kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۶۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
فرانکلین، انجمن ایران و آمریکا و دیگران-36

ورود جاسوسان CIA به نام ایران شناس و استاد دانشگاه


آریزونا، تابلوی پر نقش و نگار طبیعت (آلبومی تصویری از صحرای خشک و بی‌آب و علف آریزونا که آن را همچون سرزمینی زیبا و مسحور‌کننده جلوه می‌دهد!!)
انقلاب آرام در آموزش و پرورش (که سیستم جدید آموزش در آمریکا را سیستمی فعال و پویا و باب طبع جوانان نشان می‌دهد)
هنر شگرف غرب آمریکا (تاریخ نژادپرستانه آمریکا علیه سرخپوستان را در عکسها و نقاشی‌ها به صورتی چشم نواز و هنری نشان می‌دهد)
کشتی رحمت (داستان کشتی موسوم به «هوپ» که در سال 1971 گویا برای کمک به مردم جهان یک بیمارستان سیار،  دومین سفر دهساله خود را آغاز کرد!)
طراحی الکترونیکی (تبلیغ تجریه جدید معماران و مهندسان مرکز تحقیق دانشگاه یوتا)
کتابخانه کنگره آمریکا (معرفی کتابخانه کنگره آمریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان)
یک دانشگاه بی‌نظیر موسیقی(گزارشی ازدانشگاه موسیقی ایندیاناکه برای جوانان ایرانی می‌توانست حسرت برانگیز باشد)
شهر فردای نیویورک (تصویری رویایی و خیال برانگیز از نیویورک در آینده که بنا بر ادعای گزارش آمیزه‌ای هم آهنگ از کهنه و نو بوده و امکانات بسیاری را در خود جای داده است)
جلوه‌های تکنولوژی (گزارشی از موزه علوم و صنعت شیکاگو که نمونه زیبایی از معماری نئوکلاسیک خوانده شده است با تصاویر و عکس‌هایی از سیستم‌های مکانیکی و دستگاههایی که در این موزه به بازدید بینندگان کمک می‌کند)
«3 هدیه توماس جفرسون» و «مونتی سلو، آیینه‌ای از یک انسان واقعی» (دو مطلب درباره «جفرسون»، سومین رئیس جمهوری آمریکا که او به سان یک فرشته‌ای آسمانی تصویر می‌کند!)
شهری به درخشندگی مینیاپولیس (تبلیغ و پروپاگاندا درباره این شهر کوچک ایالت مینه سوتا به عنوان شهری رویایی که ضمن برخورداری از طبیعتی زیبا، امکانات تفریحی و هنری فوق العاده‌ای را داراست.)
در شاهراه ساحلی کالیفرنیا (گزارشی مصور و غلو آمیز از امکانات مختلف در شهرهای کالیفرنیا مانند لس آنجلس و سانفرانسیسکو و رفاه و آسایش مردم این ایالت بزرگ در غرب آمریکا. در یک شعار تبلیغاتی این گزارش آمده است: در شهر سانفرانسیسکو هیچ آدم سرزنده‌ای کسل و خسته نمی‌شود!)
هوستون، ستاره‌ای درخشان در جنوب غربی آمریکا (گزارشی تصویری و اغوا‌کننده از از شهر هوستون با مراکز علمی و فرهنگی و تفریحی و اقتصادی بسیار مدرن و پیشرفته )
شماره 10 از دوره هیجدهم «مرزهای نو» به‌طور کامل به وضعیت تحصیل در دانشگاههای آمریکا پرداخته و با تصویری رویایی از آنها، تمام شرایط تحصیل و مراحل آن را در دانشگاهای مختلف و معتبر آمریکا شرح داده است. در صفحه‌ای از این شماره، با عنوان «تحصیل هم کار است و هم تفریح»، ذیل چاپ تصویر یک دختر خنده رو در دو صفحه آمده است:
این عکس که در محوطه دانشگاه ایالتی میشیگان برداشته شده، دختر خوشحالی را نشان می‌دهد که نمونه نسل جوان آمریکایی است که در سراسر کشور به تحصیل اشتغال دارند. او که برای اولین بار از زادگاهش دور شده کمی نگران به نظر می‌رسد ولی بسیار مشتاق است که تا آنجا که امکان دارد کسب معلومات بکند. او آماده است که سخت کار کند ولی بخوبی می‌داند که تحصیل در کالج با تفریح توام است.
دیسنی ورلد، شهر فردا ( گزارشی مصور و دیدنی از دیزنی لند و بخش‌های مختلف آن که می‌تواند پایه و اساس شهرهای مدرن در آینده باشد)
اینجا مردم حکومت می‌کنند (تبلیغ و پروپاگاندا برای سیستم انتخاباتی آمریکا که گویا کاملا مردمی است! این در حالی است که این سیستم از ابتدا در اختیار معدود سرمایه داران بوده و از نامزدهای دو حزب حاکم فراتر نرفته است!!)
