kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۲۷۲
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


 افزایش قیمت مواد غذایی برخلاف وعده دولت
جهان صنعت
این روزنامه حامی دولت از گرانی مواد غذایی خبر داده است: در حالی که برخی مسئولان سرگرم برگزاری انتخابات و برخی دیگر مشغول سر و سامان دادن به وضعیت میوه‌های قاچاق هستند، بازار کالاهای اساسی به هم ریخته است و هفته به هفته با گرانی روبه‌رو می‌شود به طوری که طبق گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به 11 بهمن 94، پنج گروه مواد غذایی نسبت به هفته قبل از آن گران شده است.
همچنین علاوه بر اینکه قیمت پیاز در بازار به حالت عادی برنگشته، موز نیز به دلیل کمبود عرضه با گرانی روبه‌رو شده است. همچنین قیمت نارنگی نیز به کیلویی 11 هزار تومان رسیده است و تا دو هفته دیگر، میوه‌های نوبرانه فروردین به بازار می‌آید که با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد و برخی مغازه‌ها تا جایی که می‌توانند از فروش این نوع میوه‌ها به همراه میوه‌های دیگر سود می‌برند.
این در حالی است که دولت برنامه‌ها و تدابیر مختلفی برای تنظیم بازار شب عید دارد و ادعا می‌کند که در آستانه عید، تدابیر لازم برای کنترل بازار صورت گرفته است. بر همین اساس نمایشگاه‌های بهاره که قرار بود امسال در تهران برگزار نشود، پس از کش‌وقوس فراوان قرار است از 12 اسفند و در 5 نقطه شهر تهران برگزار شود تا مردم بتوانند کالاهای اساسی خود را با قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به بازار خرده‌فروشی خریداری کنند.
بر همین اساس بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 30/۱۱/۱۳۹۴ را منتشر کرد که براساس این گزارش قیمت پنج گروه تخم‌مرغ، برنج، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه و روغن نباتی نسبت به هفته قبل افزایش و قیمت دو گروه قند و شکر و چای کاهش یافته و قیمت گروه لبنیات، حبوب، گوشت قرمز و مرغ نسبت به هفته قبل ثابت مانده است.

تخلف میلیاردی در سازمان میراث فرهنگی
رسالت
 رسالت یک تخلف میلیاردی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دولت روحانی را افشا کرده است: واريز همه دريافتي‌هاي دولت به خزانه حكم آمره اصل 53 قانون اساسي است... اما آيا دستگاه‌هاي اجرايي به اين احكام آمره تمكين مي‌نمايند...
رئيس اين سازمان علي رغم داشتن دو شركت زيرمجموعه حاكميتي خود عضو هيئت مديره يك منطقه آزاد با صدها كيلومتر دورتر از مركزيت تهران يعني در حاشيه خليج فارس است كه مراتب مغايرت قانوني انتصاب او در همين ستون درج شد و همچنان اين تخلف ادامه دارد.
اما از باب امور مالي، از تاريخ 19/12/94 به مدت 5 روز نمايشگاهي در برلين آلمان قرار است برگزار شود. براي شركت ايران در اين نمايشگاه كه به ITE معروف است، مقرر شده 800 متر زمين براي ايجاد غرفه به كشور ما اختصاص يابد. اين متراژ زمين به بهاي رايگان به سازمان ميراث فرهنگي كه امور حاكميتي را در اين حوزه متولي است، واگذار شده است.
 مديريت سازمان مذكور طي تفاهم‌نامه‌هايي اين زمين را به مناطق آزاد واگذار كرده، به كدام منطقه؟ همان منطقه‌اي كه خود عضو هيئت‌مديره آن است به چه قيمتي؟ معلوم نيست. چه مبلغ گرفته؟ معلوم نيست، به چه حساب واريز كرده؟ معلوم نيست.
اما آنچه معلوم است اينكه منطقه آزادي كه طرف اين تفاهم‌نامه‌ها است كه طبق معمول كاركرد محرمانه دارد آن را به شركت سرمايه‌گذاري ايرانگردي و جهانگردي كه نه دولتي است و نه خصوصي (50 درصد سهام متعلق به صندوق بازنشستگي و 50 درصد متعلق به سازمان تامين اجتماعي) به صورت تفكيك شده در ابعاد 19 مترمربعي اجاره 5 روزه داده است، چقدر؟ به چه مبلغ، به مبلغ مترمربعي 22 ميليون ريال.
 با يك حساب سرانگشتي متراژ 800 متري غرفه‌هاي اهدا شده به سازمان ميراث فرهنگي در برلين آلمان ارزشي يا بهتر بگويم درآمدي به مبلغ مجموع 600/17 ميليارد ريال براي اين سازمان خواهد داشت كه يك ريال آن در سازمان ميراث فرهنگي به ماهو يك موسسه دولتي حسابدهي نمي‌شود تا مورد حسابرسي عوامل نظارتي از ذيحساب گرفته تا ماموران ديوان محاسبات قرار گيرد و چون محل تمركز و تجميع وصولي آن در حساب بانكي موسسه دولتي نيست پس واريزي به حساب خزانه‌داري كل از اين درآمد محلي از اعراب ندارد. پس پول كجاست و كجا مي‌شود سراغ چنين پول تميزي را گرفت. در حساب بانكي شركت منطقه آزاد كيش؟ يا در حساب في‌مابين شركت سرمايه‌گذاري ايرانگردي و جهانگردي كه نه در پيوست شماره 2 قانون بودجه است و نه هويتاً شركت دولتي محسوب مي‌شود. پس كجا بايد دنبال آن برويم؟...
 گيرنده وجه چنين مال‌الاجاره 5 روزه موسسه‌اي‌ست اسما جداي از هر دو دستگاه موجر و مستاجر به نام موسسه جشنواره‌ها و مناسبت‌هاي كيش كه بايد معلوم شود تحت چه شماره‌اي در چه تاريخي و در كجا ثبت شده و صاحبان سهامش كدام اشخاص حقيقي و حقوقي هستند كه درآمد دريافتي دولت در خزينه آنها به جاي خزانه‌داري كل تمركز و تجميع يافته است.