kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۹۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
صدای حامی دولت هم بلند شد

پرداخت یارانه قطع شده در شب انتخابات کار غلطی است

کارشناسان اقتصادی حامی دولت هم مانند نمایندگان مجلس، از اقدام انتخاباتی پرداخت یارانه‌های قطع شده در آستانه انتخابات انتقاد کردند.


قائم مقام حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با نسیم آنلاین، در خصوص وصل شدن یارانه نقدی کسانی که یارانه‌شان قطع شده بود و در شب انتخابات به یکدفعه وصل شد اظهار کرد: اگر شب انتخابات دوباره به حساب کسانی که یارانه‌شان قطع شده یارانه واریز شود کار غلطی است، ولی باید صحت و سقم این قضیه دقیق مشخص شود.
سعید لیلاز تاکید کرد: من نمی‌توانم پرداخت یارانه در شب انتخابات را تایید کنم و فقط می‌دانم آقای روحانی یک کار شجاعانه کرده و یارانه چهار میلیون و هفتصد هزار نفر را تاکنون قطع کرده است. این کاری است که هیچ دولتی حاضر نبود انجام دهد.
واکنش محسن رنانی هم به این موضوع جالب بود. این اقتصاددان اصلاح‌طلب درباره اینکه دولت یازدهم چند روز مانده به انتخابات، یارانه افرادی که یارانه نقدی‌شان را حذف کرده بود در یک اقدام ناگهانی دوباره برقرار کرد، گفت: در این باره اظهارنظر نمی‌کنم!
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در واکنش به واریز یارانه نقدی در شب انتخابات عنوان کرد: اگر این خبر صحت داشته باشد، ضد صراحت ماده 7 قانون هدفمندی یارانه‌ها است که باید به تناسب درآمد خانوارها باشد.
محمدجواد ایروانی افزود: البته این اقدام برای جذب آرا است و به ضرر محرومین و به نفع بی‌نیازان تمام می‌شود.
گفتنی است، اگر قطع یارانه این گروه از افراد کار درستی بوده است‌ پس چرا آن را در آستانه انتخابات وصل کردند و قرار است این پول را به حساب افراد واریز کنند و اگر اشتباه دولت بوده است چرا دولت مدعی شد یارانه افراد غیرنیازمند را قطع کرده است؟
دولت یازدهم در حالی یارانه‌های قطع شده غیرنیازمندان را در آستانه انتخابات وصل می‌کند که به گفته وزرای این دولت پرداخت یارانه‌ها را مصیبت عظمی می‌داند. اگر می‌توان یارانه نقدی غیرنیازمندان را بازگرداند پس چرا وقتی رقیب انتخاباتی، امکان سه برابر شدن یارانه اقشار کم درآمد را مطرح می‌کند روحانی و حامیانش از عدم امکان آن و پوپولیستی بودن این مسئله سخن می‌گویند؟ آیا وصل مجدد یارانه غیرنیازمندان یک عمل پوپولیستی و پول‌پاشی در آستانه انتخابات برای جلب رای نیست؟
پول‌پاشی 20 هزار میلیاردی
در همین رابطه  یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه بر اساس برخی شواهد دولت بدون مجوز مجلس ۲۰ هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت کرده و در شب انتخابات بین مردم توزیع می‌کند، گفت: متاسفانه باید اذعان کرد که خیال رئیس‌جمهور از مراجع نظارتی مانند دیوان محاسبات راحت است.
حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا؛ با بیان اینکه در روزهای اخیر واریز مبالغی به حساب سرپرستان خانواری که یارانه آنها قطع شده بود، موجب تعجب نمایندگان مجلس شده است گفت: مجلس چه در قانون بودجه 95 و چه در قانون بودجه سال 96 هیچ‌گونه منبعی برای بازگرداندن یارانه به افرادی که از لیست دریافت یارانه حذف شده بودند، در نظر نگرفته است و معلوم نیست پول‌پاشی شب انتخابات دولت به استناد کدام ماده قانونی صورت گرفته است.
وی تاکید کرد، برخی شواهد از برداشت 20 هزار میلیارد تومان از حساب خزانه‌داری کل کشور  برای پرداخت میلیاردها تومان یارانه در شب انتخابات خبر می‌دهد. در این بین مشخص نیست نهادهای نظارتی در قبال این تخلف آشکار دولت چه اقدامی انجام خواهند داد و سکوت این نهادها امروز شبهه همراهی با دولت را ایجاد کرده است.
حاجی دلیگانی با بیان اینکه آقای روحانی احساسش این است که به آخر خط رسیده است، گفت: مسیر اول پخش پول در شب انتخابات است، 20 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی 2 سال پیش کل کشور است، این یک تخلف انتخاباتی بزرگ است و عدم رسیدگی دستگاه‌های نظارتی جای بحث دارد.