kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۸۰۷
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
مشاور سابق پنتاگون و مدیر اندیشکده واشنگتن:

حزب‌الله قادر است هر نقطه اسرائیل را که اراده می‌کند، هدف بگیرد

به گفته مشاور سابق پنتاگون در امور کشورهای عرب غرب آسیا «موشک‌ها و راکت‌های پرشمار حزب‌الله می‌توانند هر جای اسرائیل را هدف بگیرند، حتی می‌توانند تردد هوایی و دریایی اسرائیل را مختل کنند.»



«دیوید شنکر» مدیر «برنامه‌ سیاست‌های کشورهای عرب» اندیشکده واشنگتن و ازمشاوران سابق پنتاگون در امور سوریه، لبنان، اردن و فلسطین است. وی در گفت‌‌وگو با وبگاه آمریکایی «سایفر بریف» درباره «امکان درگیری جدید بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل» و همچنین «قیاس آن با نبرد سال 2006» گفته: «توان حزب‌الله در حال حاضر به مراتب بیشتر شده است.»
به اعتقاد «شنکر»، «موشک‌های حزب‌الله می‌توانند به همه جای اسرائیل ضربه بزنند و این شامل قابلیت‌های زمین به دریا نیز می‌شود. ما در جنگ سال 2006 شاهد بودیم، زمانی که موشک حزب الله کشتی جنگی «آی.ان.اس حانیت» اسرائیل را که در 10 کیلومتری سواحل لبنان بود، غرق کرد.»
مدیر اندیشکده واشنگتن در ادامه گفت: «حزب‌الله، 15000 نیروی فعال و 10 هزار نفر یا بیشتر نیروی ذخیره دارد و حدود هفت تا هشت هزار نفر آن‌ها اینک در سوریه مستقر هستند. حزب‌الله در جنگ 33 روزه نشان داد قادر به شلیک روزانه صدها راکت به اسرائیل است و از آن زمان تاکنون توانسته نیروهای بیشتری را در اختیار بگیرد. این گروه اکنون 150 هزار راکت و موشک در اختیار دارد و در حالی‌که کمیت، تنوع و کیفیت این موشک‌ها متفاوت هستند، اما از نظر تعداد، قابل توجه محسوب می‌‌شوند.
به گزارش فارس، «شنکر»  این را هم اضافه کرد که «نیروهای حزب‌الله از آن موقع تاکنون کیفیت موشک‌های خود را  نیز ارتقا داده‌اند به طوری‌که شاهد بودیم یکی از آن‌ها به ایستگاه قطاری در حیفا برخورد کرد و تعدادی از اسرائیلی‌ها را کشت و برای هدف قرار دادن وزارت جنگ اسرائیل در جنگ 33 روزه نیز از موشک‌ها و راکت‌های بسیار دقیقی استفاده کرد.»
سوریه حزب‌الله را قوی‌تر کرد
دیوید شنکر در ادامه اظهار داشت: «حزب الله تجربه رزمی با ارزشی را در سوریه به دست آورده و توانایی اجرای عملیات تهاجمی که قبلا ندیده بودند را اینک بهبود بخشیده‌اند. آن‌ها همچنین تدارکات گسترده‌ای را برای اعزام پرسنل و ارسال تجهیزات لازم به نیروهای خودی در خط مقدم در یک کشور خارجی دیده و این موردی مثبت برای اسرائیل محسوب نمی‌شود.»
مشاور سابق پنتاگون در ادامه گفت که «اسرائیل در سوریه سه نگرانی بزرگ دارد. یکی ایجاد مسیر زمینی دائمی در حال توسعه در امتداد مرز عراق و سوریه است. این مسیر قادر است پرسنل و سلاح را به طور مداوم به لبنان انتقال دهد. اسرائیل همچنین در مورد حرکت عمقی‌تر حزب‌الله و سپاه پاسداران به جنوب سوریه نگران است. آخرین نگرانی اسرائیل بابت حزب‌الله این است که این گروه نمی‌خواهد جنگ تمام عیار دیگر با اسرائیل در لبنان داشته باشد. حزب‌الله خواهان آزادی عمل برای حملات دوره‌ای به اسرائیل است.
در حال حاضر این گروه فعالیت کمی در سوریه دارد اما مایل به ایجاد یک پایگاه عملیاتی در خاک سوریه در نزدیکی بلندی‌های جولان است به طوری‌که بتواند اسرائیل را هدف قرار دهد.»