kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۳۲۱
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۴
کیهان بررسی می‌کند

شوق کعبه ایرانیان /آل‌سعود؛ خادم یا خار مغیلان؟!

آل سعود در حالی مدعی ارتباط ندادن روابط خود با دیگر کشورها با موضوع حج است که در ماه های اخیر با سیاسی کردن حج زائران ایرانی قصد اتلاف وقت و مانع‌تراشی در راه اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی را دارد.

سرویس سیاسی -

حج تمتع سال 94 با حوادثی ناگوار همچون سقوط جرثقیل در محوطه مسجد الحرام و فاجعه منا که منجر به جان باختن حدود 465 نفر از هموطنانمان شد، همراه بود و کام همه مسلمانان و به خصوص هموطنان ایرانی با مخابره شدن اخبار این حادثه در روز عید قربان سال گذشته تلخ شد.
در طی این مدت آل سعود که با بی کفایتی و بی درایتی خود منجر به بروز این گونه حوادث شده بود نه تنها حاضر به عذر خواهی پیرامون این مسئله نشد بلکه هر بار با فرافکنی و متهم کردن زائران به ایجاد هرج و مرج قصد سرباز زدن از پاسخگویی به این امر را داشت.
با نزدیک شدن به موسم حج ابراهیمی سال 95 عربستان سعودی به جای اینکه از پی جبران حوادث تلخ سال گذشته که مسبب اصلی آنها بی‌د‌رایتی حکام و مدیران سعودی بود، برآید شروع به کارشکنی های پی در پی کرد.
در آخرین روزهای سال گذشته، رئیس سازمان حج و زیارت در اظهار نظری صریح، اعلام کرد:«متاسفانه تا امروز هیچ افق روشنی برای حج تمتع امسال وجود ندارد». اظهار نظری که تا حد زیادی نشان دهنده این نکته بود که حضور حاجیان ایرانی در حج تمتع سال ۱۳۹۵ در هاله ای از ابهام است. پس از آن نیز نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرد: تاخیر ایجاد شده توسط عربستان برای انجام مذاکرات مقدماتی حج، به معنای آن است که نمی‌خواهند حج انجام شود.
کوتاهی دست اندرکاران حج عربستان سعودی برای جلوگیری از حضور با عزت زائران ایرانی در حج 95 تا جایی رسیده که حتی در بسیاری از مسایل اجرایی و نیز صنعت هوایی کشورمان مانع تراشی می کنند. کارشکنی مسئولان حج عربستان با توجه به قطع روابط سیاسی و به رغم پیشنهادات منطقی هیات ایرانی برای صدور ویزا توسط حافظ منافع دو کشور در ایران آن را بهانه دیگری قرار داده و این مهم را نیز در هاله ای از ابهام گذاشته اند.
ایرادات غیر منطقی و غیر اصولی از صنعت هوایی ایران به بهانه نداشتن امنیت پرواز و فرسوده بودن ناوگان هوایی نیز دیگر بهانه سعودی ها برای ایجاد چالش در زمینه اعزام 64 هزار زائر ایرانی به عربستان در حالی است که کشورهای اروپایی و پیشرفته جهان به صورت شبانه روزی پذیرای هواپیماهای ایرانی در فرودگاه های خود هستند.
هم اکنون پس از گذشت چندین هفته از بازگشت هیات ایرانی از عربستان که برای مذاکرات با مسئولان سعودی به آن کشور سفر کرده بودند، در حالی که بر اساس توافق طرفین سعودی باید تا قبل از پایان روز نهم اردیبهشت به 20 پیشنهاد هیات ایرانی پاسخی شفاف را ارایه می دادند، تاکنون پاسخی ارایه داده نشده است.
بر اساس وعده وزیر و دست اندرکاران حج عربستان که در اولین نشست خود با هیات ایرانی به انجام رسید طرفین توافق کردند برای انجام مذاکرات نهایی و امضاء تفاهم نامه تا قبل از نهم اردیبهشت ماه از هیات ایرانی دعوت به عمل آمده و اقدامات بعدی انجام پذیرد که تاکنون این مهم نیز انجام نشده است. در این میان دست‌اندرکاران سعودی تلف کردن وقت برای از بین رفتن زمان را بهترین سیاست برای جلوگیری از اعزام زائران ایرانی به حج امسال در نظر گرفته و همچنان برای از بین رفتن زمان به دنبال طراحی بهانه های مختلف هستند.این مهم در حالی است که هم اکنون به علت این کارشکنی حدود چهار ماه از فرصت طلایی دست اندرکاران حج ایران برای انجام برنامه های اجرایی توسط دست اندرکاران حج عربستان از دست رفته است.
