kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۱۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
در دیدار دبیر کل ستاد امر به معروف و نهی از منکر مطرح شد؛

تأکید مراجع عظام تقلید بر احیاء اصولی فریضه امر به معروف و نهی از منکر

مراجع عظام تقلید با انتقاد از وضعیت اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، بر ضرورت احیاء اصولی این فریضه مهم تأکید کردند.


آیت‌الله مکارم شیرازی: امر به معروف و نهی از منکر مظلوم‌ترین واجبات است
به گزارش خبرگزاری رسا،  آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار حجت‌الاسلام زرگر، دبیر کل ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر و هیئت همراه، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از مهم‌ترین واجبات است در حالی که مظلوم‌ترین آنها است و دلیل آن این است که تصویب این امر در قانون اساسی تاخیر زیادی داشت.
وی با بیان اینکه فعالیت در ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید از حالت فردی خارج و به صورت گروهی باشد، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر به صورت گروهی موجب هماهنگی و تأثیرگذاری بیشتر خواهد بود.
ضرورت وجود پایگاه امر به معروف و نهی از منکر در هر نهاد دولتی، بوستان‌ها و پارک‌ها از دیگر توصیه‌های این مرجع تقلید بود؛ وی در این باره تصریح کرد: پایگاه‌های امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه اگر به صورت گروهی عمل کنند مورد استقبال و پذیرش عموم مردم هم قرار خواهد گرفت.
آیت‌الله مکارم شیرازی بیان داشت: باید در میان مردم جا بیفتد که امر به معروف و نهی از منکر عمل خشونت بار و دخالت در امور آنها نیست بلکه این عمل یک نوع حمایت و خیرخواهی است.
این مرجع تقلید گفت: سازمان امر به معروف و نهی از منکر از نظر گسترش کاری باید مثل یک وزارت خانه عمل کند تا همه برنامه‌ها به صورت منسجم و اصولی در سراسر کشور انجام شود.
تاکید آیت‌الله نوری همدانی بر احیای فریضه امر به معروف
آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار بر ضرورت احیای این دو فریضه در جامعه تأکید کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر دو حکم بسیار مهم در دین اسلام است که تمام اقشار جامعه از آن تأثیر می‌گیرند، بنابراین باید ستاد امر به معروف در جامعه نقش اساسی و حیاتی ایفا کند. وی بیان داشت: در اوایل انقلاب اینجانب به حضرت امام خمینی(ره) پیشنهاد دادم که برای امر به معروف و نهی از منکر وزارتخانه‌ای فوق وزارتخانه‌های دیگر تأسیس شود، اما با آغاز جنگ تحمیلی، انجام این مسئله مقدور نشد.
استاد درس خارج حوزه مصادیق معروف‌ها و منکرها در جامعه را بسیار گسترده دانست و افزود: نهاد امر به معروف و نهی از منکر باید فراتر و قوی‌تر از تمام وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌ها باشد تا با نظارت لازم جلوی منکرها گرفته و از ریخت و پاش‌ها در بیت‌المال جلوگیری شود. آیت‌الله نوری همدانی به بیان مصادیقی از منکرهای موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: دریافت دیرکرد از سوی بانکها ربا و حرام است، که باید جلوی این فساد گرفته شود، همچنین دریافت حقوق‌های نجومی منکر دیگری است که از سوی ستاد امر به معروف پیگیری و برخورد شود. این مرجع تقلید تمام ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها را به اقامه این دو فریضه در جامعه وابسته دانست و خاطرنشان کرد: لازم است امر به معروف و نهی از منکر در جامعه همگانی شود و تمام مردم به اجرای این دو فریضه روی بیاورند، اما متأسفانه تا کنون این دو واجب مهم در جامعه به درستی اجرا نشده است.
آیت‌الله علوی گرگانی: حق فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ادا نشده است
همچنین، آیت‌الله علوی گرگانی در دیدار با حجت‌الاسلام زرگر ابراز داشت: قانون امر به معروف دارای نواقصی است و با اجرای این قانون حق این دو فریضه به درستی در جامعه ادا نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی امر به معروف در هر شهر زیر نظر ائمه جمعه اداره می‌شود، در حالی که آنها دارای فعالیت‌ها و مشغله‌های بسیاری هستند و مردم و مسئولان از آنها انتظارات مختلفی دارند، بنابراین زمان لازم برای رسیدگی به مشکلات و اداره ستادهای امر به معروف را نخواهد داشت.
آیت‌الله علوی گرگانی امر به معروف و نهی از منکر را از فعالیت‌های اجرایی دانست و بیان داشت: زمانی که ائمه جمعه در فعالیت‌های اجرایی ورود پیدا کنند، از محبوبیت آنها میان مردم کاسته می‌شود، بنابراین نباید مسؤولیت ستادهای امر به معروف به آنها واگذار شود، امیداورم برنامه‌ریزی برای اصلاح قانون انجام شود.
این مرجع تقلید با اشاره به عدم تخصیص بودجه لازم از سوی دولت به ستاد امر به معروف، گفت: بخشی از درآمدهای نفتی کشور عربستان به هیئت آمران به معروف و ناهیان از منکر تعلق یافته است، امیدواریم در کشور ما نیز بودجه لازم برای این فریضه مهم اختصاص یابد.