kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
نماینده مجلس ترکیه از نخست‌وزیر توضیح خواست

افشای کمک 100 میلیون دلاری شاه عربستان به پسر اردوغان

یک نماینده مجلس ترکیه از نخست‌وزیر خواست درباره کمک 100 میلیون دلاری عربستان به فرزندش توضیح دهد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «سزگین تانری کولو» که علاوه بر نمایندگی مجلس، نفر دوم حزب «جمهوری‌خواه خلق» بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه نیز هست، خواستار توضیح «رجب طیب اردوغان» در ارتباط با کمک مالی شاه عربستان به فرزندش «بلال اردوغان» شد. به گفته کولو، «عبدالله بن‌عبدالعزیز» شاه عربستان، مبلغ 99 میلیون و 990 هزار و 990 دلار وجه نقد به حساب یک بنیاد متعلق به بلال اردوغان واریز کرده است.
کولو همچنین از دولت خواست درباره اعطای مجوز به ملک عبدالله برای احداث هتل در شهر اسلامبول نیز توضیح دهد. این مجوز 26 آوریل 2012 (شش اردیبهشت 1391) دو ماه پس از کمک نقدی ملک عبدالله به فرزند اردوغان، اعطا شده بود.
از زمان افشای پرونده فساد مالی بزرگ در ترکیه، احزاب مخالف دولت اردوغان کوشیده‌اند دولت او را با توجه به این پرونده تحت فشار گذارند، اما پیروزی اخیر حزب حاکم «عدالت و توسعه» در انتخابات شوراها و شهرداری‌های ترکیه، تا حدودی از فشارهای سیاسی به خاطر پرونده فساد مالی ترکیه کاسته است.
در این پرونده برخی از فرزندان و منسوبان وزرای اردوغان به اتهام پولشویی و ارتشا بازداشت شده‌اند، اما کمتر از دو ماه بعد همه متهمان پرونده با قرار کفالت و وثیقه از زندان آزاد شدند.
برکناری‌ها و اخراج‌ها به خاطر فساد مالی و ارتشا تاکنون همچنان ادامه دارد و طبق آخرین گزارشات، 64 نیروی پلیس استان «اورفه» در جنوب ترکیه توسط اداره امنیت ملی این کشور اخراج شدند.
علت این اخراج‌ها نیز فساد مالی اعلام شده است.
خبرگزاری فارس نیز از ترکیه گزارش داد،‌ در حمله افراد ناشناس به خودروی حامل «عدنان اولدوز» معاون سابق حزب «میهن» ترکیه در اسلامبول، سه نفر کشته شدند. اولدوز نیز در این سوءقصد زخمی و به بیمارستان منتقل شد.