kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۸۱۲
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
با لغو مذاکرات دوجانبه

پاکستان یک قدم دیگر از آمریکا فاصله گرفت

سرپیچی مقامات اسلام‌آباد از کاخ سفید به خاطر اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا، واشنگتن را در سیاست‌های منطقه‌ای به زحمت انداخته و رئیس سابق «سیا» شخص «دونالد ترامپ» را در این رابطه مقصر دانست.


اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» که پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرده بود، واکنش تند مقامات اسلام‌آباد را به دنبال داشته و آنها را به شدت آزرده‌خاطر کرده است، چرا که آنها 16 سال با سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا همراهی کرده بودند و به خاطر این همراهی، هزینه‌های گزاف جانی و مالی هم پرداخت کرده‌اند. به هر حال، طی حدودا دو هفته‌ای که از اظهارات ترامپ می‌گذرد، پاکستان علاوه بر موضع‌گیری کلامی، دست به اقدام عملی برای قطع همکاری با آمریکا هم زد.
به گزارش فارس، «خواجه محمد آصف» وزیر خارجه پاکستان رسما اعلام کرد: مذاکرات دوجانبه با واشنگتن، به حالت تعلیق درآمده است. وی افزود: سخنان ترامپ، پاکستان را سردرگم و شوکه نکرد و با توجه به منافع کشور تصمیم‌گیری خواهیم کرد.چند روز قبل هم دولت اسلام‌آباد فرستاده آمریکا را نپذیرفت.
خواجه آصف گفت: «پاکستان نباید در جنگ افغانستان شرکت می‌کرد.» منظور وزیر خارجه پاکستان، پیوستن این کشور به جبهه جنگ علیه تروریسم آمریکا در سال 2001 است. در این سال پاکستان بندر کراچی و آسمان خود را در اختیار نیروهای آمریکایی و متحدانش برای اشغال افغانستان قرار داده بود و تانکرهای سوخت و کامیون‌های حامل کمک‌های لجستیکی از دو محور مرزی پاکستان، وارد افغانستان می‌شده‌اند. در این سال پاکستان در واقع، عملا وارد جنگ علیه افغانستان شده بود و در صورتی که همکاری نمی‌کرد، آمریکا نمی‌توانست به افغانستان لشکرکشی کند.
ترامپ در اظهارات دو هفته قبل خود، گفته بود: «پاکستان با ادامه اقدامات خود در پناه دادن به افراط‌گرایان در آینده بسیار ضرر خواهد کرد، زیرا این کشور به تروریست‌هایی پناه می‌دهد که با واشنگتن می‌جنگند... ما تاکنون میلیاردها دلار به پاکستان کمک کرده‌ایم، اما آنها همچنان به افراط‌گرایان پناه می‌دهند.»
در پی این اظهارات، مردم پاکستان در شهرهای مختلف تظاهرات برپا کردند و به آن، واکنش نشان دادند. شهروندان پاکستانی احساسات ضدآمریکایی دارند و بخش اعظم گرفتاری‌های امنیتی کشورشان را ناشی از پیروی اسلام‌آباد از آمریکا می‌دانند.
واکنش سرپرست اسبق سیا به ترامپ
«مایکل مورل» سرپرست اسبق سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) اما در واکنش به این تحولات گفته: «آمریکا نمی‌تواند به پاکستان فشار بیاورد زیرا ادامه این شیوه به خود واشنگتن آسیب می‌رساند... پاکستان مانند گذشته محتاج به کمک مالی آمریکا نیست و نیازهای خود را از طریق چین جبران می‌کند.»
مورل تاکید کرد: «آمریکا برای پیروزی در جنگ افغانستان به مسیرهای زمینی و کریدور هوایی پاکستان نیاز دارد و بدون کمک پاکستان، پیروزی در جنگ علیه تروریسم برای آمریکا غیرممکن است.» مورل این را هم گفته که «سیاست ترامپ مبهم است. وی فراموش کرده که در حال حاضر این آمریکا است که به پاکستان نیاز دارد و اسلام‌آباد مانند گذشته نیازمند کمک واشنگتن نیست.»
علاوه بر «مورل»، بسیاری از سیاستمداران وابسته به دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا هم نسبت به رفتارهای سیاسی و موضع‌گیری‌های ترامپ، ابراز نگرانی می‌کنند. «نوآم چامسکی» اندیشمند و استاد دانشگاه‌های آمریکا نیز اخیرا گفته بود، ترامپ روند اضمحلال آمریکا را تندتر می‌کند.