kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۳۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸
اهمیت حضور پرشور مردم در انتخابات تا انتخاب اصلح – بخش پایانی

اشتغال و تولید دغدغه اول مردم


 محمد میرزاطبیبی

 رهبر معظم انقلاب امسال را سال اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال نامگذاری کردند و این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که دغدغه اصلی مردم و رهبری انقلاب همین بحث تولید و اشتغال و عدم وابستگی به بیگانگان در عرصه اقتصادی است و باید برنامه‌های رئیس‌جمهور منتخب به این سمت و سو برود.
شعار آن جا خوب است که نقطه آرمانی برای گم نشدن هدف باشد نه آن که بدل به نقاط خیالی و آرزوهای واهی شود، نه آن که صحنه و میدان جهاد برای آبادانی از اقدام بهنگام و اجرای امور، خالی بماند.
قله باید نقشه راهی برای مسیر باشد نه آن که با افراط در شعار دادن به جای اقدامات عملی، مردم خود را با هزار امیدواری و آرزو به امید گشایش‌هایی در راه و توفیقات احتمالی آینده در انتظار بگذاریم و وعده را پشت وعده قطار کنیم و هنگام سر رسید وعده‌ها و فوت زمان‌ها، بهانه بیاوریم و زمین و زمان را مقصر بدانیم و بگوییم که برای ایجاد آبادانی در آینده و اصلاح خرابی‌های گذشته، 4 سال دیگر زمان می‌خواهیم.
مقام معظم رهبری بارها به موضوع اصلی و اولویت دار کشور اشاره داشته‌اند و اهمیت آن را زودتر از هر شخصی به مسئولین برای اجرا و اصلاح امور گوشزذ کرده‌اند. ایشان اول سال در حرم مطهر رضوی کسب رفاه، امنیت و پیشرفت همه جانبه را مرهون یک اقتصاد قوی دانسته‌اند و فرمودند: «بدون این که کشور یک اقتصاد قوی داشته باشد، این‌ها به دست نمی‌آید. نیاز ما اقتصاد قوی، تولید قوی، همراه با مدیریت قوی است.»
فراموشی حقوق‌های نجومی
اکبر رضوانی نیا کارشناس مسایل سیاسی با این توضیح که مقام معظم رهبری مسائلی را می‌گویند که باید فلان موضوع جزو مسائل اصلی قرار بگیرد اما یک فردی یا گروهی جوی را در کشور به راه می‌اندازند که نخیر مسئله اصلی چیز دیگری است و به این ترتیب از کارهای مهم مملکت غفلت می‌شود، این طورادامه می‌دهد: «به طور مثال مسئله املاک نجومی را مطرح می‌کنند تا قضیه حقوق‌های نجومی به فراموشی سپرده شود و به جای رفع ضعف‌ها و فسادهای اقتصادی موجود، آن را در جای دیگری جست‌وجو می‌کنند. یا آن که برای فراموشی برجام و مسئله مذاکرات، ذهن‌ها را به سمت و سوی دیگری مشغول می‌کنند و برای بی‌حاصلی توافق بهانه تراشیده می‌شود. به طور کلی مقام معظم رهبری به عنوان دیده بان کشور وقتی معیار و ملاکی را تعیین و تبیین می‌کنند، مدیریت‌های کوچک‌تر باید در مورد آن مصداق یابی کنند و ملاک‌ها و شاخصه‌ها را مدنظر قرار دهند.»
وی با بیان این که مطالبات مردم اکثرا بحق است و اتفاقا برای محقق شدن مطالبات خود بسیار مظلوم واقع شده‌اند، می‌گوید: «هنوز عموم مردم در جامعه با مشکلات اقتصادی دست به‌گریبان هستند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند. از مشکل بیکاری گرفته تا تورم و گرانی‌های پی در پی اجناس و مایحتاج مورد نیاز. از طرفی به طورمرتب برای رفع این مشکلات وعده داده می‌شود اما از طرف دیگر مردم باز امیدوارند تا بلکه اوضاع سامان یابد. مردم در وضعیت کنونی، رئیس‌جمهوری را می‌خواهند که آنان را درک کند، مثل مردم باشد، از میان مردم بیاید و خود را بالاتر از عموم مردم فرض نکند تا بخواهد بر آنان فخر بفروشد.»
اقتدار کشور و مشارکت مردمی
یک تحلیل گر مسایل سیاسی ضمن مرور بیانات مقام معظم رهبری درباره اهمیت انتخابات و مشارکت سیاسی مردم، می‌گوید: «عبارت عزت ملی که در سخنان مقام معظم رهبری بارها تکرار شده را باید با توجه به این نکته معنا کرد که حضور و بودن در صحنه توسط مردم مایه عزت و آبرو و پیشرفت یک کشور است. بازتاب جهانی حوادثی چون انتخابات و مسائل مهم کشور حتما برای آن اجتماع عزت آفرین است. بالاخره دنیا به ما نگاه می‌کند و وزن اتفاقات داخلی ما را می‌سنجد و با توجه به آنها با ما مواجه می‌شود. این که مقام معظم رهبری تأکید دارند اگر ایران را دوست دارید حق رأی را از خود نگیرید و فارغ از این که به چه کسی رأی می‌دهید به تکلیف رأی دادن و مشارکت در انتخابات عمل کنید، به این دلیل است که میزان علاقه مندی ما به نظام اسلامی در کل دنیا رصد می‌شود و بازتاب جهانی می‌یابد. معنای حضور و مشارکت یا اهمیت دادن و فعالیت عموم مردم در هر یک از انتخاباتی که در داخل کشور برگزار می‌شود این است که ملت، انتخابات را تأیید و پشت نظام اسلامی خود ایستاده‌اند و این خود بزرگ‌ترین و بهترین پیامی است که دنیا - چه دوست و چه دشمن - آن را می‌بیند.»
