kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۴۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۹

خطیب جمعه تهران:اقتصاد مقاومتی باطل‌السحر تحریم‌هاست

امام‌جمعه موقت تهران گفت:‌ عدالت‌محوری به معنی آن است که برای حاکم آنچه مطرح است اجرای عدالت باشد، درباره خود، فرزندان و دیگران یعنی رانت‌خواری نه، چه سیاسی و چه اقتصادی.


به گزارش فارس آیت‌الله خاتمی خطیب نماز جمعه تهران در خطبه دوم با تاکید بر استقلال اقتصادی افزود: از ابتدای انقلاب گام‌های بلندی برداشته شده است اما باید گام‌های بلندتری برداریم تا به استقلال اقتصادی برسیم و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گامی در این راستا بود.
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: بهترین فصل برای اجرای اقتصاد مقاومتی هم اکنون است. نیروی انسانی ورزیده و متخصص فراوانی تربیت شده است. میلیون‌‌ها متخصص در این کشور وجود دارند و زیرساخت‌‌ها در طول 35 سال گذشته فراهم شده است. از لحاظ ذخایر نفت و گاز در دنیا اولیم و با این ذخایر می‌توانیم به اقتصاد مقاومتی برسیم.
آیت الله خاتمی گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که ما در مصاف با دشمنان بتوانیم مقابله کنیم. این اقتصاد باید 4 ویژگی داشته باشد. اول آنکه متکی به دانش و فناوری بومی باشد. دوم آنکه هدایت بنیان است. سوم آنکه درون‌زا باشد و چهارم آنکه برون‌گرا باشد.
وی افزود: در اقتصاد مقاومتی ما هیچ نظر و امیدی به دشمنان خارجی نداریم که تحریم‌‌ها را بردارند که اگر تحریم‌‌ها را برداشتند ایران گلستان می‌شود و یا اگر تحریم‌‌ها را برنداشتند ما آسیب می‌بینیم. اقتصاد مقاومتی باطل‌‌السحر تمام تحریم‌‌ها خواهد بود. خوشبختانه سران قوا نیز لبیک ستودنی داشتند و امیدواریم اجرایی شدن سیاست‌های اقتصادی مقاومتی را ببینیم.
خطیب نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره به موج اسلام‌هراسی در جهان گفت: متاسفانه موج اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در دنیا از سوی استکبار سریع شده است و دلیل آن هم این است که موج خیزش اسلامی در حال گسترش است. اسلام عزیز دل‌‌ها را جذب می‌کند و به عنوان یک قدرت در مقابل آنها ظاهر می‌شود.
آیت‌الله خاتمی گفت: البته منظور، اسلام ناب محمدی است و نه اسلام آمریکایی که حکام منطقه از آن دم می‌زنند. نگرانی از اسلام آمریکایی ندارند آنها نگران اسلام ناب هستند که پایگاه آن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: به شبکه‌های رسانه‌ای دنیا نگاه کنید که چگونه به دنبال اسلام‌هراسی هستند. در کنار این برای تروریست‌های اسلام‌کش سوریه مدام سلاح می‌فرستند و آمریکا نیز بعد از مذاکرات ژنو 2 کمک به تروریست‌های سوری را تشدید کرده است و عربستان هم مرتب نیرو می‌فرستد. نیروهایی که از سوی ارتش سوریه به درک واصل می‌شوند.
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: این ارسال سلاح هم برای مسلمان کشی و هم برای زشت جلوه دادن چهره اسلام است. در بحرین اقلیتی حاکمند که اجازه نفس کشیدن به اکثریت مسلمانان را نمی‌دهند. سه سال است تظاهرات مسالمت‌آمیز آنها را با گلوله جواب می‌دهند. چه کسانی چنین می‌کنند؟ کسانی که وابسته به استکبارند و حکمران بحرین به وابستگی خود اعتراف دارند.
آیت‌الله خاتمی گفت:‌ در آفریقای مرکزی که 30 درصد آنها مسیحی هستند، مسیحیان تندروی افراطی به جان مسلمانان افتاده‌اند و وحشیانه آنها را می‌کشند. با ساتور تکه تکه می‌کنند و بعد آنها را می‌سوزانند.
