kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۵۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۸
در دیدار وزرای خارجه دو کشور مورد بررسی قرار گرفت

پروژه 5 میلیارد دلاری انتقال گاز از ایران به هند

وزیر امور خارجه کشورمان در سفری دو روزه به هند با نخست‌وزیر، معاون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و درباره گسترش روابط سیاسی و تجاری تهران و دهلی نو رایزنی کرد.


به دنبال سفر ظریف به هند مذاکرات وزرای خارجه ایران، هند و عمان در مورد انتقال گاز ایران به هند از بستر دریا، دیروز به صورت رسمی در دهلی نو انجام شد.
این مذاکرات در دیدار سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند با همتایان ایرانی و عمانی وی پس از گذشت چند دهه از طرح این دیدگاه آغاز شد.
به گفته یک مقام آگاه، این نخستین باری است که این پروژه با هزینه برآورد 5 میلیارد دلاری در سطح وزرای امور خارجه مورد بحث قرار می‌گیرد.
این اقدام در حالی انجام می‌گیرد که خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند به دلایل مختلف با مشکل مواجه شده است.
دهلی نو علاوه بر تأمین نیازهای فزاینده خود در زمینه انرژی از طریق این خط لوله، می‌تواند فرصتی برای تقویت روابط اقتصادی خود با ایران نیز بیابد.
بسیاری از شرکت‌های خصوصی هندی هم اکنون مذاکرات برای افزایش مبادلات تجاری با تهران را آغاز کرده‌اند.
وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در دیدار با نخست‌وزیر هند نیز با اشاره به سوابق تاریخی گسترده روابط و همکاری‌های فیمابین دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، براهمیت گسترش مناسبات فیمابین تأکید و علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای همه جانبه روابط با هند و بر ضرورت استفاده از تمامی فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود برای توسعه همکاری‌ها تأکید کرد.
مان موهان سینگ نخست‌وزیر هند نیز در این دیدار با ابلاغ سلام به مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری اسلامی ایران از سفر به تهران در زمان برگزاری اجلاس سران عدم تعهد و فرصت دیدار با مقام معظم رهبری به نیکی یاد کرد و با توجه به روابط تاریخی فیمابین که پیشینه‌ای طولانی داشته و در ابعاد تاریخی و تمدنی دو کشور ریشه‌دار است، بر ضرورت گسترش جوانب مختلف همکاری‌های فیمابین تأکید کرد.
ظریف طی سخنانی در مؤسسه CRF هند نیز با تأکید بر زمینه‌های متعدد همکاری بین ایران و هند اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به منظور رفع تمامی محدودیت‌های سد راه همکاری تهران با دهلی نو، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
همچنین ظریف در گفت‌وگو با خبرنگاران هندی در مورد برنامه هسته‌ای کشورمان و مذاکرات با 5+1 گفت: ایران در مذاکرات خود با کشورهای 5+1 برای دستیابی به یک توافقنامه نهایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود، هیچ یک از تأسیسات اتمی خود را برنمی‌چیند.
ظریف ابراز امیدواری کرد که در ژوئیه آینده (تیر ماه) بتوان به یک توافق (جامع و نهایی) دست یافت اما اگر طرفین موافقت کنند این مذاکرات می‌تواند برای شش ماه دیگر نیز تمدید شود.
وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که امیدوار است در پایان موعد اولیه بتوان به یک توافقنامه رسید و آن را اجرایی کرد. وی تأکید کرد که ایران اراده سیاسی و حسن نیت لازم برای تحقق این امر را دارد.
وی با اشاره به مذاکرات طرفین اعلام کرد در این زمینه مشکلاتی در زمینه ماهیت و روش اتخاذ شده از سوی طرف‌های مقابل وجود دارد.
ظریف تصریح کرد که خدشه‌ای به برنامه هسته‌ای ایران وارد نخواهد آمد و این فعالیت‌ها تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت، اما هیچ برنامه‌ای (بخش و تأسیساتی) را تعطیل نمی‌کنیم.
بیزینس استاندارد نیز به نقل از مقامات ایرانی در مورد سفر ظریف به هند نوشت، درخواست ایران از هند برای پرداخت یک میلیارد از پول نفتی این کشور احتمالاً در جریان مذاکرات امروز میان محمد جواد ظریف و همتای هندی‌اش سلمان خورشید مطرح خواهد شد.
به گفته این مقامات، احتمالاً ایران به هند پیشنهادی برای پرداخت این رقم از طریق بانک مرکزی آلمان و سوئیس ارائه دهد.
این مقامات بدون ارائه جزئیات بیشتر گفتند: مذاکرات در مورد این موضوع در جریان است.
این مقامات با خودداری از ارائه جزئیات در مورد میزان دیون معوق افزودند: این رقم (مورد مطالبه) یک میلیارد دلار بوده و ایران برای دریافت هر چه زوتر این دیون تلاش می‌کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دیدار با دانشجویان ایرانی و سخنرانی در مؤسسه تحقیقاتی آبزرور از دیگر برنامه‌های ظریف در سفر به هند بود. ظریف دیشب دهلی نو را به مقصد تهران ترک کرد.