دستیابی ایران به فناوری تعمیر جکابهای دریایی عمق زیاد
مدیرعامل شرکت مجتمع کشتیسازی فراساحل ایزوایکو گفت: برای نخستین بار این شرکت به فناوری تعمیر جکابهای دریایی عمق زیاد (دکلهای حفاری چاه نفت) که تا قبل از این در اختیار شرکتهای آمریکایی و انگلیسی بود دست پیدا کرد.
«حمیدرضاییاناصل» دراینباره به ایرنا گفت: برای نخستینبار متخصصان کشتیسازی ایزوایکو با تعمیر جکاب «مدرس» متعلق به شرکت ملی حفاری ایران وارد این بازار شد.«جکاب» یا همان دکلهای حفاری تجهیزاتی هستند که در آبهای عمیق بین پنج تا هشت هزار متر چاه نفت حفر میکنند.وی خاطر نشان ساخت: فنآوری تعمیر و یا ساخت این سازهها ( جکاب) در انحصار شرکتهای خاص آمریکایی و انگلیسی است که ورود به این کار، دانش مهندسی خاصی را میخواهد که ایزوایکو برای نخستین بار توانست به این مهم دست یابد.به گفته وی شکسته شدن این تابو بوسیله متخصصان داخلی یک برندی برای صنایع دریایی کشور محسوب میشود و با تعمیر اولین جکاب که تا قبل از پایان امسال تحویل شرکت ملی حفاری خواهد شد، دومین جکاب بسیار مدرن خریداری شده از خارج نیز برای تعمیر وارد این مجموعه شده است.
وی گفت: هزینه تعمیرات جکابها فوقالعاده بالا است به طوری که هزینه تعمیر کامل هر جکاب بطور متوسط بین 20 تا 35 میلیون دلار است که با دستیابی صنایع کشتیسازی فراساحل به این مهم صرفهجویی ارزی بالایی برای کشور خواهیم داشت.رضاییان اصل خواستار حمایت ویژه دولت از صنایع دریایی شد و گفت: الزام مالکان جکابها به تعمیر آنها در داخل میتواند کمک بزرگی به فعالان این بخش باشد.
وی گفت: هزینه تعمیرات جکابها فوقالعاده بالا است به طوری که هزینه تعمیر کامل هر جکاب بطور متوسط بین 20 تا 35 میلیون دلار است که با دستیابی صنایع کشتیسازی فراساحل به این مهم صرفهجویی ارزی بالایی برای کشور خواهیم داشت.رضاییان اصل خواستار حمایت ویژه دولت از صنایع دریایی شد و گفت: الزام مالکان جکابها به تعمیر آنها در داخل میتواند کمک بزرگی به فعالان این بخش باشد.