kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۷۷۷
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳
اطلاعات رسمی نشان می‌دهد

«مشعل‌سوزی» در دولت یازدهم افزایش یافت


بررسی اطلاعات رسمی نشان می‌دهد روند مشعل‌سوزی در دولت یازدهم افزایش یافته و از 25 میلیون متر مکعب در روز به 43 میلیون متر مکعب رسیده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، براساس اعلام مسئولان سازمان محیط زیست، وزارت نفت باید روند مشعل‌سوزی را در مناطق عملیاتی خود کاهش دهد. طبق وعده وزارت نفت نیز قرار است تا سال 98 مشعل‌سوزی متوقف شده و به صفر برسد.
جداول موجود در ترازنامه انرژی در سال 90 نشان می‌دهد با وجود میزان بالای تولید نفت در کشور (تقریبا همین میزان فعلی) روزانه 37/32 میلیون متر مکعب گاز همراه در مشعل‌ها می‌سوخته که این روند تا سال 92 نزولی بود و در زمان آغاز به کار دولت یازدهم روزانه 25/2 میلیون متر مکعب گاز همراه در مشعل‌ها دود می‌شد.
سال 90 در سفری که مقام معظم رهبری به پارس جنوبی داشتند در جمع مسئولان سابق به محض دیدن مشعل‌های روشن در منطقه فرمودند به جای توجیه تدبیر کنید تا مشعل‌ها خاموش شود.
با آمدن دولت یازدهم که با شعار تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد انتظار می‌رفت روند نزولی مشعل‌سوزی‌ها ادامه یابد تا اینکه به صفر برسد اما ظاهرا مسئولان صنعت نفت کمترین توجه را در این باره داشتند و هرچند طرح‌هایی مانند فلر سبز در منطقه پارس جنوبی مورد بهره‌بردارشی قرار گرفت و برای مدتی نیز قرار بود طرح مزایده گازهای همراه در برخی از مناطق عملیاتی اجرایی شود، اما به گواه همین آمارهای رسمی از سال92 روند مشعل‌سوزی افزایش یافت تا اینکه در سال 95 به حدود 43 میلیون متر مکعب در روز رسیده است.
اواخر سال 95 بود که جواد کاظم نسب الباجی نماینده مردم اهواز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی تذکر کتبی از وزیر نفت نسبت به عدم جمع‌آوری گازهای همراه نفت سؤال کرد.
و پیش از آن نیز محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس از مصوبه این کمیسیون درخصوص سرمایه‌گذاری بانک‌ها در طرح جمع‌آوری گازهای همراه در لایحه بودجه سال 96 خبر داده بود.
حتی علی کاردر معاون وزیر نفت که در سال 93 به عنوان مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران فعالیت می‌کرد، در آبان ماه همان سال در گفت وگو با فارس، با‌ اشاره به فراخوان عمومی مزایده فروش گازهای ارسالی به مشعل، گفته بود: از میزان گاز مشعل مورد مزایده، بخش خصوصی می‌تواند سه هزار مگاوات برق تولید و به خارج از کشور صادر کند. این در حالی است که هم اکنون روزانه یک هزار مگاوات برق از کشور به خارج صادر می‌شود.»
کاردر ارزش افزوده تولید سه هزار مگاوات برق را 1/5 میلیارد دلار با احتساب نرخ بین‌المللی در سال عنوان کرد و با بیان اینکه این پروژه از بارزترین پروژه‌ها در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است، اعلام کرد که کشور می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سوزاندن گازهای مشعل جلوگیری و ایجاد ارزش افزوده کند و در بخش دیگر از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری کند، اما تاکنون از اجرای این پروژه‌ها خبری نیست.
حتما مسئولان صنعت نفت معتقدند علت افزایش مشعل‌سوزی در دولت یازدهم افزایش حجم تولید نفت و گاز در کشور است که باید در پاسخ به این ادعا گفت هرچند روند تولید گاز در کشور افزایش یافته است اما از همین روزهای اول باید جلوی سوزاندن گازهای همراه را گرفت تا بعد به دنبال راه کار نباشیم.