kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰
سخنگوی قوه قضائیه خبر داد

بابک زنجانی در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد

سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم اعدام برای سه متهم پرونده فساد نفتی خبر داد.


حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و سومین نشست سخنگوی قوه قضائیه گفت: دادگاه متهمان را مفسد فی الارض تشخیص داد و به این ترتیب زنجانی و همدستانش به اعدام محکوم شدند.
معاون اول قوه قضائیه راجع به ادعای وکیل بابک زنجانی در مورد اینکه بانک خارجی معرفی‌شده از سوی وزارت نفت از دریافت پول بابک زنجانی خودداری می‌کند، تصریح کرد: مطلقاً چنین چیزی نیست؛ متأسفانه بارها فرجه داده شده و اعلام شده اگر پول را برگردانند در مجازات تأثیر دارد.
وی گفت: تا الان برای بانک مرکزی، وزارت نفت، دادگاه و دادسرا احراز نشده که بخواهند پول را پرداخت کنند یا پول را داشته باشند که بخواهند پرداخت کنند؛ البته امروز هم دیر نشده و می‌توانند پرداخت کنند.
اژه‌ای در خصوص تعیین تکلیف دو میلیارد یورو بدهی بابک زنجانی گفت: از همان ابتدا تلاش شد تا تمامی اموال وی در خارج و داخل شناسایی و کارشناسی شود و آن مقداری که طبق توافق‌نامه انجام شده بود را شرکت نفت یا عین مال را بردارد یا به میزان طلب خود مال را بفروشد. تا الان بابک زنجانی در پرداخت بدهی‌ها کسری دارد که یا خود وی باید برای پرداخت آن تلاش کند یا اینکه از اموال دیگر او برداشت شود. میزان رد مال به اندازه بدهی او و حکم دادگاه بدوی هم قاعدتاً باید ابلاغ شده باشد.
سرنوشت پرونده‌های دلالان ارزی، ثامن، شاندیز و تخلف 3 هزار میلیاردی
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری به پرونده ارزی پرداخت و گفت: پرونده ارزی محاکمه‌اش تمام شده و به زودی حکمش صادر می‌شود.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: براساس حسابرسی که صورت گرفت 181 میلیارد تومان درآمد من غیرحق و نامشروع برآورد شده است.
وی گفت: این پرونده 10 متهم داشته که محاکمه شده و حکمشان به زودی صادر می‌شود؛ 6 متهم به صورت حضوری و با وکلایشان حضور داشتند و چهار متهم فراری بودند که حکم آنها به صورت غیابی صادر شده است.
 اژه‌ای درمورد موسسه یا شرکت اعتباری ثامن‌الحجج اظهار داشت: 147 هزار نفر از افرادی که در این موسسه سپرده داشتند پولشان را گرفته‌اند که مجموع پول پرداخت  شده 380 میلیارد تومان است.
معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: قبلاً میزان پرداختی‌ها در حد سه یا پنج میلیون تومان بود اما اکنون تا 20 میلیون تومان هم پرداخت می‌شود. امیدواریم با تلاش بانک مرکزی و دادستان همه سپرده‌گذاران به پولشان برسند.
محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده پدیده شاندیز هم اظهار داشت: براساس اطلاعاتی که تا این لحظه به دست آوردم ستادی که در استان تشکیل شده و از تهران نیز پشتیبانی می‌شد با اختیارات، هیئت مدیره جدید را انتخاب کرده است و شخصیت‌های حقیقی وحقوقی برای سرمایه‌گذاری و اتمام این پروژه اعلام همکاری کرده‌اند که امیدواریم کار ادامه پیدا کند و مردم به حقشان برسند.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی در خصوص متهمان جدید پدیده شاندیز و تکذیب سخنان وزیر کشور مبنی بر اینکه 14 دستگاه دولتی اعلام شکایت کرده‌اند، اظهار داشت: بنده دادستان مشهد را به‌طور حضوری ملاقات کردم و تا قبل از جلسه نیز این مسئله را جویا شدم؛ تا الآن مسئولان متخلف به ما معرفی نشده و 14 دستگاه دولتی نیز اعلام شکایت نکردند.
