kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۷۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸

جلسه مهم پارلمان عراق با هجوم مخالفان به تعطیلی کشیده شد

صدها تن از حامیان «مقتدا صدر» دیروز با ورود به پارلمان عراق، جلسه بررسی صلاحیت اعضای دولت جدید را به تعطیلی کشاندند و در پی این اقدام، در بغداد نیز وضعیت فوق‌العاده اعلام شد.

سرویس خارجی-

دیروز حوزه سیاسی و پایتخت عراق روز پرخبری بود؛ ابتدا خبر رسید که همزمان با حضور «حیدر عبادی» نخست‌وزیر در صحن پارلمان برای معرفی پنج عضو جدید کابینه به مجلس، هواداران «مقتدا صدر» قصد تظاهرات در خیابان‌های بغداد را دارند. این دو پدیده طی هفته‌های گذشته به هم گره خورده بودند؛ از طرفی عبادی نفرات کابینه جدید خود را انتخاب و اعلام می‌کرد که فقط کارآمدی را ملاک این انتخاب‌ها قرار داده است و از طرف دیگر،‌ هواداران «مقتدا صدر» و خود شخص مقتدا صدر با برگزاری تظاهرات و یا سخنرانی، مکرراً خواستار اصلاحات می‌شدند و از مقامات می‌خواستند، افراد فاسد را به دولت راه ندهند، و یا از عبادی می‌خواستند، علائق حزبی را ملاک انتخاب‌های خود قرار ندهد.
دیروز در وسط ماجرا خبری مخابره شد مبنی بر اینکه «مقتدا صدر» اعلام کرده، تا دو ماه در اعتکاف است و فعالیت سیاسی را کنار می‌گذارد. وی همچنین گفت که هیچ نامزدی را برای پست‌های وزارتی به دولت معرفی نخواهد کرد.
خبرهای تکمیلی از بغداد که عصر دیروز مخابره شد، حاکی از ورود صدها طرفدار مقتدا صدر به منطقه «سبز» بغداد و سپس، ورود آنها به سالن پارلمان بود. این اقدام که به پرخاشگری برخی از مهاجمان با شماری نماینده مجلس همراه شد، به تعطیلی جلسه پارلمان انجامید.
این سومین بار بود که عبادی تلاش کرد، کابینه جدید خود را به مجلس معرفی کند. او تا الان موفق شده برای شش وزیر جدید خود رأی اعتماد بگیرد و برای پنج وزیر دیگر نیز باید رأی بگیرد. هرچند سه‌شنبه (پس فردا) روز جلسه بعدی اعلام شده، اما با توجه به کارشکنی‌های نمایندگان اعتصابی و هواداران آنها، بعید به نظر می‌رسد که نخست‌وزیر بتواند رأی اعتماد را به این سادگی از مجلس بگیرد. شاید نمایندگان و رئیس مجلس (سلیم الجبوری) بتوانند به شیوه اوایل هفته گذشته در سالنی غیر از صحن مجلس تشکیل جلسه بدهند و با این تدبیر، نمایندگان اعتصابی و اخلال کننده را دور بزنند.
بر اساس آخرین گزارش ها ، مقتدا صدر از هواداران خود خواست ساختمان پارلمان را ترک کنند.
در این میان، گفته می‌شود که «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا که پنجشنبه گذشته در بغداد به سر می‌برد، از عبادی خواسته به ترکیب وزرای کرد در کابینه خود دست نزند.
در مجموع، برخی از جریان‌های ناراضی در ماجرای کنونی با تحرکات جریان «صدر» پیوند خورده و اوضاع سیاسی عراق را دچار تلاطم کرده‌اند.
اوج‌گیری این بحران دیروز به حدی بود که سفارت آمریکا نیز از بیم حملات مردمی، تخلیه شد.
مردم عراق نسبت به آمریکا بدبین هستند و این کشور را مسبب و عامل اصلی همه مشکلات خود در حوزه‌های امنیتی و سیاسی می‌دانند. مقامات آمریکایی هم با اشراف و علم نسبت به این قضیه، پیشاپیش دست به تخلیه سفارت زدند.