وی با بیان این که همه باید در ایام انتخابات بسیج شوند چرا که تقدیر کشور در آن رقم می‌خورد، ادامه می‌دهد: «اگر مسئولین شرایط مناسبی را برای انتخابات فراهم سازند و قدر و منزلت آرای مردم را با عملکرد خود حفظ نمایند به طور طبیعی مردم نیز به آنان اعتماد خواهند کرد. به عنوان مثال مسئولین نباید با حرف‌ها و سخنرانی‌های خود مطالبی را بر زبانشان جاری سازند که در آن تشکیک انتخابات وجود داشته باشد یا آن که بخواهند به نفع فلان حزب یا گروه وابسته به خود امتیاز بیشتری قائل شوند، چرا که اگر عموم مردم این تبعیض‌ها را ببینند یا مشاهده کنند که مسئولین بر سر تصاحب قدرت به جای خدمت به جامعه با یکدیگر دچار اختلاف و درگیری می‌شوند، خب آنها نیز برخورد خود را مطابق سود و زیانشان تغییر داده و دیگر نفس شرکت در انتخابات آن ارزش معنوی و الهی خود را از دست خواهد داد.»
دولت از تأثیرگذاری 20 درصدی لغو تحریم‌ها بر اقتصاد آگاه بود
یک فعال سیاسی دانشجویی با ذکر این نکته که به هر حال هر کاندیدایی با هر شعار و وعده‌ای در پازل انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد و باید به این نکته توجه داشته باشد که اگر وعده نابجا یا نادرستی بدهد نه تنها توانایی تحقق آن را ندارد و باید در آینده به مردم در مورد آن پاسخگو باشد بلکه افکار عمومی را به این واسطه مشغول امری واهی و غیر کارشناسی کرده است، ادامه می‌دهد: «پیشنهاد می‌کنم که نامزدها قبل از ارائه وعده‌ها بر روی آن، کار کارشناسی انجام دهند و مصادیق و مثال‌های آن موضوع را برای آگاهی یافتن مردم بیاورند تا وعده کلی نداده باشند. مثلا در دوره قبلی فقط به وعده لغو تحریم‌ها بسنده شد اما گفته نشد که با رفع تحریم‌ها فقط 20 درصد اقتصاد کشور از آن نفع می‌برد. البته این وظیفه برعهده رسانه‌ها نیز هست تا به صورت جدی و خاص مباحث اقتصادی و جوانب آن را به چالش بکشند تا مثلا اگر کسی وعده لغو تحریم‌های بانکی، برطرف کردن رکود یا اجاره بهای سنگین مسکن را می‌دهد از او توضیح بخواهند که به چه صورتی این امور را انجام خواهد داد؟»
وی در این مورد به گزارشگر کیهان توضیح می‌دهد: «اگر راهکار علمی و دقیق بیان نشود، همانند دوره قبلی خواهد شد، به این صورت که می‌گویند چرا ما در بحث اقتصاد داخلی آن طور که باید رشد نکرده‌ایم؟ و جواب می‌دهند که احتمالا به دلیل تحریم است و در نتیجه برای حل این موضوع باید به صورت جدی با غرب وارد مذاکره شد. اما دیدیم که در صحنه عمل، نتیجه این اتفاق در نظر مردم خدشه‌دار شدن عزت ملی بود. البته اغلب وعده‌های دولت محقق نشد، مانند عزت دادن به گذرنامه ایرانی و ویزا ندادن دولت آمریکا به سفیر اعلام شده از طرف دولت برای سازمان ملل، همین طور حادثه منا که اگر شدت برخورد رهبری نبود حکومت عربستان حاضر نمی‌شد جنازه‌های حجاج را بدهد.»
فصل انتخابات و سؤالات مردم
فصل انتخابات از راه رسیده و هرکجا که می‌رویم سخن از کاندیدای اصلح است و اینکه چه افرادی در این میدان رقابت قرار خواهند گرفت.
سؤالاتی که در بین مردم مطرح است معمولا حول این مسایل است که فلان چهره سیاسی حضور پیدا می‌کند یا نه، و فلان فرد در لیست فلان جریان قرار می‌گیرد یا نه و خلاصه تنور انتخابات هر روز داغ‌تر می‌شود و با پایان یافتن ثبت نام‌داوطلبان این شور و اشتیاق بیشتر شده است.