عربستان نمی‌خواهد حج انجام شود
به گزارش ایسنا، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: تاخیر ایجاد شده توسط عربستان برای انجام مذاکرات مقدماتی حج، به معنای آن است که نمی‌خواهند حج انجام شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در نخستین دیدار سال 95 با کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به موانع ایجاد شده برای سفر رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان، ابراز امیدواری کرد، مقام‌های سعودی در روزهای آینده در مورد سفر هیأت حج ایران به عربستان تصمیم‌گیری کنند.
وی گفت: بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت براساس رسالت خود تاکنون تمام تلاش‌شان را بکار برده‌اند تا حج امسال در زمان مقرر انجام شود، اما متاسفانه تاخیر ایجاد شده توسط عربستان برای انجام مذاکرات مقدماتی و فراهم شدن مقدمات حج مانند آموزش، تامین مسکن، حمل و نقل، تغذیه و... به معنای آن است که نمی‌خواهند حج انجام شود.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به سخنان وزیر خارجه عربستان که حج را از روابط سیاسی دو کشور جدا دانسته بود، افزود: آنچه در عمل مشاهده می‌شود مغایر با این گفته سعودی‌ها است.
قاضی‌عسکر سپس بیان کرد: در قرآن برای «صد عن سبیل‌الله» عواقب خطرناکی در نظر گرفته شده و دولتمردان سعودی باید مراقب باشند تا گرفتار این ظلم عظیم نشوند.
وی ادامه داد: اگر در روزهای آینده گفت‌وگوهای طرفین انجام نشود، شرایط برای برگزاری حج مطلوب بسیار دشوار خواهد شد.
وزارتخانه های خارجه
و حج عربستان هماهنگی ندارند
به گزارش تسنیم، رئیس سازمان حج و زیارت نیز درباره تداوم کارشکنی مسئولان سعودی در امر حج گفت: یکی از مهمترین دلایل این امر نبود مدیریت واحد در عربستان و عدم هماهنگی و همدلی بین وزارتخانه های امور خارجه و حج عربستان است.
سعید اوحدی با تاکید بر اینکه طرف های سعودی تاکنون حتی وضعیت پرداخت دیه به بازماندگان فاجعه منا و حتی حادثه جرثقیل مسجدالحرام را مشخص نکرده و پاسخی نداده‌اند،‌ گفت: طرف سعودی بر اساس وعده هایش می بایست تا هفته گذشته پاسخی شفاف به پیشنهادهای هیات ایرانی ارایه می دادند، اما تا به امروز از این امر خبری نشده است.
او با بیان اینکه طرف سعودی با ایجاد تاخیرهای خود، باعث بروز بسیاری از مشکلات در انجام برنامه های اجرایی اعزام خواهند شد، افزود: ادامه روند موجود، قطعا اجرای حج امسال را با چالش مواجه خواهد کرد و با وجود قول مساعد وزیر حج عربستان در اجرای حج دچار مشکل خواهیم شد.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: هیات ایرانی در سفر اخیر به عربستان و مذاکره با وزیر و مسئولان حج به طرف های سعودی 20 پیشنهاد مبنی بر حفظ امنیت، کرامت و عزت زائران ایرانی ارایه داد که بر اساس توافق طرفین، قرار بود علاوه بر ارایه پاسخ شفاف تا هفته گذشته از هیات ایرانی نیز برای انجام مذاکرات نهایی و امضاء تفاهم نامه دعوت به عمل آورند که تاکنون هیچ اقدامی از طرف مقابل انجام نشده است.
وی افزود: پذیرایی از زائران همه دنیا بر عهده دولت عربستان سعودی است باز تاکید دارم آیه شریفه قرآن (ولله علی الناس حج البیت) حقی که خداوند برای زائران مستطیع قرار داده و این حق را هیچ کس نمی تواند از زائران مسلمان بگیرد و اگربخواهد بگیرد «صد عن  سبیل الله» کرده و روایات و آیات زیادی داریم که سد راه زائران مستطیع مسلمانان بسیار سنگین است، و هرکس بخواهد سد راه مسلمانان شود قطعا باید در مجامع بین المللی پاسخگو باشد.
