kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۷۷۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
نگاهی آماری به لیگ برتر در پایان هفته چهارم

فولاد اوج گرفت، پرسپولیس در صدر باقی ماند

هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر در شرایطی به پایان رسید که حضور مربیان پرسپولیسی در بالای جدول از مهم‌ترین اتفاقات آن است.


سرویس ورزشی-

پرونده رقابت‌های هفته چهارم لیگ برتر جمعه شب با برگزاری سه بازی بسته شد؛ دیدارهای هفته چهارم از روز چهارشنبه با بازی تیم‌های پرسپولیس و سیاه جامگان آغاز و در نهایت با دیدار تیم‌های فولاد خوزستان و گسترش فولاد به پایان رسید.
در بازی‌های جمعه شب و در مشهد تیم‌های پدیده و استقلال خوزستان به تساوی دو- دو رسیدند. در این بازی ابتدا شاگردان ویسی در آخرین دقیقه از نیمه نخست توسط میثم دورقی و ارسال تاوادزه به گل رسیدند تا اهوازی‌ها با پیروزی تک گله به رختکن بروند. اما با شروع نیمه دوم، پدیده برای جبران گل خورده سراپا حمله شد و توانست در دقیقه ۵۷ با سانتر خلعتبری و ضربه سر محمدرضا خانزاده به گل تساوی برسد.سومین گل بازی نیز توسط پدیده به ثمر رسید و این‌بار حسین مهران با ضربه سر تیمش را با نتیجه دو بر یک پیش انداخت. اما این پایان کار نبود و در شرایطی مشهدی‌ها حملات متعددی روی دروازه حریف خود تدارک می‌دیدند، یوسف دلفی موفق شد بازی را برای استقلال خوزستان به تساوی بکشاند. از جمله حواشی این بازی می‌توان به اخراج بهمن روشنایی سرپرست و بهروز مکوندی مربی استقلال خوزستان به دلیل اعتراض شدید به گروه داوری ‌اشاره کرد. پدیده مشهد با نتیجه‌ای که مقابل استقلال خوزستان کسب کرد پنج امتیازی شد و به رده پنجم جدول رسید. اهوازی‌ها نیز با پنج امتیاز در رده هفتم قرار گرفتند.
در رشت، سپیدرود برابر پیکان به برتری یک بر صفر رسید تا نخستین پیروزی خود در لیگ برتر را جشن بگیرد. تک گل این بازی را عماد میرجوان به ثمر رساند. میرجوان در دقیقه ۱۲ توانست در داخل محوطه جریمه پیکان موقعیتی که توسط حسین ابراهیمی ایجاد شده بود را به گل تبدیل کند.این اولین پیروزی سپیدرود رشت تیم تازه لیگ برتری شده مسابقات است. آنها با این برد توانستند دو پله در جدول صعود کنند و جای گسترش فولاد را در رده چهاردهم بگیرند. به این ترتیب شاگران مجید جلالی با دو امتیاز قعر نشین شدند.
و بالاخره در خوزستان، تیم فولاد موفق شد با نتیجه دو بر یک گسترش فولاد را شکست دهد. برای فولاد خوزستان در این بازی علی‌اصغر عاشوری در دقیقه ۳۷ توانست ابتدا گلزنی کند. او که توانسته بود، خود را از تله آفساید رها کند، در مسیر شوت عبدالله‌زاده قرار گرفت و در موقعیتی تک به تک موفق به گلزنی شد.در ادامه و در دقیقه ۷۹ گسترش فولاد بازی را به تساوی کشاند اما این پایان کار نبود و فولادی‌ها در دقیقه ۹۶ توسط عبدالله کرمی صاحب موقعیت پنالتی شدند و زهیوی نیز توپ را برخلاف جهت دروازه بان گسترش فولاد به گل تبدیل کرد.به این ترتیب فولاد خوزستان هفت امتیازی شد و به رده چهارم صعود کرد. تبریزی‌ها نیز با سه امتیاز در رده پانزدهم باقی ماندند. از نکات جالب این بازی وقت استراحت داور در دقیقه ۳۰ به بازیکنان دو تیم به دلیل گرمای هوا بود.
اما با به پایان رسیدن هفته چهارم مسابقات، ناکامی سرخابی‌ها در عدم کسب پیروزی، اولین امتیاز لیگ برتری سپیدرود و سقوط پیکان به انتهای جدول رده‌بندی از اهم اتفاقات این هفته بود. در ادامه به برخی موارد جالب توجه درخصوص رقابت‌های لیگ برتر‌اشاره می‌شود.
