kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۳۳۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷

چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی ـ باکو



قنبرزاده برنز گرفت
مسابقات دوومیدانی با برگزاری رقابت‌های پرش ارتفاع مردان در ورزشگاه المپیک باکو پیگیری شد. کیوان قنبرزاده تنها نماینده ایران در این بخش از مسابقات بود که در رقابت با ۹ شرکت‌کننده دیگر از کشورهای کامرون و قطر (۲ نفر)، سوریه، آذربایجان، عراق، مالزی و ترکیه به عنوان سوم دست یافت. قنبرزاده در این رقابت‌ها با رکورد 2/24 متر در رده سوم ایستاد و صاحب مدال برنز شد. در رقابت‌های پرش ارتفاع بازی‌های کشورهای اسلامی، ورزشکاری از سوریه با رکورد ۲ متر و ۲۸ سانتی متر اول شد و نماینده قطر با رکورد ۲ متر و ۲۶ سانتی متر در جایگاه دوم ایستاد.
شکست امیر محمدی
در فینال وزن 97 کیلوگرم کشتی آزاد
دیدار فینال وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد جمعه شب برگزار شد که طی آن امیر محمدی به مصاف نورماگومد گادجیف از آذربایجان رفت. محمدی در این دیدار با نتیجه ۱۱ بر ۲ مغلوب شد و به مدال نقره رسید. محمدی پس از استراحت در دور اول در دور بعد امیر طارق از پاکستان را با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست داد و در نیمه نهایی مقابل مامد ابراگیم اف نفر سوم بازی‌های آسیایی از قزاقستان با نتیجه ۱۴ بر ۲ پیروز شد و به دیدار فینال راه یافت.
نوشاد، فاتح فینال ایرانی‌های تنیس روی میز
فینال تمام ایرانی مسابقات تنیس روی میز انفرادی مردان بازی‌های کشورهای اسلامی جمعه شب میان نوشاد و نیما عالمیان برگزار شد. در این فینال تمام ایرانی نوشاد عالمیان برادرش را ۴ بر ۳ شکست داد و به مدال طلا دست یافت. با این نتیجه نیما عالمیان هم صاحب مدال نقره شد. مدال طلا و نقره نوشاد و نیما عالمیان مجموع مدال‌های کاروان ایران را به عدد ۷۴ رساند.
افت مدال، تغییری در جایگاه ایران نداشت
کاروان ورزش ایران در هفتمین روز بازی‌های کشورهای اسلامی اگرچه تعداد مدال کمتری نسبت به دیگر روزها کسب کرد اما عیار طلای خود را به «۲۰» رساند. با مجموع ۷ مدال کسب شده، مجموع مدال‌های کاروان ورزش ایران در پایان روز هفتم بازی‌های کشورهای اسلامی به عدد ۷۴ رسید تا کاروان کشورمان با ۲۰ مدال طلا، ۲۴ مدال نقره و ۳۰ برنز جایگاهش را در رده سوم محکمتر از روزهای قبل حفظ کند.
نوشادعالمیان: فرقی نداشت
 من قهرمان شوم یا نیما
نوشاد عالمیان پس از قهرمانی در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی گفت: رقابت‌های این دوره در سطح بالایی برگزار شد و انگار در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرده بودیم. بیشتر بازیکنان از چین بودند و از این دسته بازیکنان در ترکیب ترکیه، آذربایجان و قطر دیده می‌شدند. وی افزود: من در نیمه نهایی به راحتی پیروز شدم. در فینال هم بازی زیبایی برگزار شد و من به همراه برادرم این بازی را برگزار کردیم. عالمیان گفت: فرقی نداشت که من قهرمان شوم یا برادرم. به هر حال من توانستم پیروز شوم و به قهرمانی برسم.
مشخص شدن
 رده‌بندی اوزان نخست کشتی آزاد
رقابت‌های چهار وزن نخست کشتی آزاد چهارمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، جمعه شب در شهر باکو کشور آذربایجان برگزار شد. در پایان این پیکارها، چهار نماینده از کشورمان به میدان رفتند که در نهایت میثم نصیری در وزن ۶۵ کیلوگرم طلا گرفت و امیر محمدی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال نقره دست یافت. رده‌بندی چهار وزن نخست به شرح زیر است:
* ۵۷ کیلوگرم: ۱- ماهیر امیرارسلان اف (آذربایجان) ۲- ژاندوس اسماعیل اف (قزاقستان) ۳- نودیرجان صفراف (ازبکستان) و نبی اوزون (ترکیه) ۵- یونس سرمستی (ایران)
* ۶۵ کیلوگرم: ۱- میثم نصیری (ایران) ۲- ماگومد مسلم اف (آذربایجان) ۳- بالی کومبا (گینه بیسائو) و الیاس ژومای (قزاقستان)
* ۷۴ کیلوگرم: ۱- مسلم اولایف (قرقیزستان) ۲- سونر دمیرتاش (ترکیه) ۳- بکزاد عبدالرحمن اف (ازبکستان) و بولات ساکایف (قزاقستان) (در این وزن پیمان یاراحمدی از دور رقابت‌ها کنار رفت)
* ۹۷ کیلوگرم: ۱- نورماگومد گادجیف (آذربایجان) ۲- امیر محمدی (ایران) ۳- یوسوپ ملیجایف (ترکمنستان) و مامد ابراگیم اف (قزاقستان).
