kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰
آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

مردم نیاز به شغل دارند نه اینکه پولی بدهیم تا کالایی خریداری کنند

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اکنون کشور نیاز به ایجاد شغل دارد نه اینکه پولی به مردم بدهیم تا کالایی خریداری کنند، تاکید کرد: همه باید برای رونق اقتصادی کشور بر محور عدالت، تدبیر و جهان‌بینی حرکت کنیم و فقط منافع ملی را در نظر بگیریم.



به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت ضمن تبریک حلول ماه مبارک رجب و همچنین 20 فروردین‌ماه روز ملی فناوری هسته‌ای، اظهار داشت: یاد شهید صیاد شیرازی و شهدای هسته‌ای را گرامی می‌داریم و برای همه شهدا در پیشگاه خداوند متعال طلب مغفرت و علو مقام داریم.
وی در ادامه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی، بیان داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند توسعه و رونق اقتصادی کشور از اولویت اول برخوردار است، این بدان معناست که اگر ما در موضوع توسعه و رونق اقتصادی در کشور موفق شویم در سایر مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هم موفق خواهیم شد.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: رهبر معظم انقلاب روی این موضوع اصرار داشتند که باید در زمینه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی وارد عمل شویم، صحبتی هم که با مسئولان کشور در روزهای اخیر داشتند بر همین محور استوار بود، فرمودند که همه باید برای رونق اقتصادی کشور به دولت کمک کنند و در اقتصاد ظرف یک سال کشور به اهداف ملموسی دست یابد.
آیت‌الله امامی‌کاشانی ادامه داد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، دنیا امروز نهاد بداخلاقی و بد ادایی آمریکاست، لذا کسانی که به دنبال آمریکا هستند بدانند دشمن می‌خواهد نقطه ضعف ملت ایران را پیدا کند و از همان ناحیه به ملت ایران فشار بیاورد، این مسئله موضوع بسیار مهم و قابل توجهی است.
وی همچنین متذکر شد: موضوع «اقتصاد مقاومتی» بحث فنی و علمی است اما نماز جمعه محل بحث فنی نیست، بلکه دولت و کسانی که می‌توانند کمک کنند مانند مجلس شورای اسلامی باید آن را پیگیری کنند، ولی بنده می‌خواهم درباره فرهنگ اسلام در این زمینه صحبت کنم و باید بگویم «اسلام بیکاری را نمی‌پذیرد»، اسلام معتقد است باید اشتغال ایجاد شود.
خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اگر واقعاً دنبال رونق اقتصادی برویم، خدا کمک می‌کند، افزود: در کشور ایران که جوانانش دارای تحصیلات عالیه و دانشگاهی هستند، باید اشتغال‌های دانش‌بنیان ایجاد شود.
آیت‌الله امامی‌کاشانی خاطرنشان کرد: باید در کشور شغل ایجاد شود نه اینکه پولی به مردم بدهیم تا بروند و کالایی را خریداری کنند، تجربه نشان داده هر جا ملت ایران حضور یافتند، مشکلات حل شده است.
وی بر همین اساس تصریح کرد: لذا باید بدانیم ایجاد اشتغال هم حضور این ملت را می‌طلبد و می‌خواهد، سرمایه‌داران مملکت باید برای رونق اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال سرمایه‌گذاری کنند، باید تشکیلاتی هم برای نظارت بر این امور ایجاد شود، به خاطر خدا و عزت نظام و جمهوری اسلامی همه باید بر محور عدالت، تدبیر و جهان‌بینی حرکت کنیم و فقط منافع ملی را در نظر بگیریم، امروز این وظیفه و تکلیف ماست.
امضای تفاهم‌‌نامه 1300 میلیارد تومانی
بنیاد مسکن با چند نهاد دولتی و غیردولتی
برای احداث مسکن محرومان
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ حجت‌الاسلام محمد علی رضایی، قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ابراز داشت: دولت باید در این طرح مشارکت کرده و با کمک به بنیاد مسکن بخش اعظمی از مشکل مسکن محرومین را مرتفع کند. کما اینکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند بنیاد مسکن می‌تواند به عنوان یک صدقه جاریه مطرح باشد، زیرا مشکل مسکن بسیاری از محرومان کشور را برطرف کرده است.
وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن 500 هزار واحد مسکونی برای محرومان جامعه در سطح کشور ساخته است، ‌گفت:‌ در کل کشور 38 هزار و 131 روستای بالای 20 خانوار داریم و از طرفی نیز 1300 شهر که حدود هزار شهر از این تعداد بنیاد مسکن وارد عمل شده و مسکن‌های مناسب برای محرومان احداث کرده است.
حجت‌الاسلام رضایی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن برای مسکن روستائیان نیز برنامه داشته است، بیان داشت:‌ در حال حاضر یک میلیون و 849 روستا مسکن‌های محرومانش بهسازی شده و مابقی این روستاها نیز قرار است به مرور زمان بهسازی شوند.
قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در بنیاد مسکن با اشاره به اینکه در روستاهای زیر 25 هزار نفر نیز تا کنون 105 هزار و 603 سند صادر شده است،‌ ابراز داشت: بنیاد مسکن در ساخت مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر نیز موفق بوده و تا کنون مشکل چندانی در این زمینه نداشته است.
وی با اشاره به تفاهم‌نامه بنیاد برکت و همچنین منطقه آزاد اروند، سازمان بهزیستی و کمیته امداد، گفت:‌ به عنوان نمونه بنیاد برکت قول ساخت 4 هزار واحد مسکونی،‌ منطقه آزاد اروند 2200 واحد و سازمان بهزیستی قول داده است برای خانواده‌‌های بیشتر از دو معلول مسکن مناسب تهیه کند.
حجت‌الاسلام رضایی در پایان با اشاره به دو درخواست از ملت و دولت، بیان داشت:‌ اولاً از مردم تقاضا می‌کنیم که کمک به حساب 100 امام خمینی را فراموش نکنند زیرا توانسته است موجب برکت بسیار زیادی در سطح کشور شود.
وی با اشاره به درخواستش از دولت گفت:‌ دولت و بانک‌ها نیز می‌توانند با در اختیار گذاشتن امکانات و اعتبار مناسب به ما در زمینه رفع محرومیت‌زدایی کمک ویژه کند.