صدر جدول در تسخیر مربیان پرسپولیسی
حضور سه تیم پرسپولیس، پارس جنوبی جم و سایپا در بالای جدول با ۱۰ امتیاز از نکات جالب توجه جدول در هفته چهارم است. به جز پرسپولیس، دیگر تیم‌های ۱۰ امتیازی در جدول که در رده‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند هم از مربیانی سود می‌برند که از خانواده پرسپولیس به حساب می‌آیند. علی دایی و مهدی تارتار با سابقه حضور در پرسپولیس به عنوان بازیکن و مربی باعث می‌شود تا مربیان هر سه تیم بالای جدول را به نوعی پرسپولیسی دانست.
اولین امتیاز لیگ برتری برای سپیدرود
تیم فوتبال سپیدرود با پیروزی یک بر صفر برابر پیکان با یک تیر چند نشان زد. از جمله اینکه از بحران فرار کرد، جای خود را در انتهای جدول با تیم پیکان عوض کرد و از همه مهم‌تر اینکه با این پیروزی، اولین امتیاز لیگ برتری تاریخ فوتبال سپید به دست آمده باشد. با توجه به اینکه این تیم اولین حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کند و تا قبل از هفته چهارم همه بازی‌های خود را با شکست سپری کرده بود، این امتیازات نخستین امتیاز تاریخ این تیم در لیگ برتر است.
ثبت تساوی برای تیم‌های مشهدی
از ۸ بازی انجام شده در هفته چهارم، ۶ بازی با برد و باخت همراه بود و تنها دو بازی با مساوی طرفین به پایان رسید. پرسپولیس و سیاه جامگان اولین تیم‌هایی بودند که تلاش شان ثمری جز مساوی نداشت و دو تیم در پایان به نتیجه یک - یک رسیدند و دیگر دیداری که با مساوی تمام شد، بازی تیم‌های پدیده و استقلال خوزستان که حاصل تلاش این دو تیم به تساوی ۲-۲ انجامید. با این حساب باید گفت در تمام مساوی‌های هفته چهارم، پای تیم‌های مشهدی در میان بود.
سپاهان تنها میهمان برنده
در هفته چهارم همه تیم‌های میزبان به پیروزی رسیدند به جز سپاهان. که اولین پیروزی فصل خود را به دست آورد و این پیروزی را در یکی از مهم‌ترین بازی‌های فصل خود که دربی اصفهان باشد به دست آورد. گرچه سپاهان در اصفهان برنده دربی بود، اما این بازی به میزبانی تیم ذوب آهن انجام شد تا سپاهان تنها تیم میهمانی باشد که در خانه حریف به پیروزی رسیده است.
صعود چشمگیر فولاد
تیم فوتبال فولاد خوزستان که در هفته دوم در رده ۱۴ جدول قرار داشت، با دو پیروزی پی‌در‌پی در هفته‌های سوم و چهارم مقابل پدیده و گسترش تبریز و کسب ۶ امتیاز در این دو هفته به رده ۴ جدول رده بندی رسید تا با صعود ۱۰ پله‌ای در دو هفته از این حیث عملکرد جالبی داشته باشد.
بهترین‌های لیگ در پایان هفته چهارم
در پایان هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر تیم‌های پرسپولیس، پارس جنوبی و سایپا با ۳ پیروزی دارای بیشترین برد و پیکان بدون پیروزی از این حیث در رده آخر قرار دارد. چهار تیم صنعت نفت، سپیدرود، تراکتورسازی و گسترش فولاد تیم‌هایی هستند که تا کنون مساوی نداشته‌اند و همه دیدارهای آنها با برد و باخت به اتمام رسیده است.
پارس جنوبی جم با ۱۰ گل زده بهترین خط حمله لیگ برتر را در اختیار دارد و استقلال تهران با تنها یک گل زده ضعیف‌ترین خط حمله را دارد. گسترش فولاد با ۹ گل خورده ضعیف‌ترین خط دفاعی لیگ را به خود اختصاص داده و تیم‌های استقلال و پرسپولیس با تنها ۲ گل خورده دارای قوی‌ترین خط دفاعی هستند. ضمن اینکه استقلال هر دو گل را از روی نقطه پنالتی خورده و تنها تیمی است که در جریان مسابقه گل نخورده است. بهترین تفاضل گل با مثبت ۶ به پرسپولیس تعلق دارد و ضعیف‌ترین تفاضل گل با منفی ۶ به تیم گسترش فولاد تبریز باز می‌گردد.