kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۳۱۱
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
در عملیات مشترک حزب‌الله و سوریه اتفاق افتاد

آزادسازی 9 منطقه در اولین روز نبرد عرسال و القلمون

در اولین روز عملیات مشترک نیروهای مقاومت حزب‌الله و ارتش سوریه در ارتفاعات القلمون و عرسال، این نیروها توانستند 9 منطقه را آزاد و صدها تروریست تکفیری را به هلاکت برسانند.


نبرد حساس نیروهای مقاومت برای پاکسازی مناطق مرزی لبنان و سوریه از لوث وجود تروریست‌های تکفیری از روز جمعه آغاز شده و نیروهای مقاومت از زمین و هوا در همان ساعات آغازین این عملیات موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای کسب و مناطق زیادی را از لوث وجود تروریست‌ها آزاد کردند. حدود سه سال است که این دو منطقه به هم پیوسته، شاهد حضور گروه‌های تروریستی بویژه گروه «جبهه النصره» است.
بر اساس گزراش‌ها، در نخستین روز نبرد برای آزادسازی ارتفاعات «عرسال» در شرق لبنان که همزمان با عملیات آزادسازی ارتفاعات «القلمون غربی» در سوریه شده، نیروهای حزب‌الله با کمک ارتش سوریه توانستند مجموعا 9 منطقه «مهم» را از دست عناصر گروه تروریستی «جبهه النصره» پس بگیرند.
 خبرگزاری ایرنا در این‌باره نوشته «نیروهای حزب‌الله توانستند از صبح روز جمعه مناطق «سهل الرهوه»، «صهر الهوه»، «وادی دقیق»، «وادی زعرور» و «تفتناز» را در ارتفاعات عرسال در مرز با سوریه آزاد کنند.
همزمان در آن‌سوی مرز یعنی ارتفاعات «القلمون غربی» در سوریه نیز نیروهای مقاومت با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش سوریه نقاط «تله البرکان»، «الکره‌الاول»، «ضلیل الحاج»، «حرف الصعبه» را آزاد کردند. نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه مواضع تروریست‌ها را با آتشباری سنگین خمپاره و «آر.پی.جی» و موشک پیاپی هدف حملات خود قرار می‌دهند. ارتفاعات «القلمون غربی» در خاک سوریه و ارتفاعات «عرسال» در خاک لبنان یک منطقه به هم پیوسته است که طی سه سال اخیر شاهد تحرک گروه‌های تروریستی و در صدر آنها جبهه النصره بوده است.
شبکه المنار اما در این‌باره گزارش داده حزب‌الله در عملیات (جمعه) با آزادسازی کامل این مناطق توانست، اتاق اصلی عملیات جبهه النصره و چندین مقر این گروه تروریستی را واقع در این منطقه، منهدم کند. نیروهای مقاومت لبنان بعد از این عملیات موفق، پرچم خود را بر بلندی‌های «ضهر الهوه» و «سهل الرهوه» به اهتزاز درآوردند.
واکنش حزب‌الله
همزمان با آغاز طوفانی این عملیات، «شیخ نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «ما وارد نبرد در بلندی‌های عرسال و القلمون شده‌ایم تا ته مانده‌های تکفیری‌ها را در مرزهای لبنان و برخی شهرها و روستاهای اطراف هدف قرار دهیم. آنها در حال نابودی کامل هستند.» شیخ نعیم قاسم با تاکید بر ضرورت آزادسازی عرسال و کل منطقه البقاع لبنان از دست تروریست‌ها گفت: «این جنگ تنها یک حلقه از سلسله پیروزی‌های پی در پی است که از آزادسازی القلمون شروع شد و تا آزادسازی الزبدانی و مضایا در سوریه پیش رفت و امروز در حمایت از مرزهای لبنان در رشته کوه‌های شرقی کشور دنبال می‌شود. نتایج این جنگ مایه اطمینان‌آفرینی برای لبنانی‌هایی است که همواره با خطر انفجارها و خودروهای بمب گذاری شده روبرو بودند.»
 به گفته فرماندهی عملیات آزادسازی عرسال و القلمون، این عملیات سقف زمانی ندارد و تا پاکسازی کامل این مناطق از حضور گروه‌های مسلح ادامه پیدا خواهد کرد. بر اساس گزارش‌ها در روز نخست عملیات نیروهای ارتش لبنان در درگیری‌ها شرکت نکردند و تنها در نقطه بین ارتفاعات عرسال و شهرک عرسال که در آن اردوگاه‌های پناهجویان سوری نیز قرار دارد، مستقر شدند.
پیشتر «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان اعلام کرده بود که ارتش لبنان در عملیات ارتفاعات عرسال شرکت خواهد کرد. اما حزب «المستقبل» وابسته به وی که نزدیک‌ترین جریان سیاسی لبنان به عربستان است، با اتخاذ موضع منفی نسبت به این عملیات مدعی شد که این عملیات برخلاف منافع ملی لبنان است! المستقبل حتی مدعی شد که اقدامات حزب‌الله و ارتش سوریه «تصفیه‌حساب» با گروه‌های تروریست در خاک لبنان و بدون هرگونه تصمیم یا مشارکت دولت و نهادهای قانونی لبنان صورت می‌گیرد.