kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۹۱۲
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۴

اوباما: توافق وین تقویت‌کننده گزینه نظامی است

رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس ویدئویی با جامعه یهودیان آمریکا گفت: با این توافق، بعد از گذشت 15 سال، رئیس‌جمهور آمریکا از موضع قدرتمندتری برای پاسخ‌دهی به ایران برخوردار خواهد بود و این شامل اقدام نظامی بالقوه نیز خواهد شد.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس ویدئویی با جامعه یهودیان آمریکا گفت: «برجام» موضع آمریکا برای پاسخ‌دهی به ایران را تقویت می‌کند.
اوباما افزود: با این توافق، بعد از گذشت 15 سال، رئیس‌جمهور آمریکا، هر کسی که باشد، از موضع قدرتمندتری برای پاسخ‌دهی به ایران برخوردار خواهد بود و این شامل اقدام نظامی بالقوه نیز خواهد شد.
وی در ادامه گفت: با این توافق، برنامه هسته‌ای ایران تا آن زمان مهار شده و پیشرفتی نخواهد داشت.
رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: امیدوارم ماهیت رژیم ایران تغییر کند، اما روی این موضوع حساب باز نکرده‌ام.
اوباما تصریح کرد: در مباحثات مربوط به ایران، این نکته را به خاطر داشته باشید که ما همه طرفدار اسرائیل هستیم.
وی افزود: سیاست‌های آمریکا و اسرائیل بعد از اتمام مباحثات کنگره درباره «برجام»، «به سرعت» با یکدیگر همسو خواهد شد.
 اجرای توافق هسته‌ای روابط آمریکا و اسرائیل را بهتر می‌کند
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: اجرای توافق هسته‌ای با ایران روابط آمریکا و اسرائیل را بهتر خواهد کرد.
اوباما تاکید کرد: ایران دشمن آمریکا است و بر همین اساس توافق هسته‌ای با تهران نه بر اساس اعتماد بلکه بر اساس راستی‌آزمایی است.
وی مدعی شد: میل به دستیابی به هر گونه توافق با چنین رژیمی ناخوشایند است.
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: هنگامی که با حکومتی سر و کار دارید که هولوکاست را انکار می‌کند، باید آن را جدی بگیرید.
به گزارش فارس، اوباما افزود: ما در صورتی که ایران تقلب بکند! توان بازگشت آنی تحریم‌ها را خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: توافق به معنی عادی‌سازی روابط با تهران نیست.
رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: مقابله با نیروهای نیابتی ایران، کاری است که باید در هر حال آن را انجام دهیم.
اوباما در ادامه گفت: هیچ یک از مفاد توافق فعلی، مانع مقابله شدید با ارسال سلاح از سوی ایران به حزب‌الله نیست.
وی افزود: گزینه نظامی برنامه هسته‌ای ایران را تنها برای یک یا دو سال به عقب می‌راند.
 اوباما: توافق رد شود
 منزوی می‌شویم
رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: اگر این توافق را رد کنیم، ابتکار عمل را به دست ایران سپرده‌ایم. آنها می‌توانند آمریکا و اسرائیل را به عنوان برهم‌زنندگان توافق معرفی کرده و منزوی کنند.
اوباما تاکید کرد: حتی مخالفان ایران نیز معتقدند که ایران بایستی از حق انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشد.
 طرح کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید
 علیه ایران
وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی نوشت: مخالفان نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای همزمان با ناامید شدن از رد سند «برجام» در رأی‌گیری ماه سپتامبر کنگره در حال طراحی یک طرح جایگزین یا «پلان B» برای افزایش فشار در مسیر اجرای توافق هستند.
در ادامه گزارش آمده است: این گروه در حال تهیه چندین طرح تحریمی علیه ایران برای پاییز سال جاری با ادعای حمایت این کشور از سازمان‌های تروریستی هستند.
وال‌استریت‌ژورنال افزود: سیاستمداران مخالف توافق، علاوه بر این در حال طراحی روش‌هایی جدید برای محدود کردن منابع مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.
به گزارش تسنیم، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری گفت: از دوام «برجام» در کنگره مطمئن هستیم.
رأی‌گیری برای تصویب برجام در کنگره تا روز ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) انجام خواهد شد. اوباما تا هفتم مهرماه برای وتوی این تصمیم فرصت دارد. در صورتی که کنگره بتواند دو سوم آرا را جمع‌آوری کند، می‌تواند وتوی اوباما را باطل کند.
«گرت پورتر» روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی گفت: تهدیدهای اسرائیل برای حمله به ایران توخالی است.
پورتر افزود: آمریکا «پلیس خوب» این بازی بود.
 افزایش بودجه آژانس
 به شرط افشاکردن
توافق محرمانه با ایران!
واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: «تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی به همراه «مایک پومپئو» عضو مجلس نمایندگان این کشور در تازه‌ترین تلاش علیه توافق هسته‌ای با ایران، خواستار مشروط کردن افزایش بودجه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به انتشار سند طبقه‌بندی‌شده میان ایران و این نهاد شدند.
درخواست برای خواندن توافق ایران و آژانس در حالی مطرح می‌شود که هیچ‌یک از اعضا حق ندارند به توافقات محرمانه دوجانبه میان دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل و اعضای دیگر، دسترسی داشته باشند.
 شورای امنیت
نه محکمه عدل است
 نه ابزار مطلق آمریکا
«عباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه در موزه صلح تهران گفت: تصور گروه زیادی از شورای امنیت این است که این شورا محکمه عدل است لذا انتظار دارند تصمیمات عادلانه بگیرد. این خطای بسیار بزرگی است زیرا شورای امنیت دقیقاً یک نهاد سیاسی است و با توجه به منافع کشورهای عضو دائم تصمیمات سیاسی می‌گیرد.
عراقچی افزود: دیدگاه دیگری وجود دارد که سوء تفاهم بزرگی است. برخی شورای امنیت را ابزاری مطلق در دست آمریکا و غربی‌ها می‌بینند.
وی در ادامه گفت: ما کشوری هستیم که 6 قطعنامه فصل هفتی شورای امنیت را اجرا نکردیم و نهایتاً با شورای امنیت مذاکره کردیم و به قطعنامه جدیدی رسیدیم که بسیاری از خواسته‌های ما در آن رعایت شد.
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: همه ما احتیاج به یک برداشت جدید از شورای امنیت داریم به خصوص در پرتو تحولاتی که بعد از قطعنامه 2231 شورای امنیت رخ داد. این باعث می‌شود ما بتوانیم انتظارات خود را در سایر مسائل از شورای امنیت تنظیم کنیم.