kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۲۸۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹
نامه بیش از ‍150 نماینده به رئيس‌جمهور

دولت باید لايحه برجام را تقدیم مجلس کند

بیش از 150 نماینده مجلس با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواهان تقدیم متن توافق هسته‌ای به مجلس به صورت لایحه شدند.


به گزارش فارس سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین و عضو کمیسیون سیاست خارجی در این رابطه گفت: نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار ارائه برجام به صورت لایحه به مجلس و تصویب آن توسط نمایندگان مردم شدند.
حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری نماینده مردم گرگان و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان نیز در گفت و گو با تسنیم اظهار داشت: جمعی از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای از دولت خواسته‌اند هرچه زودتر برجام را به صورت لایحه به مجلس ارائه دهد تا مجلس بتواند مراحل رسیدگی به این لایحه را آغاز کند.
این نماینده مجلس افزود: آنچه قرار است از طرف دولت به مجلس داده شود، باید به صورت لایحه باشد، نه اینکه متن برجام توسط معاون وزیر خارجه به رئیس دفتر رئیس مجلس داده شود، البته لاریجانی به دولت اعلام کرده که لایحه به مجلس تقدیم شود.
طاهری در پاسخ به این سؤال که  «این نامه چند امضا دارد؟»، تصریح کرد: از تعداد دقیق امضاءها اطلاعی ندارم، اما بنده یکصد و چهلمین نفری بودم که نامه را امضا کرد.
حجت‌الله خدایی سوری عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در این  رابطه گفت: تا زمانی که بنده نامه را مشاهده کردم، این نامه بیش از 150 امضا داشت.
اگر به جمع بندی برسیم !
باهنر نائب رئیس مجلس نیز در جلسه علنی دیروز در پاسخ به اعتراض حسینیان نماینده تهران اظهار داشت:  قطعا اگر مجلس به این جمع‌بندی برسد که دولت باید لایحه‌ای برای برجام به مجلس تقدیم کند، دولت موظف خواهد بود که در این زمینه لایحه تقدیم کند، کما اینکه روز گذشته هم رئیس مجلس در مصاحبه‌ای اعلام کرد و نظرش این بود که دولت باید لایحه بدهد.
وی ادامه داد: اگر جمع‌بندی باشد و مجلس به این جمع‌بندی برسد که دولت باید لایحه بیاورد و این جمع‌بندی نظام باشد، مطمئن باشید دولت موظف است که به آن عمل کند و هیچ بحثی هم در آن نیست.
تصویب فکت شیت در کنار برجام
خبر دیگر اینکه ابراهیم آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بنابر پیشنهاد مطرح درباره تصویب فکت‌شیت کنار برجام، برخی نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفتند این پیشنهاد را در اولین جلسه کمیسیون امنیت ملی مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.
وی ادامه داد: ابعاد مختلف این پیشنهاد در کمیسیون امنیت ملی بررسی خواهد شد تا زمینه حمایت از دولت در مسیر اجرای توافق هسته‌ای بیش از پیش فراهم شود.
سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به پیشنهاد تصویب فکت‌شیت برای برجام توسط نمایندگان مجلس، گفت: به نظر ما، پیشنهاد آقای دکتر جواد لاریجانی برای تصویب فکت‌شیت برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی بسیار مفید و سازنده است.
نامه نمایندگان به فیروزآبادی
از سوی دیگر نمایندگان مجلس بیانیه‌ای را امضا کردند که در آن از سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خواسته شده تا نیروهای نظامی کشورمان، آزمایش‌های موشکی خود را از سر بگیرند.
حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری نماینده مردم گرگان در مجلس در گفت‌وگو با فارس در این زمینه گفت: نمایندگان مجلس، درحال امضای بیانیه‌ای هستند که در آن از سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خواسته شده تا نیروهای نظامی کشورمان، آزمایش‌های موشکی خود را از سر بگیرند.
وی افزود: این بیانیه به دنبال تهدیدات نظامی آمریکا تهیه شده و در آن خواسته شده تا در راستای پاسخ به این تهدیدات، آزمایش‌های موشکی از سر گرفته شود.
نطق‌های پیش از دستور و تذکرات نمایندگان
حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در تذکری شفاهی در جلسه علنی دوشنبه گفت:  اگر واقعا به این نتیجه رسیدید که مخالفین دولت درباره توافقنامه حرف نزنند، یک مقدار چسب بگیرید و دهان ما را ببندید تا صحبت نکنیم.
حمید رسایی نماینده تهران نیز در اخطاری قانونی اظهار داشت: برخی در حال حذف مجلس و دور زدن نمایندگان ملت از روند بررسی برجام هستند.
وی ادامه داد: مگر قرار است جام زهر به کسی بدهیم که قطعنامه ۵۹۸ را به میان می‌کشید!
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس نیز در نطق میان دستور خود گفت: اصول 77 و 125 قانون اساسی مرجع قبول یا رد هرگونه قرارداد بین ایران و دیگر کشورها را مجلس شورای اسلامی می‌داند بنابراین دولت هرچه زودتر لایحه توافق ایران و 1+5 را به مجلس ارائه کند.
نشست منتخبان ۲ فراکسیون درباره برجام
گفتنی است نشست مشترک منتخبان ۲ فراکسیون رهروان و اصولگرایان درباره کمیسیون ویژه برجام عصر دوشنبه برگزار شد.