مهماندوست: این جوانان آینده
 تکواندو هستند
سرمربی ایرانی تیم ملی تکواندو آذربایجان با اشاره به مسابقات بازیهای کشورهای اسلامی گفت: تیم ایران جوان و کم تجربه بود، ولی مبارزات بسیار خوبی را به نمایش گذاشت. مهماندوست اظهار داشت: سطح فنی مسابقات واقعا بالا بود، کشورهایی مانند ایران، ترکیه، آذربایجان، اردن، تونس، مراکش، ازبکستان و قزاقستان در مسابقات جهانی و حتی المپیک صاحب نام هستند و کار بسیار سخت بود، کمیت مسابقات پائین بود و تکواندوکار با چهار مبارزه به فینال رسیده و در صورت پیروزی مدال طلا کسب کرد، ولی به لحاظ کیفیت در سطح بالایی بود. وی در خصوص داوری‌ها گفت: قضاوت داوران مانند همیشه بود و هیچ داوری غرض‌ورزی در قضاوت‌های خود نداشت. مانند همه مسابقات قبلی اشتباه داوری وجود داشت ولی قصدی در کار نبود. خیلی از بازیکنان ما هم از این بابت لطمه خوردند. قوانین تغییر کرده و در هر «شی هاپ چانگ» شاهد قضاوت متفاوتی بودیم و این کار را برای ورزشکاران و حتی خود داوران سخت کرده بود. هیچ رشته‌ای مانند تکواندو شاهد تغییرات مداوم نیست. سرمربی آذربایجان در مورد نتایج این تیم هم به خبرنگار مهر گفت: ما در بخش دختران با ۴ شرکت‌کننده دو طلا و یک نقره کسب کردیم. در مردان هم که تیم هشت نفره ما چهار طلا، یک نقره و یک برنز بدست آورد. در مجموع نتایج بد نبود. در بخش مردان قهرمان شدیم. در بخش بانوان با مشکل تکواندوکار مواجه هستیم و در کل نتیجه خوبی بود و باید خدا را شکر کنم. مهماندوست در خصوص تیم اعزامی ایران هم گفت: تیم ایران نتیجه خوبی کسب کرد و در اکثر اوزان به نفرات ما باختند. در کل تیم جوان و کم تجربه‌ای اعزام شده بود که شاهد مبارزات خوبی از سوی این جوانان با آتیه بودیم. اینها پتانسیل بالای تکواندو ایران را به نمایش گذاشتند و اگر این نفرات رها نشوند و برای آنها برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد شاهد حضور برخی از آنها در ترکیب اصلی تیم ملی خواهیم بود.
پایان کار دوومیدانی در باکو
مسابقات پرتاب وزنه چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی دیروزبا حضور ٩ ورزشکار از کشورهای عربستان و ترکمنستان (٢نفر)، ازبکستان، آذربایجان، سوریه، ترکیه و ایران برگزار شد.علی ثمری تنها نماینده ایران در این رقابت همچون دیگر حریفانش ٦ بار اقدام به پرتاب کرد. وی بعد از خطا در اولین پرتاب، موفق شد رکورد 18/10 متر را در دومین پرتاب ثبت کند. ثمری بعد از ثبت رکورد 17/80 متر در پرتاب سوم، در پرتاب چهارم دوباره مرتکب خطا شد. علی ثمری در پرتاب‌های پنجم و ششم خود هم به ترتیب رکورد 18/54  و 18/42 متر را ثبت کرد. بدین ترتیب این پرتابگر کشورمان با احتساب رکورد 18/54 متر، در رده چهارم رقابت‌های پرتاب وزنه قرار گرفت و به خاطر ٢ سانتی متر رکورد کمتر نسبت به حریف ازبکستانی از کسب مدال بازماند.نمایندگان ترکیه، عربستان و ازبکستان در این رقابت به ترتیب در رده‌های اول تا سوم مسابقات پرتاب وزنه قرار گرفتند. با برگزاری رقابت‌های پرتاب وزنه مردان، پرونده دوومیدانی کاران کشورمان در چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی پایان یافت.