اوحدی به فاجعه منا و شهدای این فاجعه تلخ و غمبار اشاره کرد و گفت: در این فاجعه زائران واقعا مظلومانه شهید شدند. بیش از هفت هزار زائر کشورهای اسلامی مظلومانه در لباس احرام در روز عید قربان، قربانی سوء تدبیر و سوء مدیریت و قصور غیرقابل گذشت مسئولان سعودی شدند.
بغض آل سعود نسبت به سیاست خارجی ایران در حمایت از جبهه مقاومت و حمایت از آرمان فلسطین و ضدیت با استکبار جهانی و صهیونیسم باعث شده تا عربستان به مقوله حج زائران ایرانی به سان یک امر سیاسی بنگرند و از هیچ کارشکنی برای ممانعت از ورود زائران ایرانی به حج دریغ نورزد.
مسئولان و دست اندرکاران ایرانی در حوزه حج از جمله وزیر ارشاد و همچنین رئیس سازمان حج و زیارت و نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت بارها بر جدیت ایران برای اعزام زائران ایرانی به حج تمتع تاکید کرده‌اند، ولی حکام آل سعود با کارشکنی قصد اتلاف وقت برای باز ماندن ایران از حج سال جاری را دارند.
جدیت تهران
برای  اعزام زائران به مكه مكرمه
به گزارش ایرنا، علی جنتی در حاشیه نشست صبحانه كاری در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران در جمع خبرنگاران اعلام کرد تهران با جدیت به دنبال آن است كه بتواند امسال زائران را به مكه مكرمه اعزام کند.
وی با تاكید بر كارشكنی‌های عربستان در این رابطه گفت: «مسئولان حج باید پیش از این به آنجا می‌رفتند و قرارداد محل‌های اقامتی را منعقد می‌كردند اما دولت عربستان تاكنون به این افراد روادید نداده است.»
جنتی با اشاره به اعزام هیاتی به عربستان برای مذاكره با ریاض گفت: «این نخستین بار است كه به هیات ایرانی، آن هم در كشوری ثالث ویزا داده شد كه برای مذاكره به عربستان بروند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «در این ارتباط ما مسائل مختلفی را مطرح كردیم اما طرف عربستانی برخوردهای منفی داشته است؛ در مورد حمل و نقل هوایی و اینكه هواپیماهای ما بتوانند زائران را به عربستان انتقال دهند، آنها كارشكنی می‌كنند؛ همچنین در مورد روادید كارشكنی می‌كنند؛ ما اعلام كرده‌ایم كه اگر دولت سوئیس حافظ منافع شما در ایران است باید در ایران ویزا بدهد اما آنها اصرار دارند در كشوری ثالث روادید داده شود كه برای ما به هیچ وجه قابل قبول نیست.»
وی تاکید کرد: «در این مذاكرات، سازمان حج را موظف كرده‌ایم كه همه شرایط ما را به مقامات عربستان اعلام كند و آنها باید این شرایط را بپذیرند تا این حج انجام شود.»
بعید است حج ۹۵ بی‌حادثه باشد
به گزارش باشگاه خبرنگاران، ناصر سودانی گفت: یکی از وظایف مهم دولت ما متقاعد کردن دولت‌های اسلامی برای تشکیل «کمیته راهبردی اداره حج» است.
سودانی عضو فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعید می‌دانم که حاکمان فعلی عربستان بتوانند حجی را در سال ۹۵ تدارک ببینند که حضور موثر حجاج ایرانی را به همراه داشته باشد و بی‌حادثه‌ هم باشد.
درباره آینده مسئله حج ۹۵ و کارشکنی سعودی‌ها در مسیر برگزاری حج، اظهار داشت: متاسفانه حکام جدید عربستان سعودی، تاکنون ناشیانه و غیرمدبرانه در اداره حج و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای برخورد کرده‌اند.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به پاسخ‌های شدید و غیرانسانی عربستان سعودی به هر گونه اعتراض در این کشور، ادامه داد: این نشان از آن دارد که حکام این کشور بویی از دموکراسی و احترام به حقوق مردم نبرده‌اند.
سودانی با اشاره به اتفاقات سال گذشته در جریان مناسک حج، تصریح کرد: این اتفاقات اگر در تاریخ حج بی‌سابقه نباشد، حداقل کم‌سابقه است و نشان از بی‌کفایتی حکام آل‌سعود دارد.