اژه‌ای به پرونده سه هزار میلیاردی اشاره و بیان داشت: تعداد متهمانی که از پرونده سه هزار میلیارد تومانی کیفرخواست برایشان صادر شده، 46 نفرند که عمدتاً مرتبط با بانک صادرات هستند.
وی تصریح کرد: از این جلمه مدیرعامل سابق بانک صادرات و بعضاً کارکنان این بانک هستند که دادگاهشان تمام و ختم رسیدگی اعلام شده و ظرف این هفته یا هفته آینده حکم صادر می‌شود.
 اعلام نرخ دیه سال 95
محسنی اژه‌ای درمورد نرخ جدید دیه در سال 95 اظهار داشت: براساس قانون، قوه قضائیه موظف است که هر سال قیمت دیه را اعلام کند. با بررسی‌های صورت گرفته و همچنین جلسه مسئولان عالی قوه قضائیه که در هفته گذشته برگزار شد، مبلغ دیه به میزان 190 میلیون تومان در ماه غیرحرام مشخص شد. همچنین به مبلغ دیه در ماه‌های حرام یک سوم اضافه می‌شود.
رها کردن قاچاقچیان برخلاف حقوق بشر است یا دستگیر کردن آن‌ها؟!
محسنی اژه‌ای به بیان مواردی در خصوص کشف مواد مخدر سه ماهه گذشته پرداخت و اظهار داشت: 7 دی ماه در کرج هزار و 300 کیلو تریاک، مرفین و حشیش از یک محموله و چند قاچاقچی کشف شد. 28 دی ماه نیز در جاسک هزار و 929 کیلو تریاک کشف و ضبط شد؛ همچنین 28 بهمن ماه، 275 کیلو هروئین در کامیونی که میوه حمل می‌کرد در بم کشف شد.
اژه‌ای ادامه داد: 15 اسفند در رودبار جنوب نیز هزار و345 کیلو تریاک کشف شد که این آمارها بخشی از کشفیات بود. حال باید پرسید که اگر قاچاقچیان به مجازات برسند مدعیان دفاع از حقوق بشر چه می‌گویند، رها کردن آنها بر خلاف حقوق بشر است یا دستگیر کردن آنها؟!
 تشکیل ۲۰۶ پرونده تخلف انتخاباتی
وی در رابطه با مسئله خرید و فروش رأی و درگیری‌هایی که در جنوب و غرب کشور در ایام انتخابات صورت گرفت،‌ گفت: تا کنون به غیراز پنج استان کشور که خبر تکمیلی خود را اعلام نکرده‌اند، 206 پرونده در سراسر کشور در زمینه تخلفات انتخاباتی تشکیل شده که اگر بقیه استان‌ها نیز خبر خود را اعلام کنند و تخلفات آنها در همین حدود باشد میزان تخلفات انتخاباتی در این دوره کمتر از سال‌های گذشته است.
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص جایگزین‌های در نظرگرفته شده به جای مجازات حبس، گفت: گاهی اوقات به جای حبس جزای نقدی برای فرد بریده می‌شود که پس از صدور حکم متهم جزای نقدی را نمی‌دهد. این مسائل را باید موردی حل کرد. اهتمام ما به این است که تعداد زندانی‌ها کم شود اما باید جایگزین مجازات حبس، مجازات‌هایی بازدارنده باشند.
اژه‌ای در خصوص پرونده حمله به سفارت عربستان هم گفت: پرونده چهار نفر از متهمان حمله به سفارت عربستان در دادسرای ویژه روحانیت است که از آزادی آنها خبر ندارم اما همه کسانی که در دادسرای تهران بودند به جز دو نفر بقیه با قرار مناسب تا روز دادگاه آزاد هستند.
وزیر مربوطه درباره فیلترینگ هوشمند توضیح دهد
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص علت اجرایی نشدن فیلترینگ هوشمند گفت: اصل اینکه فیلترینگ هوشمند صورت گرفته یا نه و چقدر هزینه شده و چرا به سرانجامی نرسیده را باید از وزیر ارتباطات یا دبیرخانه آن کارگروه سوال کرد.