اما در کنار تمام این شور و شوقی که به وجود آمده، مطالبات بر زمین مانده مردم حرف اول را می‌زند.
مطالباتی همچون تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق گرفتن تولید ملی و مبارزه بی‌امان با قاچاق کالا، ایجاد اشتغال، مسکن و ازدواج آسان برای جوانان و رسیدگی به مشکلات اقشار آسیب‌پذیر جامعه از جمله مطالباتی است که مردم از دولتمردان داشته‌اند و وعده‌هایی همچون راه‌حل اقتصاد صد روزه یا بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی یا به فراموشی سپردن برخورد با حقوق‌های نجومی، همگی موید این نکته است که رئیس دولت آینده باید فردی از جنس همین مردم و آزمون پس داده در میدان‌های مختلف انقلاب اسلامی باشد و در تبعیت از ولایت مطلقه فقیه دارای سوابقی درخشان و ارزشمند باشد تا بتواند صلاحیت سکانداری ریاست اجرایی نظام اسلامی ایران را داشته باشد و چنین فردی بدون شک مورد اقبال عمومی آحاد مردم نیز قرار خواهد گرفت.
ابوالفضل صیاد، فعال فرهنگی مذهبی درباره وظایف مردم و مسئولین در انتخابات پیش رو اعتقاد دارد که مسئولین و نامزدها باید از جناح‌بازی و سیاسی‌بازی پرهیز کنند و نامزدها و احزاب نباید ملاک‌شان برای جذب آرا، فریب افکار عمومی باشد. وی می‌گوید: «آرامش عمومی کشور در ایام انتخابات لازمه برگزاری انتخاباتی است که در آن مردم آگاهانه و از روی تحقیق و علم انتخاب می‌کنند. نکته مهم دیگر این است که به کارنامه احزاب و مهم‌تر از آن کارنامه افراد و کاندیداها توجه شود، برخی وعده دادند اما عمل نکردند، کسی که بارها شعار داده اما عمل نداشته است مردم نباید به او اعتماد داشته باشند. برخی دیگر در کارنامه کاری خود مفاسدی داشتند و یا خدای نکرده به بیت‌المال دست‌درازی داشته‌اند که همه این‌ها باید مورد رصد مردم باشد تا در بهترین روش توسط مردم این افراد ناکارآمد کنار زده شوند.»
صیاد در پاسخ به این پرسش ما که مردم به طور خاص از رئیس جمهور آینده و به طور عام از اعضای شوراهای شهر و روستا چه مطالباتی دارند، توضیح می‌دهد: «مردم تمایل دارند که کشور پیشرفته‌ای در تمام جنبه‌ها داشته باشند و در این رهگذر اوضاع معیشتی و اقتصادی آنان نیز بهبود یابد اما گاهی مصادیق یا راه‌حل‌ها را در جایی دیگر می‌بینند که البته این موضوع بیشتر به گفتمان موجود در جامعه و رفتار نخبگان سیاسی برمی‌گردد؛ وقتی برخی از مسئولین شعار مذاکره با قدرت‌ها را سر می‌دهند یعنی  می‌خواهند این تفکر را به عموم القا کنند که ما به تنهایی توانایی نداریم و باید به روحیه خودباوری و ما می‌توانیم اهمیتی ندهیم، در حالی که مردم به طور کلی مدافع تقویت استقلال و عزت ملی‌اند و با تفکر وابستگی به قدرت‌ها که برخی شعار آن را می‌دهند مخالف‌اند. مردم همواره پیشرفت کشور و تکیه بر توان داخلی را می‌پسندند اما عده‌ای این موضوع را برای مردم برعکس تعریف می‌کنند. نکته دیگر اینکه به‌کارگیری نیروی جوان متعهد انقلابی متخصص حتما از مطالبات مردم است چرا که نیروهای تازه‌نفس انقلابی دارای روحیه‌ای جهادی هستند و امور اجرایی کشور را با پتاسیل بالای خود به سرعت جلو می‌برند. نکته مهم دیگر مبارزه با رانت و فساد و تبعیض است که همواره از مطالبات اصلی و انقلابی است.»
سامان رحمت‌آبادی نیز ضمن بیان اینکه مردم در میادین گوناگون به وظایف خود عمل کرده‌اند، به بیان وظایف مسئولین می‌پردازد و به گزارشگر کیهان می‌گوید: «مردم به دنبال مسئولی هستند که مشکلات آنان را درک کرده و حل کند، مشکلات هم که عموما اقتصادی است و مردم دغدغه معیشتی دارند، بنابراین موضوع اقتصادی باید در اولویت باشد.»
این کارشناس مطالعات فرهنگی و رسانه ادامه می‌دهد: «وظیفه مسئولین در این است که عدالت را در فضای انتخاباتی مخصوصا در تریبون‌های رسمی مانند صدا و سیما و ارگان‌هایی که فضایی در دست دارند مانند دانشگاه‌ها بیشتر کنند.  چرا که فضای باز گفتمانی باعث می‌شود تا مردم از میان سخن‌ها و وعده‌ها، بهترین‌ها را برگزینند و حتما در این فضا گفتمان انقلابی بهتر می‌تواند خود را اثبات کند.»