kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
خدمات رسانی نوروزی دستگاه‌های مختلف به مردم با 500 هزار نیرو

رزمایش بزرگ ترافیکی و خدمات سفر نوروز 96 برگزار شد

رزمایش بزرگ ترافیکی و خدمات سفر نوروز 96 با هدف ارتقای نظم و انضباط ترافیکی و تامین ایمنی وسلامت در سفرهای نوروزی برگزار شد.


به گزارش ایرنا، کاهش سوانح و حوادث رانندگی و نمایش آمادگی و توانمندی‌های سازمان‌های امدادی و عملیاتی از دیگر اهداف این رزمایش هستند که دیروز با شعار «پرهیز از خطر و آرامش در سفر» در ضلع جنوبی حرم امام خمینی(ره) برگزار شد.
برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
معاون میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس ستاد مرکزی و هماهنگی سفر در این رزمایش گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برنامه‌های متنوع گردشی، معرفی جاذبه‌های توریستی و صنایع دستی در نظر گرفته است که در همه شهرها در قالب‌های مختلف به گردشگران نوروزی ارائه می‌شود.
مرتضی رحمانی موحد با بیان اینکه سامانه 09629 آماده معرفی جاذبه‌ها و صنایع دستی گردشگری به هموطنان است، افزود: نمایشگاه‌های موقت صنایع دستی نیز در شهرهای مختلف راه‌اندازی می‌شود.
12 هزار نیروی راهداری در خدمت مردم
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز در این رزمایش گفت: بیش از 12 هزار نیروی راهداری با استفاده از 7 هزار و 500 دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری در 750 راهدارخانه و در قالب یک هزار و 200 اکیپ راهداری زمستانی و نوروزی در این ایام به مردم خدمت‌رسانی خواهند کرد.
داود کشاورزیان افزود: سامانه جامع 141 در قالب تلفن 141، سامانه پیامکی 1000141، سایت 141 و اپلیکیشین 141 برای آگاهی از وضع راه‌ها در اختیار شهروندان قرار گرفته است.
اضافه شدن 30 بالگرد به ناوگان هوایی اورژانس
رئیس اورژانس کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه اورژانس با یک توان مضاعف آماده ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی است، گفت: ناوگان هوایی اورژانس کشور با اضافه شدن 30 فروند بالگرد در سراسر کشور آماده خدمت‌رسانی به مسافران نورزی است.
پیرحسین کولیوند با اشاره به دو هزار و 200 پایگاه اورژانس و پیش بیمارستان فعال در سراسر کشور افزود: 17 هزار نیروی فوریت پزشکی و 22 هزار نفر از متخصصان بهداشت محیط و بهداشت کار فرآیند نظارتی در کل کشور  را رصد خواهند کرد.
وی با اشاره به آمادگی و آماده باش بیمارستان‌های کل کشور در ایام نوروز، گفت: امسال برای اینکه خدمات بهتری به بیماران قلبی و کسانی که سکته مغزی می‌کنند ارائه شود سیستم نوار قلب آمبولانس‌ها به سیستم اورژانس بیمارستان‌ها متصل می‌شود تا متخصصان حاضر در بیمارستان اقدامات لازم و اتاق عمل را برای حضور بیماران در وقت طلائی ارائه دهند.
خدمت‌رسانی 20 هزار جوان داوطلب هلال احمر
رئیس جمعیت هلال احمر نیز در این مراسم گفت: جمعیت هلال احمر با به کارگیری پنج هزار و 442 نفر در یک هزار و 335 پایگاه امدادی و 24 فروند بالگرد که نسبت به سال گذشته 44 درصد افزایش داشته است در ایام تعطیلات نوروز به هموطنان خدمات‌رسانی خواهند کرد.
مرتض سلیمی ادامه داد: جمعیت هلال احمر با سه هزار و 335 خودروی امدادی شامل خودروهای آمبولانس، امداد و نجات، ارتباطات، فرماندهی و خودروهای عملیاتی علاوه بر پوشش دادن کل حوادث احتمالی سفرهای نوروزی، آمادگی کامل برای هرگونه اتفاق و حوادت غیرمترقبه طبیعی را دارد.
وی با بیان اینکه سازمان امداد و نجات در کنار جمعیت هلال احمر آماده خدمات رسانی به هموطنان است، افزود: سازمان امداد و نجات با به کارگیری 20 هزار نفر از جوانان داوطلب به ارائه خدمت به همنوعان خود می‌پردازد، ضمن اینکه سامانه 112 جمعیت هلال احمر در کلیه محورها و بطور 24 ساعته آماده دریافت گزارشات مردمی و حضور در کمترین زمان در صحنه تصادفات است.
خدمت‌رسانی نیم میلیون نفر از دستگاه‌های مختلف