در این نشست حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا، جواد جهانگیرزاده، بهروز نعمتی، منصور حقیقت‌پور و احمدرضا دستغیب از جانب فراکسیون اصولگرایان و علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، علی‌اصغر زارعی، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان و حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی از جانب فراکسیون اصولگرایان حضور داشتند.
نشست مذکور به ریاست حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در دفتر وی برگزار شد.
در این نشست پیرامون لیست مشترک فراکسیون‌های یاد شده برای عضویت در کمیسیون ویژه برجام بحث و تبادل نظر صورت گرفت اما مقرر شد جمع‌بندی نهایی و ارائه لیست مشترک در جلسه بعدی صورت گیرد.
استیضاح وزیر اقتصاد در دستور کار قرار گرفت
به دنبال سه کارته شدن وزیر اقتصاد استیضاح علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در دستور کار هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
به گزارش فارس «پس از ۳ کارته شدن وزیر اقتصاد در جریان سوال روز یکشنبه مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس و از آنجا که بنای هیئت رئیسه مجلس بر این است که تقاضای استیضاح وزرای سه کارته که به این هیئت تحویل شده باشد در اولویت بررسی قرار گیرد، استیضاح طیب‌نیا در دستور کار قرار گرفت.»
رشد نقدینگی، فشار مالیاتی به عرصه اصناف، رشد قاچاق در ۲ سال اخیر و عدم تحقق وعده‌های مربوط به وام ازدواج و نیز مشکلات واگذاری طبق اصل 44 مانند سهام صندوق بازنشستگی فولاد از جمله محورهای اصلی استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان شده است.
نمایندگان قانع نشدند؛ جنتی در راه صحن علنی
خبر دیگر اینکه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: وزیر ارشاد برای پاسخ به سوالات نمایندگان به کمیسیون فرهنگی مجلس آمد که پاسخ وی نتوانست نماینده مردم تهران را قانع کند و سوال به صحن علنی خواهد آمد.
حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری نماینده مردم گرگان در مجلس با اشاره به جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در جلسه دوشنبه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخ به سوالات نمایندگان در کمیسیون حاضر شد که پاسخ وی به سوال خانم طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مورد اکران فیلم قصه‌ها نتوانست نماینده سوال‌کننده را قانع کند و با توجه به اینکه قلمرو سوال ملی تشخیص داده شد سوال برای بررسی بیشتر به صحن علنی مجلس خواهد آمد.
همچنین 27 نفر از نمایندگان در تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار پرهیز از مماشات با رسانه‌های معاند و برانداز مانند بی‌بی‌سی و داشتن روحیه انتقادپذیری و سعه‌صدر در برابر رسانه‌های منتقد داخلی به ویژه رسانه‌های انقلابی شدند.
نامه به رئیس دستگاه قضا برای ملاقات با بابک زنجانی
۴ عضو کمیسیون انرژی مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواهان ملاقات با متهم پرونده فروش نفت شدند.
بر اساس این گزارش « 4 نفر از نمایندگان امضاکننده این نامه شامل سیدحسین دهدشتی نماینده آبادان، امیرعباس سلطانی نماینده بروجن،‌ موسی احمدی نماینده دیر و کنگان و سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان طی نامه مذکور  تصریح کردند که به استناد مواد 76 تا 84 و 86 قانون اساسی جمهوری اسلامی درباره وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس و با توجه به اینکه رسیدگی پرونده بابک زنجانی در بدو امر در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس قرار داشته است،‌ خواهان ملاقات با این متهم جهت تحقیقات تکمیلی هستند.
این اعضای کمیسیون انرژی در بخشی از نامه خود تصریح کرده‌اند بارها جهت اطلاع از روند و پیگیری پرونده از دستگاه قضایی دعوت به عمل آمده ولی متأسفانه هیچ گاه اجابت نشده است.
تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح دوشنبه کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را تصویب کردند.
وکلای ملت با 109 رای موافق، 61 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در جلسه علنی به کلیات این طرح رای مثبت دادند.
قرار است این طرح به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارجاع داده شود تا جزئیات آن در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
بر اساس این طرح برخی از مواد قانون انتخابات که در مورد نحوه تشکیل هیئت اجرایی انتخابات است، مورد اصلاح قرار می‌گیرند.
نادر قاضی پور نماینده ارومیه در جریان بررسی کلیات این طرح اظهار داشت: براساس اصل 99 قانون اساسی شورای نگهبان مسئول نظارت بر برگزاری انتخابات است، این در حالی است که طرح مذکور باعث کاهش نظارت و کنترل این شورا می‌شود.
وی ادامه داد: با کاهش نظارت شورای نگهبان در انتخابات، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها می‌توانند جایگزین نظارت و کنترل بر انتخابات شوند که این موضوع می‌تواند باعث دست‌درازی دولت‌ها در انتخابات شود.
خبر دیگر اینکه حجت‌الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به تذکر حاجی‌دلیگانی که نسبت به واگذاری اختیارات وزارت کشور به یک هیئت اجرایی درباره انتخابات خبرگان رهبری منتقد بود، گفت: تدوین آیین‌نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری به معنای تفویض اختیارات نیست.