‌حال می‎شود، نق می‌زند، رشد نمی‌کند، از نظر جسمانی ضعیف می‎شود، از رشد قدی، عقلی و عاطفی باز می‎ماند و در بزرگسالی به بیماری‎های مبتنی بر تغذیه مانند دیابت و چاقی مبتلا می‌شود.
این‌ها تنها برخی از بسیاری از شرایطی جدی هستند که در صورت افزایش نیافتن وزن کودک شما رخ می‎دهد.
چه‌کار کنیم؟
هنگامی که موضوع رشد مبتنی بر تغذیه مطرح می‎شود، اقدامات مشخصی وجود دارند که می‎توانید امتحان کنید.
حفظ یک روتین
اگر کودک را در دوره‎های زمانی نامنظم تغذیه کنید، بدن وی قادر به تنظیم و سازگار کردن خود نخواهد بود. با حفظ یک برنامه مناسب بر اساس نیاز فرزندتان و نه نیاز خودتان می‌توانید به رشد سالم وی کمک کنید.
تغذیه درست
اگر با شیشه فرزند خود را تغذیه می‌کنید، اطمینان پیدا کنید که بدن وی در وضعیت مناسب قرار دارد. اگر خوابیده شیر می‌خورد سر کودک باید اندکی بالاتر از بدنش باشد. فرزند خود را تشویق کنید تا خودش غذا بخورد.
تمیزکاری
تا زمانی که فرزند شما وعده غذایی خود را به طور کامل بخورد، صبر کنید و پس از آن جمع کردن و تمیز کردن را آغاز کنید. اجازه دهید کودک ریخت و پاش کند، زیرا آنها کم سن و سال هستند. شما می‌توانید این کثیف کاری‌ها را پس از تمام شدن وعده غذایی وی تمیز کنید. عجله‎ای نداشته باشید.
محیط غذا خوردن
گاهی اوقات اینکه کودک خود را با چه چیزی تغذیه می‌کنید یا چگونه این کار را انجام می‎دهید، عامل تاثیرگذاری محسوب نمی‎شود، بلکه مکان غذا خوردن عامل مهمی است. مکان غذا خوردن کودک خود را تغییر دهید و نتایج را بررسی کنید.
آرامش را برقرار کنید
هنگامی که با یک کودک دو ساله سر و کار داریم که وزن اضافه نمی‌کند، باید یک قانون مهم را به یاد داشته باشید. هنگامی که در اطراف کودک غذا می‌‌خورید باید آرام و راحت باشید. بحث و جدل‌ها را از وی دور نگهدارید. غذا خوردن را به یک تجربه مثبت برای او تبدیل کنید. افزون بر این، عادات غذا خوردن خوب به رشد کودک شما کمک می‌کند.
تلویزیون، رادیو، بازی‎ها، تلفن‌های همراه، موسیقی با صدای بلند یا هر عامل حواسپرتی را هنگام غذا خوردن از کودک دور نگهدارید. این اقدام بزرگ و دشواری نیست، به ویژه زمانی که در نظر داشته باشید سلامت کودک در معرض خطر قرار دارد.
صبر؛ عاملی کلیدی
کودکان به طور معمول از غذاهای جدید خوششان نمی‌آید. این شرایط نباید موجب دلسردی شما شود. در طول یک دوره زمانی تلاش کنید کودک را با آن غذاها بارها و بارها تغذیه کنید. اگر کودک شما به اوتیسم مبتلاست، ممکن است مجبور باشید یک غذا را بیش از 20 تا 30 بار به وی بدهید تا سرانجام آن را بپذیرد.
رعایت بهداشت
گاهی اوقات، عفونت‌ها و بیماری‌ها از رشد کودک جلوگیری می‌کنند. اگر این شرایط به دلایل بهداشتی شکل گرفته باید دست به کار شوید. پیش از پختن مواد غذایی آنها را به خوبی بشویید. اگر به هجوم حشرات و میکروب‌ها مشکوک هستید، پیش از پخت و پز دست‌های خود را شسته و ضدعفونی کنید. از سرو غذاهای قدیمی و تاریخ مصرف گذشته نیز پرهیز کنید.