kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۷۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
رئیس سازمان غذا و دارو:

15 درصد بازار کالاهای سلامت در کشور قاچاق و تقلبی است

رئيس سازمان غذا و دارو گفت: 15 درصد بازار کالاهای سلامت کشور شامل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی قاچاق و تقلبی است.


به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، رسول دیناروند در حاشیه نشست روسا و معاونان دارو و غذای منطقه 5 کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ از این میزان قاچاق صورت گرفته 200 میلیون دلار سهم داروست.
وی گفت: در 15 سال اخیر واردات داروها کمتر از 30 درصد شده است و سهم تولید داروهای داخلی به 97 و 8 دهم درصد رسیده است.
دیناروند افزود: در این مدت اتکای کشور به داروهای وارداتی کاهش یافته و واردات تجهیزات پزشکی هم کمتر شده است.
وی همچنین از اختصاص 3 هزار و 500 میلیارد تومان برای تهیه 300 قلم دارو خبر داد.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش علوم پزشکی گفت: متأسفانه در برخی کالاهای سلامت شاهد قاچاق هستیم که میزان آن در مکمل‌ها 50 درصد، در مواد بهداشتی و شوینده‌ها 10 درصد، در تجهیزات پزشکی 300 میلیون دلار و در دارو 200 میلیون دلار است.
دیناروند با اشاره به کاهش واردات داروهای فوریتی و تک‌نسخه‌ای گفت: رساندن تعداد پرونده‌های تولید داخل به 7 هزار و واردات رسمی به هزار و 500 تا پایان سال در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: وابستگی کشور به داروهای وارداتی در برنامه ششم توسعه کاهش یافته و سهم تولید داخل افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: کمترین میزان قاچاق در بخش دارو و بیشترین قاچاق در لوازم آرایشی و بهداشتی صورت می‌گیرد و با راه‌اندازی سامانه جدید در هفته سلامت مردم می‌توانند اصالت فرآورده‌های سلامت را ارزیابی کنند و دستگاه‌های نظارتی هم می‌توانند رهیابی و رهگیری کالاها را انجام دهند. دیناروند گفت: مصرف دارو طی 3 سال گذشته از نظر ریالی رشد داشته و از 11 هزار میلیارد تومان در سال 93 به حدود 12 هزار و 500 میلیارد تومان در سال 94 رسیده است.
وی گفت: اعتباری که برای تجهیز آزمایشگاهی کنترل مواد غذایی و دارویی در نظر گرفته شده نسبت به سه سال گذشته 5 برابر شده و این رقم در سال جاری به حدود 50 میلیارد تومان افزایش یافته است.
رئیس سازمان غذا و دارو افزود: آمارهای اعلام شده درباره میزان مصرف لوازم آرایشی در کشور و اینکه گفته می‌شودایران رتبه نخست مصرف لوازم آرایشی را در دنیا دارد کذب و غلط است.
وی گفت: این که گفته می‌شود مصرف دارو در ایران نسبت به دنیا بالاتر است درست نیست. وی با اشاره به پیشنهاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مبنی بر تولید رادیو داروها در استان افزود: استان بوشهر ظرفیت خوبی در استفاده از فناوری هسته‌ای دارد که در این زمینه نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم و اگر این مهم تحقق پیدا کند و دانشگاه علوم پزشکی استان هم حمایت کند، وزارت بهداشت مجوزهای لازم را صادر می‌کند.