kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۸۴۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹

زنگنه: خواهان عقد قرارداد با آمریکایی‌ها هستیم!ولی دولت آمریکا همکاری نمی‌کند

وزیر نفت دولت یازدهم بر خلاف رفتار آمریکایی‌ها در تهدید کشورمان و افزایش تحریم‌های این کشور علیه ایران، گفت: ما خواهان عقد قرارداد با شرکت‌های مهم نفتی آمریکایی هستیم و مشکلی در این باره نداریم.



روز پنجشنبه صد و هفتاد و دومین اجلاس اوپک در وین اتریش آغاز به کار کرد. در مهمترین دستور کار این جلسه قرار بود اعضا درباره تمدید توافق قبلی اوپک تصمیم بگیرند که در نهایت بر سر تمدید توافق آذرماه، مبنی بر کاهش یک میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت در روز تا 9 ماه آینده توافق کردند. در حاشیه این نشست مسئولان نفتی کشورهای عضو از جمله وزیر نفت ایران به اظهار نظر درباره موضوعات مهم بین‌المللی در حوزه انرژی پرداختند.
به گزارش فارس، بیژن نامدار زنگنه در گفت‌‌وگو با شبکه خبری «سی ان بی سی» در پاسخ به سئوال خبرنگار این شبکه درباره لحن سفت و سخت اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده در قبال ایران و تفاوت آن با رویکرد «اوباما» رئیس جمهور قبلی این کشور و تاثیر تحریم‌های احتمالی بر تولید نفت ایران گفت: «فکر می‌کنم که این‌گونه سیاست‌های دولت آمریکا مخالف (منافع) شرکت‌های بین‌المللی تولید نفت این کشور است. زیرا شرکت‌های نفتی اروپایی و آسیایی در حال ورود به ایران هستند و با ما قرارداد منعقد می‌‌کنند. شرکت‌های چینی، ژاپنی، کره‌ای، فرانسو‌ی حتی انگلیسی‌ها در حال امضای قرارداد با ما هستند و تنها شرکت‌های نفتی آمریکا هستند که نمی‌توانند وارد ایران شوند و من دلیل آن‌را نمی‌دانم.»
وی در ادامه افزود: «ما خواهان عقد قرارداد با شرکت‌های مهم نفتی آمریکایی هستیم و مشکلی در این باره نداریم. محدودیت آن‌ها ناشی از دولت آمریکا است. امیدوارم که آن‌ها با توجه به سطح شرکت مردم ایران در انتخابات و قصد ایران در تعامل مناسب با جامعه بین‌المللی متوجه اوضاع شوند. اینک زمان آن است که دولت آمریکا مواضع خود را در قبال مردم ایران تغییر دهد.»
همچنین وزیر نفت شب قبل از نشست اوپک، مذاکرات طولانی را با پاتریک پویان رئیس توتال در هتل کمپنیسکی داشت.
زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد امضای قرارداد با توتال خیلی نزدیک است و در کمتر از یک ماه آینده انجام می‌شود.
این اتفاق در حالی است که سال گذشته ایران و توتال توافقی را برای توسعه فاز 11 گاز پارس جنوبی امضاء کردند اما بعد از به روی کار آمدن ترامپ، این شرکت فرانسوی بارها اعلام کرد که نظر آمریکا در ارتباط با ایران لحاظ خواهد کرد.
ترامپ بعد از نشستن بر مسند ریاست جمهوری آمریکا بارها توافق برجام را یک توافق بسیار بد خواند و اعلام کرد آن را پاره می‌کند. پس از آن، رئیس توتال درباره اجرای توافق توسعه گاز پارس جنوبی دست به عصا راه می‌رفت.
اما پس از مذاکره طولانی چهارشنبه‌شب زنگنه با رئیس توتال، وی از امضای قرارداد در کمتر از یک ماه آینده خبر داده است.
گفتنی است در شرایطی زنگنه برای شرکت‌های غربی فرش قرمز پهن می‌کند که رئیس جمهور آمریکا در روزهای اخیر تندترین تهدیدها و توهین‌های خود را نسبت به کشورمان اظهار داشته و مجلس سنای این کشور هم تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کرد. ترامپ هفته گذشته با انعقاد یک قرارداد فروش سلاح به ارزش حدود نیم تریلیون دلار به عربستان و برپایی یک نمایش عربی-آمریکایی، رسما ناتوی عربی-آمریکایی را با محوریت مبارزه با ایران آغاز کرد. با این وجود همچنان وزیر نفت دولت یازدهم از علاقه خود برای عقد قرارداد با شرکت‌های آمریکایی سخن می‌گوید.