kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۱۹۶
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴

نگاهی به عملکرد سوال برانگیز رئیس کل بانک مرکزی در دولت یازدهم


 
 نگاهی به عملکرد سوال برانگیز سیف در جایگاه رئیس کل بانک‌مرکزی دولت یازدهم طی چهار سال اخیر انتقادات فراوانی را به همراه داشته است.
تک نرخی کردن ارز در اغما
به گزارش نسیم، رئیس کل بانک مرکزی با چهار بار وعده دادن در خصوص تک نرخی شدن ارز رکورددار وعده های عمل نشده در خصوص بازار ارز به شمار می‌رود. ولی ا... سیف از ابتدای سال 93 به طور متوسط هر شش ماه یک بار در خصوص تک نرخی شدن دلار یک وعده به مردم و فعالان اقتصادی داده و در نهایت هم قول داد تا با اجرای برجام زمینه تک نرخی شدن ارز را فراهم کند. اما امروز با وجود گذشت حدود یک سال و نیم از اجرای برجام هنوز نتوانسته دلار را تک نرخی کند.
آخرین وعده سیف در مورد تک نرخی شدن دلار هم هفته گذشته به مردم و فعالان اقتصادی داده شد و این بار پایان سال 96 برای این کار تعیین شد. اما سیف آنقدر در این چهار سال وعده دلار تک نرخی را داده و بعد به وعده خود عمل نکرده که به نظر می‌رسد هیچ کدام از فعالان اقتصادی صحبتهای اخیر رئیس ساختمان میرداماد در مورد تک نرخی شدن ارز را جدی نگرفتند!
بحران در موسسه کاسپین
بحران ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در دوره مدیریت سیف بر بانک مرکزی به اوج خود رسیده و مهمترین پرونده ساماندهی نهادهای غیرمتشکل پولی در دولت فعلی ادغام تعدادی نهاد مالی به مشکل خورده  تحت عنوان یک موسسه مالی به نام کاسپین بوده است. سیف و مدیرانش در بانک مرکزی، با عجله تعدادی موسسه پر مشکل را کنار هم گذاشت و بدون تعیین تکلیف اموال موسسات پیشین، مجوز موسسه جدید کاسپین را صادر کردند.
اکنون مشکل آن موسسات نه تنها حل نشده بلکه هیچ کم از یک بحران امنیتی ندارد. به این ترتیب سیف مشکل بانکی سال 92 را به بحران بانکی سال 96 تبدیل کرد!
موضع دوگانه در خصوص برجام
زمانی که حسن روحانی در روز نخست اجرای برجام اعلام کرد که در همان ساعات نخست اجرای این تفاهمنامه بین‌المللی هزار ال سی گشایش پیدا کرده، سیف در اقدامی تامل برانگیز به دفاع از سخنان رئیس جمهور  پرداخت و عدد مورد نظر روحانی را تایید کرد. با این وجود فعالان اقتصادی این ادعا را رد کردند و چند روز بعد مشخص شد که صحبتهای روحانی و سیف در خصوص گشایش ال سی در ساعات نخست اجرای برجام واقعیت ندارد.
در همین گیر و دار چند ماه بعد سیف برای شرکت در اجلاس بهاره بانک جهانی به واشنگتن پایتخت آمریکا رفت و اعلام کرد دستاورد برجام برای نظام بانکی کشور تقریبا «هیچ» بوده است. جالب اینجاست که سیف هم بعد از برگشت به ایران بار دیگر به دفاع از برجام پرداخت و مواضع عجیب خود در آمریکا را که چندین بار در رسانه‌های مختلف بین المللی پوشش داده بود را منکر شد.
سخنان نسنجیده درباره ادغام بانک‌ها و موسسات مالی
دو هفته پیش بود که سیف در یک گفتگو اعلام کرد که احتمال ادغام بانکها وجود دارد. این اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی قبل از بررسی طرح ادغام بانک ها در شورای پول و اعتبار موجی از نگرانی را در میان سپرده گذاران به وجود آورد به طوری که سیف و معاونینش در دو هفته گذشته مدام در حال توجیه کردن این اظهارات بوده و به نوعی سعی کردند اظهار نسنجیده رئیس ساختمان میرداماد را تکذیب کنند. در همین راستا احمد مجتهد، نایب رئیس هیات مدیره بانک سامان که سالها ریاست پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی را بر عهده داشت با انتقاد از سخنان سیف در مورد ادغام بانکها اعلام کرد که: اگر بانک ورشکسته ای با بانک دیگری که وضعیت مالی و سرمایه ای بهتری دارد ادغام شود نه تنها وضعیت این دو بانک مطلوب تر نخواهد شد بلکه وضعیت هر دو بانک به خطر می افتد.
سیاسی کاری در ارائه آمارهای اقتصادی
بانک مرکزی در دوره مدیریت سیف فستیوالی از سانسور آمارهای مختلف اقتصادی را به نمایش گذاشت، به طوری که صدای اقتصاددانان حامی دولت را هم درآورد. هر زمان که اعلام آمارهای اقتصادی مانند رشد اقتصادی سال 94 به نفع دولت تدبیر و امید نبود، بانک مرکزی از اعلام رسمی آمارها خودداری کرده و هر گاه آمارها مانند رشد اقتصادی سال 95 مثبت شده بانک مرکزی در اعلام آمارها پیش دستی کرده است. جالب اینجاست که بانک مرکزی در یک اقدام عجیب قبل از اعلام رشد اقتصادی سال 94 رشد اقتصادی سال 95 را اعلام کرد و حتی حاضر نشد آمار منفی رشد اقتصادی سال 94 را تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری اعلام کند!
اجرای ناموفق طرحهای دولتی
سیف به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در دولت حسن روحانی معمولا اکثر طرحهایی که دولت برای اجرا به او محول کرده را یا نصفه و نیمه اجرا کرد و یا در اجرای آن شکست خورد. از طرح پرداخت وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو و وام 10 میلیونی خرید کالا تا همین طرح یاراکارت که اخیرا اعلام کرده است. در طول چهار سال گذشته طرح خرید کالای ایرانی با وام 10 میلیونی تومانی چندین بار تمدید شد، ولی هیچگاه مورد استقبال مردم قرار نگرفت.
طرح خرید وام 25 میلیونی خرید خودرو هم به طور ناگهانی متوقف شد و موجبات نارضایتی مردم را فراهم آورد. طرح یاراکارت یا همان پرداخت وام با ضمانت یارانه نقدی هم شب انتخابات اعلام شد اما امروز و با وجود گذشت بیش از یک ماه از ابلاغ این طرح هنوز خبری اجرای آن نیست و هنوز بانکها از زیر بار آن شانه خالی می‌کنند.
در پایان می توان گفت، به همین دلایل است که با توجه به عملکرد ضعیفی که ذکر آن گذشت، حضور سیف برای ادامه سکانداری مهمترین نهاد پولی کشور، مطلوب نمی باشد.