جانشین فرمانده ناجا نیز در این همایش گفت: 300 هزار نفر از کارکنان نیروی انتظامی از بخش‌های مختلف وظیفه تامین انتظامی و ترافیکی ایام نوروز را در سراسر کشور بر عهده دارند.
سردار اسکندر مومنی با بیان اینکه عملیات نوروزی پرحجم‌ترین و بزرگترین عملیات انتظامی خدماتی و ترافیکی سال است، افزود: برای آرامش سفر حدود نیم میلیون نفر از دستگاه‌های مختلف جمع شده و آماده خدمت رسانی به ملت شریف ایران هستند.
وی گفت: خدمتگزاران از نیروی انتظامی، پلیس راهور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری، اورژانس کشور، وزارت بهداشت و درمان، هلال احمر، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تعزیرات و اصحاب رسانه در کنار یکدیگر در روزهای نوروز به مردم براساس وظایف محوله خدمت‌رسانی می‌کنند.
مومنی تصریح کرد: نیروی انتظامی از نقطه صفر مرزی تا اقصی نقاط کشور با نیروهای آماده خود در مرزها، جاده‌ها و شهرهای مختلف برای تامین امنیت انتظامی منازل مسکونی و محل کسب و کار مردم تلاش می‌کند و در آماده‌باش کامل است.
جانشین فرمانده ناجا افزود: از مردم می‌خواهیم که با رعایت مقررات و قوانین و حفظ آرامش خود در سفر همراه و یاور نهادها و دستگاه‌های انتظامی و امدادی باشند چرا که روا نیست که سفری را که بعد از یکسال کار انجام می‌شود برای خود و دیگران تلخ کنیم.
وی خواب آلودگی ناشی از خستگی و سرعت و سبقت غیرمجاز سفر را از عوامل اصلی تصادف‌های جاده‌ای ذکر کرد و افزود: مسیر هم بخشی از سفر است و اگر شتاب نکنیم و گذشت داشته باشیم تعطیلاتی خوش خواهیم داشت و به سلامت برمی‌گردیم.
مومنی گفت: اطلاع رسانی در مورد وضعیت جاده‌ها، آب و هوا و شرایط خاص توسط رسانه‌ها به سرعت صورت می‌گیرد و مردم از این نظر نگرانی نداشته باشند.
به گفته جانشین فرمانده ناجا، هر سال در اواسط تعطیلات نوروزی یعنی برگشت موج اول و رفت موج دوم، پرتصادف‌ترین ایام را داریم.
ترافیک نوروزی امسال پرحجم‌تر است
رئیس پلیس راهور ناجا نیز در این رزمایش گفت: با اضافه شدن 1/5 میلیون راننده و یک میلیون و 700 هزار خودروی جدید به ناوگان حمل و نقل کشور، ترافیک نوروزی امسال پرحجم‌تر از سال گذشته است.
سردار تقی مهری افزود: 19 میلیون خودرو و 12 میلیون موتورسیکلت در سراسر کشور تردد می‌کنند که کنترل و مدیریت این میزان وسیله نقلیه نیازمند همراهی و همیاری مردم و دقت بیشتر آنان است.
وی با بیان اینکه مردم باید به مانند همیشه برای مدیریت سفر با نهادهای مسئول همکاری و همراهی کنند، افزود: نیروی انتظامی و نهادهای مختلف امدادی با شعار «پرهیز از خطر آرامش در سفر» از 25 اسفند تا 14 فروردین 96 در خدمت مردم در نقاط مختلف کشور هستند.
مهری گفت: در ایام نوروز براساس پیش بینی سازمان هواشناسی شاهد بارش برف و باران خواهیم بود و مردم باید نسبت به گذشته مخصوصا در شرایط برفی و بارانی بیشتر رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی کنند.
رانندگان پرخطر از ادامه سفر منع می‌شوند
رئیس پلیس راهور ناجا همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی با آمادگی کامل با اندک رانندگان پرخطری که در جاده‌ها و معابر حضور دارند برابر قانون برخورد کرده و راننده پرخطر را از ادامه سفر باز خواهد داشت؛ بخصوص اگر دو تخلف حادثه‌ساز همزمان را داشته باشد.
به گزارش فارس، وی از رانندگان خواست که بعد از دو ساعت رانندگی 15 دقیقه استراحت کنند و از عجله و شتاب در جاده‌ها پرهیز کرده و استراحت و خواب کافی نیز داشته باشند، همچنین از سالم بودن تجهیزات خودروی خود اطمینان داشته باشند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خاطرنشان کرد: 60 درصد تصادفات در فاصله 30 کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد و این نشان می‌دهد خستگی و خواب‌آلودگی نقش مهمی در بروز تصادفات دارد؛ بنابراین لازم است رانندگان با پرهیز از خستگی و خواب‌آلودگی به ادامه سفر بپردازند.