kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۲۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷

تصویب 3 طرح ضد‌ایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا همزمان با حضور روحانی برای شرکت و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و در ادامه اقدامات ضدکشورمان به اتفاق آرا 2 طرح و یک لایحه ضدایرانی تصویب کردند.



طرح الزام کاخ سفید به اخذ تأییدیه کنگره پیش از هر پرداخت نقدی به دولت ایران، طرح موسوم به «شفافیت مالی» با هدف ردیابی دارایی مقامات ایرانی و لایحه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران سه مصوبه ضدایرانی توسط مجلس نمایندگان آمریکا است.
مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه اقدامات ضدایرانی خود در حالی اقدام به تصویب سه مصوبه ضدایرانی دیگر کردند که همزمان رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت و سخنرانی در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کرده بود.
مجلس نمایندگان آمریکا طرح پیشنهادی «اِد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی این نهاد برای ممنوع کردن پرداخت پول نقد به دولت ایران را تصویب کرد. بر اساس این طرح که 254 نماینده با آن موافقت و 163 نماینده دیگر مخالفت کردند، پرداخت هر‌گونه پول نقدی به دولت ایران حتی اگر بر اساس رأی دادگاه‌های بین‌المللی باشد، باید ابتدا به تأیید کنگره آمریکا برسد.
تصویب این طرح، واکنشی است به پرداخت 1/7 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در بانک‌های آمریکا. نمایندگان معترض معتقدند که دولت اوباما این کار را برای آزادی 4 زندانی آمریکایی از زندان‌های ایران انجام داده و در حقیقت به ایران باج داده است.
گفتنی است که ارسال مبلغ بلوکه شده ایران، از طرق هواپیما و نه به صورت تمام و کمال انجام شده است، در حالی که طبق توافق برجام و برطرف شدن تبادلات بین بانکی بانک‌های داخلی با نهادهای مالی خارجی، باید اموال بلوکه شده ایران به واسطه تراکنش های بانکی انتقال می‌یافت.
همچنین اعضای مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه در ادامه سلسله طرح‌های ضدایرانی کنگره، طرح موسوم به «شفافیت مالی» را تصویب کرد. هدف از این طرح که با 282 رأی مثبت در برابر 143 رای منفی به تصویب رسیده، ردیابی و بررسی دارایی‌های احتمالی مقامات ارشد ایرانی در بانک‌های خارجی است.
در صورت تصویب نهایی و ابلاغ این طرح از سوی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، واشنگتن تلاش خواهد کرد تا فهرستی از اموال منتسب به رهبر، رئیس‌جمهور و دیگر مقامات ارشد دولتی و نظامی ایران در بانک‌های خارج از کشور تهیه کند، به عبارتی تمام مجموعه نهادهای نظامی، دولتی و حکومتی در معرض تحریم های جدی تری قرار خواهند گرفت.
به گزارش فارس، مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این و به اتفاق آراء لایحه‌ای را نیز به تصویب درآورد که «النا راس لتینن» نماینده ایالت «فلوریدا» آن را مطرح کرده و طبق آن دولت ایران را به شکنجه بهائیان و همچنین نقض پیمان بین‌المللی حقوق بشر متهم کرده بود.
«اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، بعد از تصویب این لایحه با صدور بیانیه‌ای ضمن ادعای نقض حقوق بشر توسط ایران، گفت: بله ما شاهدیم که این رژیم میانه‌رو چگونه می‌تواند باشد.
مجلس نمایندگان آمریکا در حالی ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است که واشنگتن خود یکی از حامیان عربستان است که در سطح جامعه بین‌الملل به نقض حقوق بشر و حقوق انسانی شناخته شده است.
ائتلاف تحت حمایت عربستان از مارس 2015، حملات هوایی به یمن را آغاز کرده است که تاکنون هزاران غیرنظامی جان خود را در این اقدامات ریاض از دست داده‌اند اما با این‌حال، آمریکا علیرغم اعتراضات گروه‌های حقوق بشری، دست از حمایت لجستیک و اطلاعاتی عربستان برنمی‌دارد.