kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱

اعلام آمادگی واشنگتن برای کمک نظامی به دولت نارنجی اوکراین

پس از سفر رئیس سازمان سیا به اوکراین و آغاز عملیات سرکوب مخالفان در این کشور، وزارت خارجه آمریکا از ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین خبر می‌دهد.


درست یک روز پس از سفر «جان برنان» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به کیف، ارتش و نیروهای ویژه اوکراینی عملیات سرکوب هواداران روسیه در شرق اوکراین را آغاز کرده‌اند.
دیروز اما خبر رسید، ایالات متحده آمریکا در حال بررسی ارسال کمک‌های نظامی به کیف با هدف مقابله با مخالفان این کشور است تا بدین ترتیب حضور آمریکا در این کشور بزرگ اروپایی بیش از پیش نمود یابد.
«جن ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده کشورش در حال مذاکره با مقامات دولت نارنجی اوکراین است تا «نیازهای نظامی» آنها را تامین کند.
«توماس شانون» یکی از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی و عضو مشاوران وزارت خارجه آمریکا نیز این خبر را اینگونه تکرار کرد که «امکان تامین تسلیحات مورد نیاز نیروهای اوکراینی هم‌اکنون به عنوان یک گزینه مطرح است.»
همزمان با انتشار خبرهایی از تسلیح نارنجی‌های غربگرای اوکراین از سوی آمریکا، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور این کشور ضمن یک گفت‌وگوی تلفنی با همتای روسی خود از وی خواست مخالفان دولت اوکراین را «خلع سلاح» کند.
به گزارش خبرگزاری «فرانسه»،‌ در بیانیه کاخ‌سفید درباره این گفت‌وگوی تلفنی آمده: «اوباما تاکید کرد تمام نیروهای مسلح در کشور باید سلاح‌هایشان را زمین بگذارند. وی از پوتین خواست با استفاده از نفوذ خود در بین شبه‌نظامیان طرفدار روسیه آنان را متقاعد سازد ساختمان‌های تحت تصرف خود را ترک کنند.»
رئیس‌جمهور آمریکا در این گفت‌وگوی تلفنی برای چندمین بار روسیه را تهدید کرد در صورت بی‌توجهی به درخواست آنها با «انزوای سیاسی و اقتصادی» مواجه خواهد شد.
همزمان وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز اعلام کردند با تحریم 33 نفر دیگر از مقامات اوکراینی، روسی و رهبران تجاری موافقت کرده‌اند.
این عده به زودی با «ممنوعیت صدور روادید و مسدود شدن دارایی‌ها» مواجه خواهند شد. رئیس دومای روسیه در واکنش به این تحریم‌ها، آن را «احمقانه» خواند.
روز دوشنبه وزیر خارجه روسیه نیز در یک گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی، از این کشور خواست مانع از به کارگیری زور از سوی نظامیان اوکراینی علیه مخالفان شود. لاوروف از فرانسه، به عنوان یکی از کشورهایی که به عنوان ضامن اجرای موافقت‌نامه 21 فوریه حضور دارد خواست، برای آرام شدن اوضاع اوکراین تمام تلاش خود را به کار گیرد. لاوروف این را هم گفت که کشورش آماده همکاری بین‌المللی در چارچوب نشست آتی چهار جانبه ژنو در خصوص اوکراین است اما برگزاری این نشست مستقیما به تصمیم دولت اوکراین که تحت حمایت آمریکاست بستگی دارد.
نماینده دائم روسیه در اتحادیه نیز پس از اینکه خبرهایی از وقوع درگیری بین هواداران روسیه و نظامیان اوکراینی در مناطق شرقی این کشور منتشر شد، نسبت به «ریختن خون مردم» از سوی ارتش اوکراین هشدار داد.
«ولادیمیر چیژوف» گفت: اگر مقامات کیف خون مردم در مناطق شرقی اوکراین را بریزند، دیگر جایی برای مذاکره و گفت‌وگو باقی نخواهد ماند.
