kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۱۷۸
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد:

مستمری مددجو باید۳برابر می‌شد نه یارانه

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با بیان این که طبق قانون باید مستمری مددجویان سه برابر می‌شد، گفت: امیدواریم دولت این روند را اصلاح کند.



به گزارش مهر، فاطمه رهبر در نشست خبری درباره اقدامات انجام شده در معاونت سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد در طول سال ۹۵ افزود: موضوع کاهش تعداد مددجویان و هدایت خدمات و اعتبارات به سمت مناطق محروم در این سال مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: صفر شدن صف پشت نوبت کمک هزینه جهیزیه و وام ضروری از مهم‌ترین اقدامات در سال گذشته بود که همین روند در سال ۹۶ ادامه خواهد داشت.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ سیاست ما کاهش تعداد پرونده‌های مددکاری و افزایش تعداد مددکاران بود و همچنین طرح شهید رجایی که در عمل اجرا نمی‌شد، احیاء شد.
رهبر تاکید کرد: طراحی و نهادینه کردن کار محوری و خدمات رسانی و توسعه بازدید از منازل مددجویان از جمله برنامه‌های سال گذشته بود که در کنار فعالیت‌های مشاوره و ارائه خدمات دانش‌آموزی و دانشجویی در سال ۹۵ به اجرا درآمد.
وی از پوشش یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانواده مددجود در سال ۹۵ خبر داد و افزود: در مجموعه حدود سه میلیون نفر از خدمات مستمری کمیته امداد برخوردار شدند و افراد زیادی هم خدمات تک خدمتی یا چند خدمتی را دریافت کردند که این تعداد به ۲۷۰ هزار خانوار می‌رسد.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: در سال ۹۵ بر اساس برنامه توسعه بیش از ۲۵۰ هزار خانوار پالایش شده و از چرخه دریافت مستمری خارج شدند و حدود ۸۲ میلیارد تومان از این طریق صرفه جویی شد که به طرح‌های دیگر از جمله جهیزیه و وام ضروری اختصاص یافت.
رهبر اضافه کرد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند، ۳۳۰‌هزار دانش آموز، ۷۷ هزار دانشجو و طلبه از خدمات امداد برخوردارند و در سال گذشته تعداد مددکاران به ۳۹۰۰ نفر و تعداد مشاوران به ۴۰۰ نفر رسید.
وی تاکید کرد: حدود ۱۱۶ هزار کمک هزینه ازدواج و جهیزیه در سال گذشته ارائه شد که میزان سرانه سه میلیون تومان بود و این رقم در سال ۹۶ به 3/5 میلیون تومان می‌رسد. همچنین امسال در تلاشیم بسته‌های کالایی جهیزیه که ارزشی حدود 6 تا 7 میلیون تومان را داشت توسعه دهیم.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: امسال ۱۰۰ هزار کمک هزینه جهیزیه به مددجویان ارائه خواهد شد. همچنین صف کمک هزینه جهیزیه در نیمه اسفند سال گذشته به صفر رسید و وام قرض‌الحسنه ضروری به ۱۹۵ هزار نفر ارائه شد. این وام تا سقف پنج میلیون تومان بلاعوض یا با ضمانت‌های ساده انجام می‌شود که میانگین پرداختی آن یک میلیون و ۸۰۰ هزارتومان بوده است.
وی با بیان این که سال گذشته از طریق تسهیلات نظام وظیفه ۲۴ هزار فقره معافیت صادر شد، افزود: ۶۱ فقره اجاره مسکن و ۱۳ هزار و ۷۰۰ فقره اقساط معوقه مسکن مددجویان پرداخت شد. همچنین ۸۳ هزار مورد معافیت هزینه انشعابات ارائه شد و ۲۱۰ هزار خانوار با حداقل ۱۰ سال سابقه بیمه تامین اجتماعی شدند.
رهبر خاطر نشان کرد: ۸۲ هزار خانوار بیمه شده صندوق روستاییان و عشایر هستند و همچنین بیمه تکمیلی و پایه به همه مددجویان تعلق می‎گیرد. علاوه بر این بیمه حوادث برای تمامی مددجویان منازل، اموال، اثاثیه و احشام آنها در نظر گرفته شده است.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد ادامه داد: برای رفع سوءتغذیه کودکان زیر 6 سال ۸۸ هزار مورد پیش‌بینی شده بود که سرانه آن ۷۵ هزارتومان در ماه پرداخت شد.
 همچنین مبلغ ۱۰۰ هزارتومان ماهانه به پرستارانی که نگهداری از سالمندان را بر عهده دارند پرداخت شده است.وی گفت: ۶۶۰ خانوار مددجو در مناطق محروم ساکن هستند که ۲۳ هزار و ۵۰۰ منبع آب و ۷۰ هزار بخاری نفتی و گازی و ۹ هزار آبگرمکن برای آنها توزیع شده است.