وی افزود: وارد یک روستای کوچک شده‌اند و 70 نفر از زنان و کودکان را قتل‌عام کرده‌اند و در برابر این نسل کشی‌‌ها سکوت کرده‌اند و این گونه پیش برود مسلمانی در آفریقای مرکزی نخواهد بود.
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: غربی‌‌ها می‌دانند که رژیم صهیونیستی منفورترین دشمن مسلمانان است اما مصر هستند به هر مناسبت، ذلیلانه این رژیم غاصب را ببینند و ابراز احترام کنند. معاون وزیر امور خارجه آمریکا و صدراعظم آلمان با سفر خود به اسرائیل می‌خواهد بگوید ما شمشیر را از رو بسته‌ایم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: اسلام جان ماست. ستون فقرات انقلاب ما است. از اول انقلاب کسانی با قلم زهرآگین خود به نیش زدن به اسلام پرداختند. در طول چند ماه گذشته، روزنامه‌ای‌ ولایت حضرت علی (ع) را زیر سؤال برده و دیگری حکم قصاص را غیرانسانی خوانده است.
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: این همان قلم‌هایی است که حضرت علی(ع) از شبهه‌پراکنی آنها به خداوند پناه می‌برد. خوشبختانه در این عرصه من از قوه قضائیه تشکر می‌کنم و بنا به وظیفه ذاتی خود به وقت وارد شد و  آن روزنامه هتاک را تعطیل کرد.
وی افزود: حداقل یک بیانیه بدهید و اهانت به مقدسات را محکوم کنید. از وزارت ارشاد نیز همین انتظار است. وزارت ارشاد ما وزارت ارشاد اسلامی است، کاری کنید که این پسوند، زیبنده شما باشد. اجازه نشر کتاب‌های فاسد را دادن زیبنده شما نیست. اجازه انتشار آگهی در روزنامه‌‌ها از سوی آژانس‌هایی که مسافران را به کشورهای فاسد می‌برند در شأن شما نیست. نظارت شما کجا رفته است؟
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد:‌آنهایی که فکر می‌کنند فضا باز شده است تا به مقدسات اهانت کنند در اشتباهند. گذشت آن زمانی که به مقدسات اهانت می‌کردید و  مسئولان وقت از شما حمایت می‌کردند. مردم ما تا پای جان پای دفاع از اسلام ایستاده‌اند.
آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه وحدت از ضروریات مسلم جامعه است، گفت: هیچ کس منکر ضرورت وحدت نیست اما از جمله عواملی که وحدت شکن است به کار بردن الفاظ مشابه است. یک لفظ متشابه جنگی را علیه حضرت امیرالمومنین راه انداخت.
وی افزود: هیچ کس منکر این نیست که افراط و تفریط امری نکوهیده است. اما مشخص کنید افراطی از دیدگاه شما چیست. ما به صراحت گفتیم که با توجه به مبانی مقام معظم رهبری فتنه‌گران سال 88 تندروی افراطی بودند که متاسفانه برخی از آنها سخاوتمندانه پست می‌گیرند.
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: از سوی دیگر غیرتمندانی که در مقابلشان ایستادند و نگذاشتند کودتای مخملی سال 1388 به ثمر برسد را افراطی می‌دانند و برخی دیگر را که صلابت خود را با شعار مرگ بر آمریکا نشان می‌دهند افراطی می‌خوانند.
آیت‌الله خاتمی ادامه داد: برخی‌‌ها مردان مرد را افراطی می‌خوانند اگر به دنبال وحدت جامعه هستیم از این الفاظ متشابه خودداری کنید و اگر فکر می‌کنید با افراطی خواندن غیرتمندان دینی آنها را از صحنه منزوی می‌کنید بدانید که اشتباه می‌کنیم. غیرتمندان دینی رهنمودهای خود را از مقام معظم رهبری می‌گیرند و هیچ گاه تحت تاثیر جوسازی‌های رسانه‌ای شما نیستند.
وی در پایان با اشاره به مظلومیت مردم مسلمان بحرین اشاره کرد و گفت: متاسفانه رسانه‌های دنیا به انعکاس این مظلومیت نمی‌پردازند.
