kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۵۲
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
معاون راه روستایی وزیرراه و شهرسازی:

7 هزار کیلومتر راه روستایی در معرض تخریب است

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اعتبارات استانی نگهداری راه روستایی بسیار اندک است، گفت: اعتبار فعلی راه روستایی حتی 5 درصد رقم مورد نیاز هم نیست.

به گزارش فارس، سیدحسن میرشفیع در نشست خبری دیروز خود اظهار داشت: در حال حاضر 21 میلیون نفر جمعیت کشور در 37 هزار روستای بالای 20 خانوار کشور ساکن هستند.
وی ادامه داد: در 3 ماهه ابتدایی امسال شاهد کاهش 5/28 درصد تلفات سوانح رانندگی در راه‌های روستایی بودیم.
معاون راه روستایی وزیر راه افزود: پراکندگی جمعیت روستایی در سطح کشور وجود دارد و طبق برنامه پنجم باید روستاهای بالای 20 خانوار از راه مناسب و بالای 50 خانوار از راه آسفالت برخوردار باشند.
وی با تاکید بر اینکه هیچ اعتبار استانی و ملی به راه روستایی اختصاص نیافته است، گفت: فقط از محل سهمیه قیر و توان مالی پیمانکاران در اجرای پروژه‌ها پیش می‌رویم.
میرشفیع اظهار داشت: تا پایان سال 93 میزان 105 هزار و 100 کیلومتر راه آسفالته روستایی در کشور وجود داشت که این آمار در حال حاضر 2300 کیلومتر افزایش یافته است و هم‌اکنون 107 هزار و 400 کیلومتر راه روستایی آسفالته وجود دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر 133 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت و شوسه داریم و جمعاً 210 هزار کیلومتر انواع راه‌های روستایی در کشور وجود دارد.
میرشفیع ادامه داد: در سال گذشته هیچ رقمی از محل جرایم راهنمایی و رانندگی به نگهداری راه‌ها اختصاص نیافت همچنین امسال نیز آن 60درصدی که از محل جرایم راهنمایی و رانندگی باید به نگهداری کل راه‌های کشور اختصاص می‌یافت محقق نشد.
وی بیان کرد:  راه‌های آسفالت روستایی باید هر 6 سال یکبار بهسازی شده و یک لایه ترمیمی به آن افزوده شود، همچنین هر 2 سال نیز نسبت به خط‌کشی جدید راه و نصب علایم اقدام شود.
معاون راه روستایی وزیر راه افزود: اعتبارات استانی نگهداری راه روستایی بسیار محدود است و حتی 5 درصد اعتبارات مورد نیاز هم نیست.
میرشفیع با بیان اینکه 1200 کیلومتر راه روستایی در 6 ماه اخیر روکش آسفالت شده است، گفت: 54 هزار کیلومتر راه روستایی با عمر بالای 10 سال داریم که اعتبارات نگهداری خاصی را می‌طلبد.
وی ادامه داد: 7 هزار کیلومتر راه روستایی در معرض تخریب معادن قرار دارند که این رقم در حال افزایش است.
معاون راه روستایی وزیر راه گفت: به هر حال با عبور کامیون‌ها و ناوگان معادن آسیب‌هایی به جاده وارد می‌شود که باید جبران شود؛ در این راستا قانونی مصوب شد مبنی بر اینکه بخشی از درآمد معادن به نوسازی پروژه‌های عمرانی و بهسازی راه‌ها اختصاص یابد که تاکنون اجرایی نشده است.
وی با بیان اینکه درصد بالایی از جان‌باختگان سوانح رانندگی در جاده‌های اصلی و فرعی مربوط به موتورسواران و عابران پیاده هستند، گفت: از 13 هزار نفر تلفاتی که سالانه در جاده‌های برون‌شهری رخ می‌دهد 45 درصد مربوط به عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران است.