kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۳۴۵
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱

ضربه سهمگین رکود بخش مسکن بر بدنه اقتصاد کشور

در شرایطی که رکود بازار مسکن چهارساله شده، همچنان این خواب عمیق استمرار دارد، خوابی که مانند ضربه‌ای سهمگین بر پیکره اقتصاد کشور فرود می‌آید.


به گزارش باشگاه خبرنگاران، نقش مسکن در اقتصاد کشور ایران بسیار تأثیرگذار است، وابستگی اصناف، مشاغل و فعالیت‌های متنوع و گسترده مرتبط با ساخت مسکن در کشور، به روشنی صحت این ادعا را اثبات می‌کند که رکود در بازار مسکن به مثابه انسداد در فعالیت بسیاری از اصناف و مشاغل دیگر است.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، از فروردین سال 95 تا پایان بهمن ماه سال مذکور بیش از یک میلیون فقره تسهیلات به این بخش اختصاص یافته، اما متأسفانه این تسهیلات نیز نتوانست در رفع رکود حاکم بر بازار اشاره شده مثمر ثمر واقع شود.
نظر کارشناسان اقتصادی نیز در این خصوص نشان‌دهنده تاثیر بسیار منفی شرایط رکودی مسکن بر روی این بازار و حتی اقتصاد کشور می‌باشد.
حسین منصوریان، محقق و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به نقش 35 تا 40 درصدی بازار مسکن در اقتصاد کشور اظهار داشت: برخلاف تصور بخش قابل توجهی از فعالان بازار مسکن، مبنی بر رونق بازار مسکن در نیمه دوم سال 95 (پسا‌برجام)، اما این موضوع جنبه واقعی به خود نگرفت و صرفاً در حد یک گمانه زمانی بر روی کاغذ باقی ماند.
وی افزود: اگرچه در برخی مقاطع، حرکت و رشدی بسیار محدود در این بازار مشاهده شد اما برای اقتصادی که زنجیر رکود به شدت دست و پای آن را بسته، این میزان اندک از تحرک، راه به جایی نخواهد برد.
این محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: بر اساس گزارشات موجود، در 11 ماهه سال 95، قریب به یک میلیون فقره تسهیلات به ارزش تقریبی 43 هزار میلیارد تومان به بخش مسکن اختصاص پیدا کرد اما این رکود آن‌چنان شدید و عمیق است که با این تسهیلات نیز نمی‌توان آن را رفع کرد.
وی افزود: رشد منفی 17 درصدی بازار مسکن در 9 ماهه سال 95 به روشنی نشان‌دهنده هراس فعالان عرصه مسکن، در حوزه مذکور است.
مجید رهگذر، دانش‌آموخته رشته اقتصاد، با اشاره به لزوم حمایت جدی از سرمایه‌گذاران فعال در بخش انبوه‌سازی مسکن گفت: رکود بازار مسکن در طول سالیان گذشته، ضربات سهمناک و کاری را به فعالان این حوزه تحمیل کرده و متأسفانه طیفی از فعالان این بخش را ورشکسته ساخته است.وی افزود: فراتر از ورشکستگی اشاره شده، باید به این نکته توجه شود که برخی از انبوه‌سازان امکان احیای مجدد و بازگشت دوباره به این عرصه را ندارند و عدم امکان فعالیت مجدد این طیف به معنای سوخت شدن سرمایه‌هایی است که می‌تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور، نقش سازنده‌ای را ایفا کند.
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: با همه این اوصاف، همچنان هستند افراد و گروه‌هایی که در صورت احیای بازار مسکن و رفع رکود می‌توانند کمر راست کنند و مجدداً در این حوزه نقش‌آفرینی نمایند، اما این بازه زمانی برای بازگشت دوباره، نامحدود نیست و در صورت عدم تعجیل و اجرای تدابیر سازنده و مؤثرِ فوریت‌دار، این فرصت نیز سوخت خواهد شد که تبعات و پیامدهای آن برای اقتصادی کشور جبران‌ناپذیر خواهد بود.