در این بین برخی صداها در داخل کشور شنیده می شود که می گویند حال که عربستان این چنین کارشکنی می کند باید اعزام زائران ایرانی به حج را متوقف کنیم. این اظهار نظر احساسی و شتاب زده است چرا که این افراد دو نکته را مد نظر قرار نمی دهند؛ نخست اینکه فرایند حج تمتع از امور تاکید شده در دین حنیف اسلام و کلام وحی است و نمی توان آن را متوقف ساخت و مسئله ثانویه این است که بدانیم متوقف سازی فرایند اعزام حجاج دقیقاً همان چیزی است که آل سعود می خواهند. به این معنا که نفس وجود زائران ایرانی در سرزمین وحی باعث شفاف سازی گفتمان انقلاب اسلامی برای دیگر مسلمانان می‌شود و آنها در بازه زمانی حج می‌توانند رسانه خوبی برای انتقال مفاهیم اسلام ناب محمدی شوند و این امر همان چیزی است که آل سعود از آن در هراس هستند چرا که خود در سال‌های اخیر ادامه دهنده و پیشبرنده سیاست های استکبار و صهیونیست ها در منطقه شده اند.
باید برای عربستان در قبال موضوع حج
هزینه بین‌المللی ایجاد کنیم
به گزارش ایسنا، نصرالله پژمانفر نماینده مجلس نهم با بیان اینکه از لحاظ شرعی و قانونی مردم باید استطاعت سفر را داشته باشند گفت: معنای استطاعت طریقی این است که مردم برای رفت و برگشت امنیت داشته باشند، اما اقدامات مسئولین عربستان این نگرانی را به وجود آورده که شئونات زائر بیت‌الله‌الحرام نسبت به مردم رعایت نشود.
وی ادامه داد: مسئولین ما نیز موظف هستند تمام تلاش خود را انجام دهند تا از سهمیه‌ای که حق ملت ماست استفاده شود. دستگاه دیپلماسی باید فعال‌تر حضور پیدا کند و در ارتباط با این موضوع با تمام کشورهای اسلامی ارتباط برقرار کند.
پژمانفر تأکید کرد: قبل از اینکه این موضوع به جمع‌بندی برسد ولو اینکه جمع‌بندی این باشد که در حج شرکت نکنیم، باید نسبت به فضای روانی و ناامنی و بدعهدی که عربستان نسبت به اداره حرمین شریفین دارد، رایزنی صورت گیرد و حتماً باید برای این موضوع تقاضای نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی شود.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، تصریح کرد: هزینه عربستان برای چنین تصمیم غلطی باید بالا برود و در قبال این رفتار غیرمنطقی هزینه بالایی بدهد. نباید اینطور شود که زائران ما به حج نروند و عربستان هم در قبال رفتار غیراسلامی‌اش هزینه‌ای پرداخت نکند. ما باید برای عربستان در قبال این موضوع هزینه بین‌المللی ایجاد کنیم.
رفتارهای اخیر عربستان سعودی نشان از تصاعدی شدن کینه توزی این رژیم با جمهوری اسلامی دارد چرا که آل سعود، ایران و انقلاب اسلامی را مانعی در جهت تحقق اهداف خود که همان تسلط یافتن اسلام آمریکایی در خاورمیانه است، می داند.  تمامی اقدامات آل سعود در سال های اخیر از تلاش برای صدور بیانیه‌های ضد ایرانی در سازمان کنفرانس اسلامی، افزایش تولید نفت با هدف پایین آمدن قیمت آن و ضرر به اقتصاد ایران، سرکوب ددمنشانه شیعیان عربستان، اعدام شیخ نمر، سکوت آغشته به فرافکنی در خصوص فاجعه منا و مسئولیت ناپذیری در این موضوع، تجاوز به مردم بی پناه یمن، کمک مادی و معنوی به گروهک تروریستی داعش و...همگی در راستای تضعیف جبهه مقاومت و راه انقلاب کبیر اسلامی است اما حکام آل سعود این نکته را نادیده انگاشته اند که افکار عمومی را تنها با خرید سران چند رسانه بین‌المللی برای انعکاس تصویری پوشالی و دروغین از آل سعود در فضای بین‌المللی نمی‌توان جهت داد، چرا که امروز دیگر حداقل در خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست آل سعود سردمدار و پیشبرنده اهداف استکبار جهانی و آمریکا در منطقه است و اگرچه خود را خادم حرمین می‌نامند اما کارکردی بیش از خار مغیلان بر سر راه مشتاقان حرم امن الهی نداشته است.