گردشی در سانفرانسیسکو (گزارشی تبلیغی و غلو آمیز از شهر سانفرانسیسکو همراه تصاویر زیبا و چشمگیر)
کتابخانه‌های دانشگاههای آمریکا سنت‌ها را شکستند (گزارشی تبلیغی برای کتابخانه‌ها در آمریکا)
نیو اورلئان (گزارشی از شهری که در گزارش یاد شده «ملکه بی‌رقیب شهرهای آمریکایی» خوانده شده و با القابی همچون «خاطره شیرینی از یک گذشته باشکوه»، «به آهنگ موسیقی فستیوال گام بر می‌دارد»، «هنر دوست و یک مرکز صنعتی»، «مون مارتر روی رود می‌سی سی پی» با عکس‌های جذاب به نظر خوانندگان رسیده است.)
شماره مخصوص گردشی در ایالات متحده آمریکا 396( کاتالوگی تمام عیار برای معرفی تبلیغی تاریخ و جغرافی و سیاست و فرهنگ و جذابیت‌های مختلف ایالات متحده)
حماسه پرشور آپولو 11(گزارش تبلیغی و تصویری درباره سفینه‌ای که گویا بر کره ماه نشست و اولین انسان‌هایی که برروی کره ماه قدم گذاردند. اگرچه بعدا تمامی این ادعاها مورد اشکالات فنی و علمی قرار گرفت و سازمان فضایی آمریکا، هرگز به آن اشکالات پاسخ نگفت و آنچه هنوز مورد سوال قرار دارد، این پرسش است که آیا اصلا پای انسان به کره ماه رسید؟!)
روش‌های جدید تدریس در دانشگاهها آمریکا (تبلیغی غیرواقعی از روش‌های مورد علاقه دانشجویان که گویا در دانشگاههای آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد!)
از دیگر مطالب نشریه مرزهای نو تجلیل و تحسین و یا چاپ مقالات از جاسوسان و کارشناسان اطلاعاتی و یا سران نظامی و سیاسی آمریکا بود که تحت عنوان استاد دانشگاه و شخصیت آکادمیک و یا هنرمند و نویسنده صورت می‌گرفت. مثلا در آستانه جشن‌های منحوس 2500 ساله شاهنشاهی، مقاله‌ای از «دونالد ویلبر» (از عناصر موثر اطلاعاتی CIA در کودتای ننگین 28 مرداد 1332) به نام استاد دانشگاه پرینستون و نویسنده و ایران شناس معروف! مقاله‌ای در نشریه مرزهای نو تحت عنوان جاودانگی فرهنگ ایرانی به چاپ رساند که در آن به تقدیس تاریخ ایران باستان و پادشاهی 2500ساله می‌پرداخت!!
سخنرانی جاسوسان
ـ برنامه سخنرانی برای شخصیت‌های ایرانی و آمریکایی به خصوص وابستگان و مرتبطین سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی غرب و همچنین ارتباط میان دانشگاهیان برای نفوذ فرهنگی تحت عنوان تبادل آکادمیک مثل مسافرت معاون کل وزارت علوم و آموزش عالی و سرپرست دانشکده بهداشت دانشگاه تهران به ایالات متحده و دیدار با مؤسسات آمریکایی براساس موافقت‌نامه و اعلامیه مشترک شاه و جانسون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در ژوئن 1968 و مبادله‌ نامه رسمی بین هویدا و سفیر آمریکا.
گزارش اداره کل انتشارات و رادیو در سال 1338 در خصوص ورود «هارولد لمب» (مورخ آمریکایی و عضو سرویس‌های جاسوسی ارتش آمریکا و متخصص ایران باستان) به تهران حاکی از بازدید وی از آثار تاریخی شهر اصفهان، علاقه او به کسب اطلاعات مربوط به ایران، تجلیل دانشگاه تهران از نامبرده و ملاقاتش با محمدرضا پهلوی دارد.
گزارش دیگری در همان سال از نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل متحد در خصوص مسافرت «سلیگمن» (حقوقدان آمریکایی و از دیگر اعضای مرتبط با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا CIA ) به ایران و ملاقات وی با شخصیت‌های سیاسی و علمی و محمدرضا پهلوی است.
سخنرانيهاي متعدد با حضور اساتيد دانشگاههاي امريكا در مواردي چون انسان‌شناسي، فلسفه و فرهنگ امريكايي، شعر، تاريخ و جغرافيا و امور آموزشي و فرهنگي. در این زمینه می‌توان به سخنرانی مشاور حقوقی منطقه اصل 4 تحت عنوان سیستم قانونی آمریکا و نقش وکیل دادگستری در سال 1345، سخنرانی یکی از اعضای سفارت درباره جنگ جهانی دوم در جمع دانشجویان وابسته به انجمن در همان سال و سخنرانی «مایکل میشاد» درباره ریاست جمهوری در آمریکا در سال 1347 اشاره کرد.
همچنین گزارش سفارت ایران در مسکو در خصوص بازدید «آلفرد فرندلی» (سردبیر روزنامه واشنگتن‌پست و از اعضای پروژه «مرغ مقلد» سازمان سیا در مطبوعات آمریکا) از ایران، حکایت حضور یکی دیگر از جاسوسان آمریکایی در ایران به عنوان عنصر فرهنگی و سخنرانی وی در انجمن فرهنگی ایران و آمریکا دارد.