برنز شیرجه ۱۰ متر انفرادی به ایران رسید
دیروز شنبه و در چارچوب روز هشتم مسابقات،  شهنام نظر پور شیرجه روی کشورمان در فینال شیرجه ۱۰ متر انفرادی با کسب امتیاز ۳۰۳ و ۶۵ صدم به مدال برنز این ماده دست یافت. مجتبی ولی پور دیگر نماینده کشورمان در این ماده با امتیاز ۲۸۵ و ۷۵ صدم به عنوان چهارمی بسنده کرد.
اسماعیل پور مدال برنز را از آن خود کرد
مسعود اسماعیل پور نماینده وزن ۶۱ کیلوگرم کشتی آزاد ایران دیروز در دیدار رده بندی به مصاف صفر میرات میرادوف از ترکمنستان رفت که با نتیجه ۱۰ بر صفر از سد حریف گذشت و به مدال برنز رسید. اسماعیل پور ظهر دیروز در دور اول مقابل رجب منیر آکتاس از ترکیه با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید و در دور بعد کوات امیرتایف از قزاقستان را با نتیجه ۸ بر ۲ مغلوب کرد و راهی نیمه نهایی شد. او در این مرحله مقابل حاجی علی اف قهرمان جهان و دارنده مدال برنز المپیک از آذربایجان با نتیجه ۸  بر یک شکست خورد و راهی دیدار رده بندی شد.
مدال طلا و نقره پرتاب وزنه معلولان
برای ایران
رقابت های دوومیدانی معلولان با برگزاری رقابت های دو چهارصد متر معلولان کلاس T۱۲ در ورزشگاه المپیک باکو پیگیری شد. این رقابت با حضور دو ورزشکار از مراکش و نمایندگان ترکیه و ایران برگزار شد.  وحید علی نجیمی، تنها نماینده ایران در این رقابت بود که با رکورد ٥٢ ثانیه و ٨٥ صدم ثانیه، به کسب جایگاه چهارم بسنده کرد. همچنین در رقابت های پرتاب وزنه کلاس F۱۲  سامان پاکباز و مسعود حیدری دو نماینده کشورمان همراه با نمایندگانی از آذربایجان و ازبکستان برگزار کننده این رقابت بودند که با قهرمانی و نایب قهرمانی هر دو نماینده کشورمان به پایان رسید.  در این رقابت سامان پاکباز با رکورد ١٥ متر و ٦٩ سانتی متر متر اول شد و به مدال طلا دست یافت. مسعود حیدری هم با رکورد ١٥ متر دوم شد و مدال نقره را از آن خود کرد. همچنین نماینده کشور ازبکستان به عنوان سوم دست یافت.
طلای حسین خانی
با برتری برابر آزادکار آذربایجان
مصطفی حسین‌خانی در دیدار فینال وزن ۷۰ کیلوگرم کشتی آزاد رودرروی مرتضی علی مسلم اف از آذربایجان قرار گرفت و با پیروزی ۱۰ بر صفر به مدال طلا دست یافت.  حسین‌خانی پیش از این در دور اول با نتیجه ۱۰ بر صفر سوربون عبدالخائف از تاجیکستان را شکست داد و در دور بعد در کشتی با اختیار نورزاف دارنده مدال برنز المپیک و نقره جهان از ازبکستان با نتیجه ۷ بر ۶ به پیروزی رسید و راهی دیدار نیمه نهایی شد. وی در این دیدار آدام باتیروف کشتی گیر روسی الاصل بحرین و دارنده مدال طلای آسیا را با نتیجه ۸ بر ۴ شکست داد و به دیدار فینال راه یافت.
قهرمانی ایران در ورزش‌های زورخانه ای
تیم ملی ورزش‌های زورخانه‌ای قهرمان مسابقات تیمی این رشته در بازیهای کشورهای اسلامی شد. رقابت‌های این رشته در بخش تیمی از بعد از ظهر دیروز در سالن اصلی ورزشگاه کریستال برگزار شد و ١٠ تیم با یکدیگر به رقابت پرداختند. در پایان اجرای حرکات تیمی، تیم ملی ورزش زورخانه ای کشورمان با ترکیب علی جلیجو، محسن گلستانی، پژمان سکونتی ، مبین زیبالقاء و هیمن میرزایی به سرمربیگری علیرضا غلامی به مقام قهرمانی رسید و کشور میزبان نایب قهرمان شد.