kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۰۱۱
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱

سود 600 میلیونی یک کارگاه تابلو فرش دستباف در سردرود

تولید و صادرات تابلو فرش سردرود سالیانه 600 میلیون تومان سود مالی برای هر کارگاه و 80 میلیون تومان برای هر فرد ایجاد می‌کند.

 گروه اقتصادی-

به گزارش خبرنگار اقتصادی کیهان، شهر سردرود که با قدمتی سه هزار ساله به عنوان یازدهمین شهر پرجمعیت شهرستان تبریز در آذربایجان شرقی محسوب می‌گردد، یکی از مناطقی است که با حجم عمده تولیدات تابلوفرش، به عنوان پایتخت تابلوفرش ایران و حتی جهان شناخته می‌شود.
هنر بافت تابلوفرش در این شهرستان قدمتی 80 ساله داشته و حدود 80 درصد مردم به طور مستقیم و یا غیرمستقیم از این هنر کسب درآمد می‌کنند. ضمن اینکه حدود 50 درصد بازار فرش تبریز را تابلوفرش‌های سردرود به خود اختصاص داده و صادرات تابلو فرش سردرود در کنار اشتغالزایی می‌تواند حامل پیام فرهنگی ایران محسوب شود، چه اینکه تابلو فرش دستباف ایران به نام سردرود در فهرست آثار معنوی میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور در سال 91 و نشان جغرافیای ملی تابلو فرش به نام سردرود توسط مرکز ملی فرش ایران در سال 93 ثبت شده است. در همین راستا، روزانه 350 قطعه تابلو فرش در 800 کارگاه تولید می شود که میانگین سود مالی سالیانه آن برای هر کارگاه 600 میلیون تومان و برای هر فرد 80 میلیون تومان می‌باشد که در نوع خود کم‌نظیر است. چراکه در شرایط امروز اقتصادی کشور‌(مانند شرایط رکودی کسب و کار و بحران اشتغال) سود 80 میلیونی هر شخص در طول سال، کم‌سابقه است.
گفتنی است، تولیدات تابلو فرش در سردرود به مصرف داخلی محدود نشده و به کشور‌هایی مانند چین، آمریکا، آلمان و ژاپن نیز صادر می‌شود.
کسب و کار کارگاه‌های اینچنینی در شهرستان‌های کشور باید الگو قرار گرفته و هرجایی از کشور که دارای مزایای هنری و یا گردشگری می‌باشد باید با پرورش ویژگی‌ها و توان خود، هم باعث اشتغال و هم درآمدزایی آن منطقه بشود، چون ظاهرا نمی‌توان امیدی به بهبود شرایط از طریق اقدامات دولت داشت.
با توجه به افزایش نرخ بیکاری در دولت حسن روحانی (که رکود پنج سال اخیر را هم شکست) و مشکلات معیشتی مردم که با کاهش 13 درصدی درآمد ملی در سه سال نخست این دولت همراه بوده است، باید گفت یکی از مهم‌ترین راهکار‌های توجه به اقتصاد مردم، توسعه همین کسب و کار‌های بومی می‌باشد.