kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۲۶۶
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲
ادامه بتن‌ریزی در علوم حساس

پلمب بیوتکنولوژی برای نجات وارداتچیان تراریخته؟

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به گنجانده شدن بند مربوط به محصولات تراریخته در برنامه ششم توسعه گفت: تصمیم‌گیری درباره برنامه ششم توسعه کشور مانند قانون بودجه است و این برنامه در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.



حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا درباره بررسی بخش مربوط به راهبردها و سیاست‌های علم و فناوری برنامه ششم توسعه که به موضوع تولید و تجاری‌سازی محصولات دستکاری شده ژنتیکی «تراریخته» اختصاص دارد، اظهار کرد: برنامه ششم توسعه کشور به‌نحوی است که به چند کمیسیون مجلس ارجاع  داده نمی‌شود و کمیسیون تلفیق که سه نفر از هر کمیسیون به‌طور مشترک در آن حضور دارند، درباره برنامه توسعه تصمیم‌گیری می‌کند.
وی به تسنیم گفت: تصمیم‌گیری درباره برنامه توسعه کشور نیز مانند قانون بودجه است و برای این کار از هر کمیسیون سه نفر و از کمیسیون برنامه و بودجه، 9 نفر حضور دارند لذا نوعی تلفیق صورت می‌گیرد و نیاز به کمیسیون فرعی ندارد؛ در کمیسیون تلفیق درباره همه‌ قسمت‌های برنامه ششم توسعه که همان لایحه ابلاغی دولت است، تصمیم‌گیری می‌شود.
این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اینکه بخش راهبردها و سیاست‌های علم و فناوری به کمیسیون آموزش ارجاع شده یا خیر، گفت: بله، اما کمیسیون‌های دیگر هم برنامه را بررسی و نظراتشان را از طریق سه نفر از نمایندگان خود در کمیسیون تلفیق منعکس می‌کنند.
تجارت پرسود واردات تراریخته
گفتنی است علی‌رغم مخالفت همه دانشمندان حوزه بیوتکنولوژی با «واردات» محصولات تراریخته به علت مخاطرات بیوتروریسمی، موضوع تحقیق و توسعه علم ژنتیک و بیوتکنولوژی و تولید برخی از محصولات غیرخوراکی در مزارع کنترل شده آزمایشی و محدود به علت آمادگی برای حوادث طبیعی آینده اعم از خشکسالی و آفات می‌تواند با قانون‌گذاری دقیق و اجرای ضوابط ایمنی زیستی در دستور کار قرار گیرد و اصولا محروم ساختن کشور از مزایای علوم پیشرفته غیرمنطقی و قطعا به نفع «لابی وارداتچی» محصولات و بذور و فرآورده‌های تراریخته است.
بیوتکنولوژی در مبارزه با آفات پیشرفته بیوتروریسمی، کشف و شناسایی و عرضه گونه‌های پربازده با مصرف آب و سم کم، با شرایطی خاص و ایمن، به کمک کشاورزی سنتی می‌آید. اما پر واضح است که همین علم مطلوب اگر بدون ضوابط و قواعد ایمن به کار رود نتیجه آن در معرض خطر قرار گرفتن جامعه مشابه وضعیت فعلی خواهد بود که سلامتی و آینده نسلی ایرانیان را با محصولات پرخطر وارداتی تراریخته، به چالش کشیده است.
واردات محصولات تراریخته برای لابی وارداتچی که از ارتباطات گسترده‌ای با برخی از حلقه‌های قدرت برخوردارند، سود بسیاری به همراه دارد و با برچسب‌گذاری این محصولات و حساسیت جامعه بر محصولات تراریخته، آینده این تجارت پر سود در ایران به خطر افتاده است.
پروژه مشکوک باند نفوذی
مستندات کیهان نشان می‌دهد جریانی نفوذی در عرصه بیوتکنولوژی کشور به دنبال حذف بدنه سالم و متعهد به قانون و حامی «رعایت اصول ایمنی زیستی» در این علم نوین است. بدنه نفوذی با تقسیم کار میان حامیان و مخالفان عرضه محصولات تراریخته می‌کوشد مردم و مسئولان را میان دو گزینه محدود «واردات بی‌قانون و انبوه» محصولات و فرآورده‌های تراریخته و بذور دستکاری شده ژنتیکی خارجی و تولید بدون قانون و رعایت موارد ایمنی GMO در داخل کشور محدود کند.
موضوعی که به نظر می‌رسد با هدف حذف دانشمندان سالم و متعهد بیوتکنولوژی و ژنتیک کشور به واسطه تخریب نمایه این علم با ارتقاء مکرر چهره‌های قانون‌گریزی همچون «بهزاد قره یاضی»،  در مقام ریاست پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و انجمن ایمنی زیستی کشور در دستور کار قرار گرفته است.
تخریب هوشمند ایمنی زیستی
گروهی از دانشمندان حوزه پدافند معتقدند هدف از توقف علمی حوزه بیوتکنولوژی و ژنتیک کشور با تخریب دوجانبه سازماندهی شده، بی‌دفاع شدن کشور در بخش شناسایی و مبارزه با حملات بیوتروریسمی است که بستر جنگ‌های آینده خواهد بود. هم‌اکنون نیز ایران به واسطه واردات بی‌حساب و کتاب بذر از کشورهای مختلف و محصولات و فرآورده‌های دستکاری شده ژنتیکی در معرض انواع حملات قرار دارد و مشخص نیست دقیقا چه میزان از آمار بالای سقط جنین، نازایی و ناباروری، ابتلا به سرطان و تومور و انواع بدخیمی‌ها حاصل مصرف غذای وارداتی و تولید بی‌قانون و غیرایمن غذای تراریخته در داخل کشور به واسطه رهاسازی برنج GMO و تغذیه دام و طیور با کنجاله وارداتی است.
پلمب بیوتکنولوژی و ژنتیک؟
شایان ذکر است برخی از عناصر نفوذی در دولت یازدهم تاکنون دانشمندان ۳ حوزه حیاتی علمی کشور شامل هسته‌ای، فضایی و سایبر را تحت فشار قرار داده و عملیات و پیشرفت و قانون‌انگاری در حیطه این علوم را تحت تاثیر قرار داده‌اند. با اضافه شدن علوم بیوتکنولوژی و نانو به این حوزه‌ها، جریان نفوذی می‌تواند توقف محسوس پیشرفت علمی کشور در لبه تکنولوژی را جشن بگیرد!