وی که در واکنش به بیانیه شورای وزرای اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ درباره اوکراین سخن می‌گفت افزود: «چگونگی اوضاع در اوکراین نشان خواهد داد که آیا اصلا در جریان مذاکرات چهار جانبه ژنو در 17 آوریل صحبتی با کفیل وزارت خارجه اوکراین انجام خواهد شد یا خیر.»
چیژوف همچنین تاکید کرد که در بیانیه پایانی شورای اروپا تنها برخی اقدامات جدایی‌طلبان مسلح در شرق اوکراین محکوم شده است، در حالی که این مقامات جدید در کیف هستند که خود در نتیجه یک کودتای دولتی، قدرت را در اوکراین به دست گرفتند. ضمن اینکه در این سند ارزیابی غیرمنصفانه و غیرواقع بینانه‌ای از سیاست روسیه در قبال بحران اوکراین صورت گرفته است.
نماینده دائم روسیه در بروکسل در مورد عواقب بیانیه لوکزامبورگ گفت: این سند به شدت با اهداف سیاسی خاص و نگاهی یکجانبه تنظیم شده است و به همین دلیل مقامات مسکو توجه زیادی به آن ندارند، ولی آنچه مهم است، برخورد دولت اوکراین طی روزهای آتی با مردم مناطق شرقی این کشور است و اگر آنها بخواهند خون مردم معترض در این مناطق را به زمین بریزند، مسلما در جریان مذاکرات چهار جانبه ژنو دیگر حرفی برای گفتن با کفیل وزارت امور خارجه اوکراین باقی نخواهد ماند.
در این حال خبر می‌رسد، رئیس‌جمهور موقت اوکراین از دبیرکل سازمان ملل خواسته با اعزام نیروهای حافظ صلح به اوکراین، به کاهش تنش‌ها در این کشور کمک کند. در این مکالمه تلفنی با‌ن‌کی‌مون اعلام کرده، کیف می‌تواند روی کمک‌های سازمان ملل حساب کند. گزارش‌ها به جزئیات بیشتر اشاره نکرده‌اند.
«فاکس نیوز» اما روز گذشته از افزایش تنش‌های نظامی بین روسیه و اوکراین این بار در دریای سیاه خبر داد.
بر اساس این گزارش، سخنگوی پنتاگون گفته روز شنبه گذشته یک هواپیمای جنگی روسی به مدت 90 دقیقه بر فراز ناو جنگی «یواس‌اس‌دانود کوک» آمریکا در دریای سیاه مانور داده بدون اینکه به هشدارهای این ناو توجه کند.
به گفته این مقام نظامی آمریکایی، این هواپیمای یو 24 روسی اگرچه مسلح نبود اما اقدامش بسیار «تحریک‌کننده» و «غیر حرفه‌ای» بود.
این ناو جنگی آمریکایی چند روز پیش با اعلام اینکه «قصد تامین امنیت کشورهای منطقه دریای سیاه را دارد» وارد دریای سیاه شد.
تظاهرات ضد دولتی در کیف
همزمان با تنش‌های سیاسی در اوکراین و جنگ لفظی بین روسیه و غرب، خبر می‌رسد، صدها نفر از ساکنان کیف با تجمع مقابل ساختمان پارلمان این کشور علیه «ناتوانی دولت نارنجی در تامین امنیت کشور» تظاهرات کردند.
تظاهرکنندگان با به آتش کشیدن چند حلقه لاستیک، ضعف دولت موقت اوکراین را به چالش کشیدند. همزمان شماری از هواداران دولت مرکزی و طرفداران اتحاد اوکراین در گوشه‌ دیگری از پایتخت این کشور راهپیمایی کردند. به گزارش واحد مرکزی خبر، حاضران در این تجمع با سر دادن شعار و خواندن سرود ملی اوکراین خواهان حفظ یکپارچگی این کشور شدند و از دولت خواستند تا گام‌های عملی بیشتری برای برطرف شدن تنش در شرق این کشور بردارد.
سایر رویدادها
* به دستور پوتین، «سرگئی لاوروف» به عنوان رئیس موقت «جمهوری روسی کریمه» منصوب شد. این سند 14 آوریل با امضای پوتین اجرایی و روز سه‌شنبه یعنی از دیروز به طور رسمی علنی شد.
* فرانس 24 فرانسه طی یک گزارش میدانی اعلام کرد طرفداران روسیه در مناطق شرقی اوکراین هیچ واهمه‌ای از پلیس این کشور ندارند و به تهدیدها نیز توجهی نمی‌کنند.
* پیشنهاد مقامات کیف برای برگزاری همه‌پرسی در سرتاسر اوکراین درباره استقلال شهرهای شرقی این کشور، و اینکه کیف آماده حل تمام مشکلات و خواسته‌های مخالفان است با استقبال مسکو مواجه شد. کیف برگزاری این همه‌پرسی را به موافقت پارلمان مشروط کرده است.