kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۴۴
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
اعتراف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

گروه‌های مسلح در سوریه نتوانستند به اهداف خود دست یابند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعتراف کرد مخالفان مسلح در سوریه نتوانستند به اهداف خود دست یابند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکای نیوز عربی، جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی اظهاراتی ضمن اذعان به شکست گروه‌های مسلح مخالف سوریه گفت، آنچه در سوریه در جریان است یک جنگ فرسایشی است.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که هر روز اخباری درباره افزایش کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به مخالفان مسلح در داخل سوریه شنیده می‌شود که تازه‌ترین آنها ارسال سلاح‌های دوش پرتاب آمریکایی به تروریست‌ها برای جنگ با دولت سوریه و کشتن مردم بی‌گناه در این کشور است.
از سوی دیگر، پاکسازی منطقه القلمون از عناصر مسلح بازتاب‌های بسیاری بر روند درگیری‌ها در مناطق جنوبی سوریه به ویژه حومه دمشق داشته است.
با ورود ارتش سوریه به شهرک معلولا به عنوان آخرین پناهگاه گروه‌های مسلح در منطقه القلمون، این منطقه در جنوب سوریه به حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح پایان بخشیده است.
با توجه به پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه در منطقه القلمون این منطقه هم‌اکنون به دیوار حائلی تبدیل شده که مانع ارتباط میان گروه‌های مسلح در سوریه و گروه‌های تروریستی در عرسال لبنان است.
این در حالی است که با به دست گرفتن کنترل این منطقه از سوی ارتش سوریه سرنوشت گروه‌های مسلح فعال در منطقه غوطه نیز یکسره شده و به زودی به حضور گروه‌های مسلح و عناصر تروریستی در این منطقه پایان داده خواهد شد.
منابع میدانی سوری با اشاره به اینکه نبرد القلمون رو به پایان است اعلام کردند ارتش سوریه عملیات خود برای آزادسازی شهرک البخعه را آغاز کرده تا پس از آن عملیات آزادسازی حرمون را آغاز کند.
نیروهای ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان همچنین کنترل کامل تپه «راس الهوی» و ارتفاعات شرقی مجاور دشت رنکوس در مناطق نزدیک به مرزهای مشترک بین سوریه و لبنان را به دست گرفتند و 30 گذرگاه مرزی را در این منطقه بستند. منابع سوری همچنین از تسلیم شدن 638 فرد مسلح به ارتش سوریه و ادامه پیشروی‌های نظامیان سوری در القلمون خبر دادند.
وزارت خارجه سوریه نیز با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، آمریکا و ترکیه را مشوق تروریست‌های النصره در جنایات علیه ملت سوریه اعلام کرد.
گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا)،‌ وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه جداگانه به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت تاکید کرد: کشورهای توطئه‌کننده علیه سوریه و در راس آنها آمریکا، فرانسه، ترکیه و عربستان سعودی از ابتدای بحران تاکنون به دنبال ایجاد بهانه‌هایی برای توجیه ادامه دشمنی خود علیه سوریه بوده‌اند و این در راستای تحرکات خصمانه این کشورها به ویژه در زمینه به کارگیری سلاح شیمیایی علیه ملت سوریه در کشتار غوطه شرقی بود که ده‌ها نفر قربانی به جا گذاشت.
وزارت خارجه سوریه تصریح کرد: با گذشت یک سال از این جنایت تروریستی، روز به روز حقایق بیشتری روشن می‌شود به طوری که بسیاری از تحقیقات و گزارش‌های موثق از دخالت آمریکا، ترکیه و دیگر کشورها به طور مستقیم و غیرمستقیم در این جنایت شنیع منتشر شده است.
سایر رویدادها
* سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، انتقال دو سوم از موجودی انبارهای این سلاح را به خارج از سوریه تایید کرد.
* وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شدند هرگونه انتخابات ریاست جمهوری یا انتخابات دیگر در سوریه فاقد اعتبار است.
* چهار شهروند سوری بر اثر حمله یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهر حمص کشته شدند.
* ائتلاف محلی مخالفان سوریه نظام حاکم را به استفاده از سلاحی جدید در نبردهای آینده تهدید کرد.
* وزیر آشتی ملی سوریه قطع رابطه دیپلماتیک کشورهای غربی با کشورش را اشتباه تاریخی توصیف کرد.
* بر اثر اصابت گلوله خمپاره به یک مدرسه در منطقه باب توما در دمشق یک کشته و 36 مجروح برجای گذاشت.