kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۲۴۱
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۷
بلومبرگ:

سرمایه‌گذاری در ایران تنها با سوئیفت راه می‌افتد که هنوز آغاز نشده است

پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت: سرمایه‌گذاری در ایران تنها با سوئیفت راه می‌افتد که هنوز آغاز نشده است.


در حالی که حدود 50 روز از اجرای برجام گذشته است، مسئولان بانک مرکزی همچنان ادعای برقراری رابطه بانک‌های ایران با سوئیفت را مطرح می‌کنند، اما شواهد و قرائن، خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.
در همین حال، پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از موسسه «گریلاک کپیتال منیجمنت» در گزارشی نوشت: سرمایه‌گذاری در ایران تنها با سوئیفت راه می‌افتد که هنوز آغاز نشده است.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت: در شرایط فعلی، هیچ یک از بانک‌های خارجی نمی‌توانند با استفاده از دلار، با ایران تراکنش داشته باشند.
در ادامه گزارش آمده است: این مسئله علاوه بر آنکه اقتصادی است، دردسری سیاسی هم برای دولت حسن روحانی به شمار می‌آید، چراکه منتقدان او در پارلمان، از اینکه توافق هسته‌ای مزایای مورد انتظار را به همراه نمی‌آورد، انتقاد کرده‌اند.
به گزارش فارس، رویترز تاکید کرد: در حال حاضر، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران همچنان پابرجا مانده و همین امر موسسات مالی خارجی را از رابطه با تهران هراسان کرده است.
 امکان بازگشایی ال سی برای بانک‌های ایران
 وجود ندارد
در همین حال، «ناصر ریاحی» عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: امکان بازگشایی ال سی برای بانک‌های ایران وجود ندارد و ال سی به شکل جدی برای تجار و بازرگانان ما باز نشده است.
ریاحی افزود: در دوران پسابرجام در سفر تجار و بازرگانان ما به اروپا تغییری ایجاد نشده است زیرا در دوران تحریم‌ها هم این سفرها انجام می‌شد.
وی در ادامه گفت: تغییری که بازرگانان ما انتظار داشتند محقق نشد زیرا همه بازرگانان ما بعد از اجرای برجام سفارشات خود را افزایش دادند، قیمت‌های خود را نیز با فرض کاهش هزینه‌های بانکی کم کردند اما عملا هیچ کدام از وعده‌های دولت بعد از اجرای برجام محقق نشد.
عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: بعد از اجرای برجام نه صرفه‌جویی در هزینه مبادلات تجاری انجام شده نه سرعت عملی در مبادلات بانکی در پیش گرفته شده و نه می‌توان برنامه‌ریزی برای آینده انجام داد.
به گزارش نسیم، ریاحی اظهار داشت: در حالت معمولی بازگشایی یک ال سی یا یک تراکنش بانکی زیر یک درصد هزینه دارد. اما به عنوان مثال هالک بانک ترکیه بین 4 تا 5 درصد از دو طرف معامله پول می‌گیرد تا پولی را از ایران به اروپا انتقال دهد.
 تحریم شرکت چینی
به دلیل معامله با ایران
در پسابرجام
خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد: وزارت بازرگانی آمریکا یکی از بزرگترین شرکت‌های تجهیزات ارتباطی چین را به دلیل نقض ادعایی تحریم‌های واشنگتن علیه تهران مورد تحریم قرار خواهد داد.
در ادامه گزارش آمده است: تحریم شرکت «زد.تی.ای» (ZTE) این هفته رسما در سامانه آماری دولت فدرال ثبت می‌شود و از این پس با اغلب درخواست‌ها برای فروش قطعات آمریکایی به این شرکت مخالفت خواهد شد.
رویترز تصریح کرد: این محدودیت‌ها از روز سه‌شنبه اجرایی خواهند شد و هر شرکتی در سرتاسر جهان را که بخواهد تولیدات آمریکایی را به شرکت زد‌.‌تی‌.ای مستقر در چین منتقل کند، در بر خواهد گرفت.