kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۷۹۸
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
میرکاظمی:

افزایش تولید نفت نیاز به «داد زدن» نداشت

وزیر اسبق نفت با انتقاد از دیپلماسی ضعیف وزارت نفت در دوران سقوط قیمت نفت، از حذف سقف تولید اوپک به عنوان یکی از دلایل ناکارآمدی دیپلماسی وزارت نفت نام برد.



سیدمسعود میرکاظمی در گفتگو با مهر در تشریح مهمترین دلایل نوسان قیمت نفت در بازار، گفت: ایران به تنهایی نمی‌تواند قیمت جهانی نفت را بالا ببرد ولی اگر به موقع اقدام می‌کردند می‌توانستند از کاهش قیمت جلوگیری کنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه در شرایط فعلی برخی کشورها همچون ونزوئلا، تعدادی از کشورهای آفریقایی و حتی عراق به دلیل همسویی با منافعشان با نقطه نظرات ایران در اوپک همراهی می‌کنند، تصریح کرد: ولی امروزه همه کشورها به دلیل کاهش قیمت‌ها دچار مشکل شده‌اند، زیرا عرضه مازاد نفت در جهان بستری را فراهم کرد که حرکت «سعودی- آمریکایی» اتفاق بیفتد و آن هم کاهش قیمت نفت است که بر ایران، روسیه، سوریه فشار وارد کرده است.
وزیر اسبق نفت با تاکید بر اینکه با سقوط قیمت نفت، ایران نباید با عربستان همراهی می‌کرد، زیرا اگر الان ایران بخواهد تصمیمی بگیرد، سعودی‌ها با ایران همراهی نخواهند کرد، افزود: به عنوان نمونه، اگر ایران الان بخواهد روی رعایت سهمیه بندی تاکید کند در حالی که خودش کمتر از سهمیه تولید می‌کند و اعضایی مانند عربستان بیش از سهمیه نفت تولید می‌کنند، قطعا آنها همراهی نخواهند کرد.
آتش زدن به سرمایه ملی
میرکاظمی درباره افزایش تولید نفت ایران در دوران پساتحریم بیان کرد: الان توجیه می‌کنند که باید سهم بازار را به دست آوریم در حالی که اول باید قیمت واقعی را پیدا کنیم؛ وگرنه این قیمت‌ها آتش زدن به سرمایه ملی کشور است، زیرا این اعداد و ارقام با هیچ معادله اقتصادی جور در نمی‌آید.
میرکاظمی ادامه داد: اگر ایران بخواهد افزایش تولید نفت دهد نیاز به داد زدن ندارد و داد زدن یعنی ‌ای مردم کشور بدانید اینها نتایج برجام است و از آن طرف نمی‌گویند وقتی ما قیمت را روی مثلا ۴۰ دلار حفظ نکردیم و هم اکنون به حدود ۲۰ رسیده است، حتی اگر دو برابر تولید و به بازارعرضه کنیم درآمد ما با شرایطی که روی ۴۰ دلار نگه می‌داشتیم، برابری خواهد کرد. به همین دلیل تاکید دارم سرمایه ملی را باید حفظ کرد و به هر قیمتی افزایش تولید داشته باشیم، دولت باید جمع بندی کند که این روال صحیح است یا خیر.
وی ادامه داد: در دوران اصلاحات که قیمت نفت پایین بود، کارشناسان اوپک گفته بودند که ما به وزیر نفت پیشنهاد کردیم به دلیل مازاد عرضه به کاهش تولید اوپک رای دهد، اما در نهایت وزیر نفت به افزایش تولید رای داد و وقتی در مصاحبه اعلام کرد که نظر کارشناسان را اجرا کرده‌ام، کارشناسان تاکید کردند که نظر ما کاهش تولید بوده است. میرکاظمی با تأکید بر اینکه اسناد این صحبت‌ها موجود است افزود: به همین دلیل چند سال دولت اصلاحات از درآمد مناسب نفتی برخوردار نبود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در شرایط فعلی نیز ایران باید زمانی که قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار سوق داده می‌شد، درخواست نشست اضطراری می‌کرد، زیرا زمانی که قیمت نفت از حدود ۱۳۰ دلار شروع به کاهش کرد، اعضا تاکید داشتند وقتی به زیر ۱۰۰ دلار برسد نشست اضطراری تشکیل می‌دهیم، زیرا ۱۰۰ دلار قیمت مناسبی است اما قیمت به زیر ۱۰۰ دلار رسید و درخواست نشست اضطراری انجام نشد و در نهایت نیز در جلسه وقتی تشکیل شد که قیمت نفت خیلی پایین بود.
وزیر اسبق نفت اظهار داشت: در آخرین نشست اوپک تصمیم گرفته شد سقف تولید را بردارند، یعنی اگر قبلا عربستان محدودیتی برای افرایش تولید کشورش قائل می‌شد بنا بر ضرورت رعایت سهمیه‌ها در اوپک بود. با این مصوبه‌ای که دادند، عربستان می‌تواند هر مقدار مورد نظرش است، تولید و عرضه کند.
میرکاظمی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون بشکه مازاد عرضه نفت داریم و حداقل ایران می‌توانست به این پیشنهاد رای ندهد تا سقف تولید قبلی باقی بماند، گفت: از طرف دیگر با وجود تذکر در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه اگر قرار است افزایش تولید داشته باشیم این کار بدون سر و صدا انجام شود و مسئله سهمیه باید در اوپک حل شود، ولی موضوع را رسانه‌ای کردند که به سرعت روی قیمت تاثیر گذاشت.
وی در ادامه تأکید کردعربستان هنوز سیاست‌های خود را دنبال می‌کند و اگر قرار بود اتفاق خاصی در مذاکره با روسیه بیفتد باید آنها را به اوپک دعوت می‌‌کردند. اینکه عربستان و قطر مذاکره کنند معلوم است ماحصلش چیست؛ اینها کشورهایی نیستند که منافع ملی خود را حفظ کنند، بلکه بیشتر منافع کشورهای مصرف‌کننده را در نظر می‌گیرند تا بتوانند تاج و تخت خود را حفظ کنند.