آیت‌الله سیداحمد خاتمی همچنین در خطبه اول نماز عبادی سیاسی جمعه تهران به موضوع «رحماء‌بینهم در عرصه حاکمیت و مردم» اشاره کرد و اظهارداشت:رابطه با مردم چند نوع است، اول رابطه زور و دیکتاتوری است، کسانی که با کودتا روی کار می‌آیند حکومتشان اینگونه است و چون زور دارند می‌گویند مردم باید چشم بگویند.
وی رابطه دوم را حزب‌سالاری و خاندان سالاری دانست و یادآور شد: یک حزبی تلاش می‌کند میدان پیدا کند، نوع سوم رابطه دموکراسی یعنی حاکمیت اکثریت بر اقلیت است اما نوع رابطه‌ای که در نظام اسلامی وجود دارد نوع چهارم است که قوی‌تر از سه نوع اول به شمار می‌رود و این رابطه محبت است.
خاتمی  با تاکید برتساوی همه در برابر قانون اظهار داشت: نورچشمی برای حاکمان و مسئولان نباید مطرح شود، هر کسی تخلف کرد ولو از نزدیک‌ترین نزدیکان، او را تحویل قانون دهند، همه مردم نور چشم هستند.
صندوق توسعه ملی
 یک انقلاب در اقتصاد است
وزیر اسبق اقتصاد در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه صندوق توسعه ملی یک انقلاب در اقتصاد به شمار می‌رود، الزامات اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد و گفت: قوانین نباید مغایر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.
به گزارش فارس محمدجواد ایروانی وزیر اسبق اقتصاد  پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه در ششم شهریور سال 89 بحث اقتصاد مقاومتی توسط رهبری مطرح شد، اظهار داشت: سال 90 نیز به عنوان جهاد اقتصادی توسط ایشان نام‌گذاری شد که در جمع کارکنان، متخصصان و کارگران صنعت نفت در عسلویه به لزوم انجام اقدامات برمبنای جهاد اقتصادی تأکید کردند، اقتصاد مقاومتی باید در جهت عزت‌بخشی به امت اسلامی و ملت بزرگ ایران باشد که اطاعت از این امر حکم جهاد فی‌سبیل‌الله را دارد.
وی گفت: سیاست‌های ابلاغی درباره اقتصاد مقاومتی یک تعارف نیست، بنابراین تمام قوانین و مقررات نباید مغایر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد، بلکه باید تسهیل کننده اجرای آن باشد.
وی با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با برنامه‌های ریاضتی یکسان نیست، گفت: این گونه سیاست‌‌ها (ریاضتی) یک برنامه منفعل بوده که پیش از این هم به دلیل بحران‌های مالی در اروپا به کشورهایشان تحمیل شد.
وی گفت: سیاست اقتصاد مقاومتی ادبیات و رویکرد و مکتب جدیدی را مطرح می‌کند و در میان‌مدت و حتی کوتاه‌مدت مؤثر خواهد بود؛ اقتصاد مقاومتی درجه تاب‌آوری اقتصاد را بالا می‌برد و موجب اقتدار کشور در مقابل انواع فتنه‌های پیچیده در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی می‌شود.
ایروانی گفت: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ظرفیت‌های درونی تکیه می‌شود که با این ویژگی کلیت نظام قوی‌تر و مقتدرانه خواهد بود، به عبارت دیگر پس از اتکا به ظرفیت‌های درونی و بالفعل شدن آنها، امکان توجه به مسائل بیرونی و بازارهای خارجی فراهم خواهد شد.
وزیر اسبق اقتصاد گفت: یکی از آرزوهای اقتصاددانان کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی بود که پس از تشکیل صندوق توسعه ملی به دستور رهبری اکنون حدود یک سوم از درآمدهای ارزی به این صندوق واریز و پس از گذشت مدتی 56 میلیارد دلار به صورت ارزی سرمایه در اختیار دارد.
وی با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی یک انقلاب مهم در اقتصاد است گفت: بانک مرکزی اکنون بیش از 100 میلیارد دلار ذخیره در کنار 56 میلیارد دلار صندوق توسعه ملی در اختیار دارد؛ این ذخایر ارزی دشمنان را مأیوس می‌کند.