اژه‌ای درباره افراد بازداشتی این حوزه نیز گفت: هرکسی که در فضای مجازی جرمی را مرتکب شود از سوی نیروهای انتظامی و اطلاعاتی شناسایی می‌شود و برخورد مقتضی هم صورت می‌گیرد. البته بارها گفتیم اگر مسئولان ذیربط تلاش می‌کردند تا زیرساخت‌های بومی فراهم شود و مردم از شبکه‌های اجتماعی بومی استفاده کنند و در عین حال افراد سودجو مرتکب جرمی نشوند خیلی خوب می‌شود. حالا که این اتفاق نیافتاده، نیروهای انتظامی و اطلاعاتی افراد مجرم را شناسایی می‌کنند و در همین رابطه هم مدتی پیش هشت نفر دستگیر شدند.
محسنی اژه‌ای در خصوص جرم این افراد گفت: برخی از این افراد بازداشت شده جرم‌های سنگینی همچون اشاعه فحشاء و ترویج فساد دارند و در واقع فقط این نبوده که خودشان گناه کنند بلکه گناه را ترویج دادند. گاهی اقدامات مجرمانه دیگری هم کرده بودند و به صورت باندی اقدامات مجرمانه‌ای علیه اعراض مردم انجام دادند که اگر ثابت شود مجازات سنگینی دارد.
 مدعی‌العموم وظیفه برخورد با قاچاق را دارد
وی در پاسخ به سؤالی در مورد اخبار منتشره درباره قاچاق کالا و به‌خصوص قاچاق میوه در آستانه شب عید و اقدامات قوه قضائیه در این خصوص، اظهار داشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زیر نظر دولت فعالیت می‌کند و همچنین بخشی نیز مربوط به کنترل بازار است که تحت نظر تعزیرات حکومتی اقدام می‌کند و وزیر دادگستری مسئول تعزیرات است.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: قوه قضائیه فارغ از این امر نیست، دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم وظیفه دارد برخورد کند و به صرف آنکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تعزیرات وجود دارد از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکند.
شکایت دادستان زاهدان از مولاوردی
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات مولاوردی در مورد اعدام اهالی یک روستا به جرم مواد مخدر، گفت: چنین ادعایی از سوی ایشان نقل قول شده و اگر چنین حرفی را زده باشند، همانطور که مقامات قضائی زاهدان گفتند، موضوع نقل شده از سوی معاون رئیس جمهور صحت ندارد. همچنین دادستان زاهدان به دلیل این ادعا از خانم مولاوردی شکایت کرده که موضوع رسیدگی می‌شود.
 احضار فاطمه هاشمی
اژه‌ای درباره احضار فاطمه هاشمی به دادگاه گفت: این احضار مربوط به پرونده سابق است و اینکه وی به دادگاه احضار شده مورد تایید است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه بعد از فوت تولیت آستان قدس رضوی گمانه‌هایی درباره سپردن تولیت این آستان به یکی از مسئولان ارشد قوه قضائیه قوی شده است و آیا تغییرات در سطح مدیران ارشد دستگاه قضاء را تایید می‌کنید، گفت: صحبت جدی شده است که آقای رئیسی دادستان کل کشور به عنوان تولیت آستان قدس رضوی معرفی شوند اما جابه‌جایی آقای منتظری هنوز معلوم نیست.
اژه‌ای همچنین در خصوص ممانعت از ورود رئیس دولت موسوم به اصلاحات به یک مراسم گفت: ممانعت از ورود ایشان به آن مجلس، با حکم دادستانی بود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ویدئویی از رئیس‌جمهور اسبق پیش از انتخابات در فضای مجازی منتشر شد که مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کرده بود و همچنین دو تن از نماینده‌ها نیز درباره رفع ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی وی درخواست تجدید نظر داشتند و آیا قوه قضائیه در این زمینه تصمیمی گرفته است، گفت: هنوز درباره رفع ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی رئیس‌جمهور اسبق تصمیمی اتخاذ نشده است.