kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۳۱۰
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷

کوتاه از سراسر جهان


آمریکا
واشنگتن‌پست: ژنرال «ریموند توماس»، رئیس «ستاد فرماندهی عملیات ویژه آمریکا»  در یک نشست امنیتی، توقف برنامه مخفیانه سیا در حمایت از معارضان مسلح سوریه را تأیید کرد. به گفته وی، این اقدام ارتباطی با تصمیم دولت ترامپ برای بهبود روابط با روسیه ندارد. مقام‌های آمریکایی ادعا کرده‌اند ترامپ، تصمیم گرفته برنامه تسلیح و آموزش معارضان مسلح سوریه که در حال مبارزه با دولت بشار اسد، هستند را متوقف کند.
فیلیپین
رویترز: «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین گفته، «هرگز به کشور چندش‌آور و پلید آمریکا سفر نخواهد کرد.» اظهارات «دوترته» در پاسخ به سخنان «جیمز مک گاورن» نماینده کنگره آمریکا بیان شده که در کمیسیون حقوق بشر گفته بود، «اگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از رئیس‌جمهور فیلیپین برای سفر به واشنگتن دعوت به عمل آورد، من به شدت نسبت به این سفر اعتراض خواهم کرد.» رئیس‌جمهور فیلیپین همچنین اظهار داشته که آمریکا یک کشور پوچ و توخالی است.
عراق
النشره: آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در عراق تاکید کرد که اسیران گروه تروریستی داعش و همدستان آنها که توسط نیروهای عراقی و متحدانشان در عملیات آزادسازی موصل به اسارت درآمده‌اند نباید مورد توهین و شکنجه واقع شوند. وی تاکید کرده: شکنجه، آزار و اذیت اسیران داعشی و خانواده‌های آنها جنایت است و آنها باید در شرایط عادلانه محاکمه شوند و جان غیرنظامیان نیز باید حفظ شود.
قطر
الجزیره: «تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی»، امیر قطر در نخستین اظهارنظر خود پس از بحران قطر گفته: «ما با شرط عدم دخالت در امور داخلی و پرهیز از دیکته و تحمیل خواسته‌ها آماده مذاکره هستیم... حل بحران باید بر مبنای احترام به حق حاکمیت قطر باشد ما سعی نمی‌کنیم تا نظرات خود را بر دیگران تحمیل کنیم و همه می‌دانند که ما در برابر اقدامات کشورهای محاصره کننده مقابله به مثل نکردیم.» امیر قطر در ادامه ابراز امیدواری کرده که مشکلات و مصائب مردم قطر پایان یابد.
افغانستان
ایرنا: به گفته فرمانده پلیس شهرستان «گرشک» در استان هلمند 15 سرباز پلیس از جمله یک فرمانده در حمله هوایی جنگنده‌های خارجی در این شهرستان کشته شدند. این حمله بعدازظهر روز جمعه و هنگامی رخ داده که نیروهای پلیس با طالبان در حال نبرد بودند. وی گفته، «هواپیمای آمریکایی به قصد حمایت از نیروهای پلیس در جنگ با طالبان را داشتند که اشتباهی مواضع پلیس را بمباران کردند و در نتیجه آن 15 سرباز پلیس جان باختند.
پاکستان
دیلی اکسپرس: بنابر اعلام وزارت دفاع آمریکا باقی‌مانده کمک‌های مالی واشنگتن به ارتش پاکستان که از سال 2016 پرداخت می‌شد به این کشور پرداخت نخواهد شد. ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا به اعضای کنگره این کشور گفته: «پاکستان در سال 2016 به طور موثر علیه شبکه حقانی وارد عمل نشده به همین دلیل بخشی از کمک مالی به این کشور که 350 میلیون دلار است لغو می‌شود.» ارزش بسته کمک مالی آمریکا به پاکستان در سال 2016 بیش از 900 میلیون دلار اعلام شده که اسلام‌آباد 550 میلیون دلار آن را دریافت کرد و بیش از 350 میلیون دلار از آن باقی مانده است.
میانمار
خبرگزاری فرانسه: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد که از دولت میانمار خواسته است اجازه دهد این سازمان درباره سرنوشت اقلیت مسلمانان روهینگیا تحقیق کند، اعلام کرد، مقامات میانمار برای وادار کردن شهروندان به سکوت از همان تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که دولت کودتا در سال 2011 استفاده می‌کرد. از اکتبر گذشته به دنبال سرکوبی که ارتش میانمار بعد از حملات مرگبار فعالان روهینگیا علیه پست‌های مرزی آغاز کرد، بیش از 70 هزار مسلمانان روهینگیا از منطقه به طرف کشور همسایه، بنگلادش گریخته‌اند. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل این حملات را پاکسازی قومی و جنایت علیه بشریت ارزیابی کرد.