60 درصد منابع بانک‌ها صرف امور غیرتولیدی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد جواد ایروانی، وزیر اسبق اقتصاد در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به راه‌اندازی صندوق توسعه ملی، گفت: این صندوق راه‌اندازی شد تا بخشی از درآمد نفت را در خود نگه داشته و سال به سال به آن اضافه شود تا بتواند بودجه مناسبی برای کمک به تولید ملی داشته باشیم.
وی با تأکید بر مردمی کردن اقتصاد، بیان داشت: مهمترین بحث در اقتصاد مقاومتی مردمی کردن است و اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.
ایروانی ابراز داشت: شفافیت و سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد از جمله سیاست‌های صحیح برای بهبود شرایط تولید ملی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جمله مقام معظم رهبری، گفت: ایشان زمانی به من فرمودند که اعتقاد من به مبارزه با فساد مثل اعتقاد به دین اسلام است، بنابراین باید همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز بارها اشاره کرده‌اند بحث مبارزه با فساد و شفافیت و سلامت اقتصادی در دستور کار قرار گیرد.
ایروانی گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و 10 مؤلفه اصلی آن اگر اجرایی شود می‌تواند منجر به رشد و شکوفایی اقتصاد ملی شود به همین دلیل در کنار برنامه‌ریزی صحیح باید انتظارات درستی نیز از سیستم بانکی داشت و باید سیستم بانکی عملکردش را اصلاح کند و طبق قانون عملیات بانکداری بدون ربا فعالیت خود را در پیش گیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر 60 درصد از منابع بانک‌ها صرف امور غیرتولیدی می‌شود در صورتی که باید بانک‌ها متناسب با فعالیت‌های اقتصادی تسهیلات خود را پرداخت کرده و سود دریافت کند و این گونه که اکنون بانک‌ها قبل از پرداخت تسهیلات سود می‌گیرند با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تضاد است و تداوم وضع موجود نمی‌تواند به تولید ملی و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی کمک کند.
وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به استفاده از ظرفیت کامل کارآفرینان کشور، گفت: در کشورهای مختلف صندوق‌هایی از جمله صندوق جسورانه وجود دارد که ریسک‌پذیرند و این صندوق‌ها می‌تواند به تبدیل ایده به فناوری کمک کند، در صورتی که بانک‌ها حاضر نیستند ریسک‌پذیر باشند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در زمینه سیاست‌های تجاری باید به صورت ملموس برای صادرکنندگان ما قابل درک باشد که این سیاست‌ها تغییر پیدا کرده و حتی در جاهای بسیاری باید تعرفه‌های وارداتی افزایش پیدا کند، تا کمک شایانی به تولید داخل شود که حتی کشورهای پیشرفته مانند آلمان نیز این کار را انجام داده‌اند.
ایروانی گفت: مهمترین بحث در مبارزه با خام‌فروشی نیز توجه به تولید داخل و زنجیره ارزش تولید است که مصداق بارز آن محصولات پتروشیمی است که در حال حاضر نیز پتروشیمی ما خام‌فروش است و برای آن باید برنامه‌ریزی کرد تا محصول نهایی پتروشیمی در داخل تولید و سپس آن را صادر کنیم که از سود‌دهی چندین برابری برخوردار خواهیم شد.
وی خاطرنشان کرد: کشوری که تکنولوژی هسته‌ای دارد قطعاً می‌تواند کالای ایرانی با کیفیت نیز تولید کند زیرا همه می‌دانیم که انرژی هسته‌ای یکی از پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین تکنولوژی‌های جهان است، بنابراین باید گفت چون که صد آمد 90 هم پیش ماست.