kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۳۴
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه لتونی

ظریف: امیدواریم مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه لتونی که به ایران سفر کرده است نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته‌ای ابراز امیدواری کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظهر دیروز (چهارشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با ادگار رینکوویچ وزیر خارجه لتونی در نشست خبری مشترک با وی گفت: خواست سیاسی دو طرف مبنی بر گسترش روابط است که با آرام‌تر شدن وضع سیاسی و بهبود شرایط با مذاکراتی که در وین بین ایران و 5+1 در جریان است و انشاءالله به نتیجه خواهد رسید، امکان فعالیت‌های گسترده فراهم خواهد شد.
ظریف اوضاع اوکراین، سوریه، افغانستان و عراق را از جمله مواردی برشمرد که با وزیر خارجه لتونی درباره آن گفت‌وگو کرده و افزود: دیدگاه‌های دو طرف در این زمینه مطرح شد.
وی ضرورت گفت‌وگو و احترام متقابل در مباحث حقوق بشری و جامعه مدنی را از جمله موارد دیگری برشمرد که با همتای خود در این باره گفت‌وگو کرده و افزود: مباحث خوب، جدی، مبنایی و دوستانه مطرح شد و امیدواریم گفت‌وگوهای انجام شده زمینه‌ها را برای همکاری‌های بیشتر دو کشور فراهم کند.
وزیر خارجه لتونی نیز در این کنفرانس خبری گفت: درباره مسائل منطقه‌ای چون اوکراین، سوریه و افغانستان گفتگو کردیم. او همچنین درباره موفقیت مذاکرات هسته‌ای اظهار امیدواری کرد.
وی در ادامه افزود که علاقه‌مند هستیم تا درباره مسائل امنیتی منطقه‌ای با ایران مشورت کنیم.
رینکوویچ همچنین اعلام کرد که روابط بین ایران و اتحادیه اروپا نیز جزو موضوعات مورد مذاکره بین وی و ظریف بود.
ولایتی: ایران از تحریم‌ها
ضرری نکرده است
علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز صبح دیروز (چهارشنبه) در دیدار مشترک با واندرس پیلدگوویچ با اشاره به مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار داشت: اوکراین کشوری بسیار نزدیک به لتونی محسوب می‌شود و شما یک مسئولیت حساس و بزرگ دارید.
ولایتی به مذاکرات ایران و اروپا درباره مسئله هسته‌ای و دیگر موضوعات اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها نه تنها اثر منفی بر ایران نداشته است بلکه برای کشورهای اروپایی نیز اثرات منفی و غیر قابل جبرانی به دنبال داشته چرا که از بازار و توانمندی‌های ایران محروم شدند.
وی با بیان اینکه اگر کشورهای غربی در تصمیم‌گیری اختیار داشتند روابط خود با ایران را کاهش نمی‌دادند، یادآور شد: به محض آغاز مذاکرات ایران و 5+1 بسیاری از مسئولان عالیرتبه دنیا در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی برای سفر به ایران اصرار داشتند و هنوز برای پاسخ دادن به همه درخواست‌های آنها فرصتی ایجاد نشده است.
وزیر خارجه لتونی نیز در ادامه این دیدار بر ضرورت گسترش همکاری با ایران تأکید کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی سفر من به جمهوری اسلامی ارزیابی و توسعه روابط در قالب اتحادیه اروپا بوده است و امیدواریم این همکاری‌ها به خوبی ادامه پیدا کند.