kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۳۲۷
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
با حضور وزیر جهاد کشاورزی

24 رقم جدید زراعی و باغی در کرج رونمایی شد

24 رقم جدید زراعی و باغی دیروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی معرفی و رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، همزمان با برگزاری نخستین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج، از 14 رقم جدید بذور زراعی و باغی که حاصل تحقیقات موسسات مختلف بخش کشاورزی در سال گذشته بوده، رونمایی شد.
گفتنی است 10 رقم دیگر این بذور سال گذشته رونمایی شده بود که در این جشنواره به معرفی بیشتر آن‌ها پرداخته شد.
از این تعداد بذور، سه رقم بذر در بخش صیفی، 20 رقم در بخش زراعی و یک رقم در بخش باغی می‌باشد که در مجموع 13 رقم بذر حاصل تلاش فعالیت محققین موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور است.
گفتنی است شش رقم بذر گندم به نام‌های بهاران، شوش، مهرگان، نارین، آفتاب و هشترود، بذر لوبیا رقم الماس، بذر خربزه رقم‌های خاتونی 93 و درگزی 93، بذر کاهو رقم طاووسی، بذر خردل روغنی رقم صادق، بذر نخود رقم ثمین، بذر چغندر قند رقم‌های آریا و پایا، 14 رقم بذر جدیدی است که دیروز در این جشنواره رونمایی شد.
وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم با اشاره به بحران آب در کشور به عنوان محوری‌ترین موضوع در دستور کار بخش کشاورزی، گفت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و نشایی از مهم‌ترین رویکردهای بخش کشاورزی است.
محمود حجتی در جمع خبرنگاران افزود: اجرای کشت‌های فشرده یک رویکرد اجرایی جدید در مزارع است که تا حد زیادی صرفه‌جویی در مصرف آب را در پی دارد. وی این کشت را همان کشت‌های گلخانه‌ای دانست و اظهار داشت: سال گذشته فقط حدود هزار هکتار گلخانه‌ها در کشور توسعه یافت ولی امیدواریم بتوانیم سالانه سه هزار هکتار و پس از آن پنج هزار هکتار توسعه کشت‌های گلخانه‌ای داشته باشیم.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: به ازای یک کیلو خیار یا گوجه در بیرون از گلخانه 12 برابر مصرف آب داریم که گلخانه می‌تواند آن را تا یک دوازدهم کاهش دهد.
وی همچنین به توسعه و گسترش کشت‌های نشایی در سبزی و صیفی اشاره کرد و بیان داشت: با اجرای این نوع کشت می‌توان تا 30 درصد مصرف آب را کاهش داد و برای همین منظور موسسات و شرکت‌هایی ایجاد شده‌اند تا نشا‌ءها را تولید کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهند.
حجتی گفت: در اجرای این کشت به جای اینکه بذر در دل زمین کاشته شود نشاء در گلخانه‌ها تولید می‌شود که منجر به کاهش 30 درصدی مصرف آب می‌شود.
وی یکی دیگر از راه‌های مقابله با بحران کم‌آبی را اجرای سیستم‌های نوین آبیاری دانست و  افزود: سال گذشته در حدود 160 هزار هکتار از مزارع سطح کشور این سیستم اجرا شد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در بیش از 600 دشت کشور که وضعیت بحرانی دارند اجرا می‌شود.