kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
استاد اقتصاد دانشگاه:

کارخانجات بیشتری با پیروزی روحانی در انتخابات ورشکسته می‌شوند

فارغ‌التحصیل توسعه از دانشگاه کالیفرنیا گفت: با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری کارخانجات بیشتری ورشکسته می‌شوند.


ابوالقاسم حکیمی پور، در گفت‌وگو با «نسیم آنلاین» درباره عملکرد اقتصادی دولت روحانی در 1460 روز اخیر بیان داشت: تنها کاری که آقای روحانی و تیم اقتصادی‌شان در این 4 سال به خوبی انجام دادند، انتقاد از دولت قبل بود وگرنه اقتصاد در دولت روحانی دستاوردی نداشت. اگر دستاوردی دارد به ما نشان دهند.
وی ادامه داد: هم خود آقای روحانی و معاون اول و هم وزرای اقتصادی ایشان فقط انتقاد کردن و حواله دادن اشتباهاتشان به دولت قبل را به خوبی بلدند و این یکی از ضعف‌های بزرگ دولت یازدهم است. در این میان آمارهایی هم که از دولت قبلی ارائه می‌کردند آمارهای بهینه شده و درستی نبود و کسی حتی از معاون اول نمی‌پرسید که این آمار را از کجا آورده‌اید؟ زیرا منابع رسمی یا از مرکز آمار است یا از بانک مرکزی و آماری که آن‌ها مطرح می‌کردند با آمار این دو مرکز متفاوت بود.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: من تعجب می‌کنم از آقای روحانی که چرا از مردم معذرت‌خواهی نمی‌کند زیرا وعده‌هایی که خود آقای روحانی و دولت‌شان دادند هیچ کدام تحقق نیافت و ایشان حاضر نیست  قبول کند که در مورد توقعات اقتصادی برجام اشتباه کرده است. وی افزود: تکرار این دولت برای اقتصاد کشور خطرناک است. در صورت بروز این اتفاق کارخانجات بیشتری ورشکست می‌شوند.وی با بیان این مطلب که آزموده را آزمودن مجدد خطا است، تصریح کرد: در دولت یازدهم جز 10 کشور اول جهان در حوزه بروز فساد هستیم، چطور باید به ایشان مجدداً رأی داد؟!
حکیمی پور عنوان کرد: باید وزرایی در این 4 سال انتخاب می‌شدند که در حوزه فعالیت خود تجربه لازم را می‌داشتند اما می‌بینیم که وزیر آموزش و پرورشی که یک روز در آموزش و پرورش کار نکرده است، وزیر می‌شود! پس چگونه می‌توان 4 سال دیگر به او فرصت داد؟
با دولت روحانی قطعاً به اهداف 1404 نمی‌رسیم
یک کارشناس ارشد اقتصادی گفت: با دولت روحانی قطعاً به اهداف 1404 نمی‌رسیم.علی‌اکبر مهرابی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه یکی از دستاوردهای دولت فعلی برجام بوده، افزود: با این حال انتظاراتی که مسئولان از برجام داشتند، محقق نشد.
وی با اشاره به رشد اقتصادی بیش از 7 درصدی که مطرح می‌شود، اظهار داشت: حدود 6 درصد این رشد مربوط به نفت بوده و در حقیقت تولید واقعی مابین یک تا 1/5 درصد افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: نقدینگی هم رشد بسیار بالایی دارد و این پولهای سرگردان برای اقتصاد کشور مشکل‌زا هستند، رکودی که الآن شاهد هستیم هم حاصل این مجموعه است و هم حاصل این است که دولت تمام تمرکز خود را در کنار برجام بر کاهش تورم معطوف ساخته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وضعیت اقتصادی در صورت ادامه کار این دولت قابل پیش‌بینی نخواهد بود، گفت: ممکن است دولت کارش را ادامه دهد و برنامه‌هایی که پیاده می‌کند سبب ایجاد تحرک و رشد اقتصادی شود اما قطعاً به اهدافی که برای 1404 تعریف شده، نخواهیم رسید و این برنامه‌ها با حرکت‌های فعلی محقق نخواهند شد. چرا که نگاه تیم اقتصادی دولت اساساً برون گراست نه درون‌گرا.
در همه کشورها همیشه بازار داخلی مهمتر از بازار صادراتی است، اما مقامات دولتی بیشتر به امید سرمایه‌گذاری دیگران هستند، در مناظرات هم عنوان کردند که سرمایه خارجی باید بیاید، اما مشکل اینجاست که سرمایه خارجی نمی‌آید شرایط در همه جای دنیا الآن بهم ریخته است، عنوان می‌کنند که گردشگر خارجی باید بیاید؛ این خیلی خوب است اما اگر نیاید تکلیف ما چیست؟ چکار باید بکنیم؟