kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵

اخبار ویژه



اگر افتضاح اصلاح‌طلبان در دوره دیگران رخ داده بود...




آیا اگر به جای مسئولیت آقای روحانی و اصلاح‌طلبان، کسان دیگری 12 سال پیش بر سر کار بودند و ماجرای واردات بسته‌های سانتریفیوژهای آلوده را به بار می‌آوردند، باز هم این طیف امروز با بی‌تفاوتی از کنار ماجرا می‌گذشتند؟!
رئیس‌جمهور در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود بعد از 12 سال، از منشا و آغاز پرونده هسته‌ای ایران سخن گفت.
روحانی در پاسخ به سوال مجری برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهوری با مردم که پرسید: «ما دو تا سانتریفیوژ آوردیم و منشأ آلودگی داشت و چقدر بحران‌ساختگی برای جمهوری اسلامی ایجاد کردند و الان آژانس باز دوباره در چارچوب توافق مسئول شده که راستی‌آزمایی کند. شما هم حقوق‌دان و دیپلمات هستید چگونه این موضوع را تعقیب می‌کنید و چه تدبیری اندیشیده‌اید که آژانس مجددا از این موضوع به عنوان یک ابزار فشار در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران استفاده نکند.» پاسخ داد «البته آن آلودگی برای دو تا سانتریفیوژ نبود ما چند صد سانتریفیوژ آورده بودیم و چند تا سانتریفیوژ آلودگی داشت و آن آلودگی همه جا را آلوده کرده بود و حتی همین نطنز را آلوده کرده بود چون ما نمی‌دانستیم آلوده است و دوستان ما در سازمان انرژی اتمی فکر می‌کردند نو است چون بسته‌بندی‌های نو داشتند، مشکل برای ما ایجاد شد. ما البته حواسمان باید جمع باشد، همیشه آژانس یا هر نهاد بین‌المللی که انجام وظایفی را به عهده دارد، اینجور نیست که در آنها آدم‌های ناجور نباشد، پیداست از ملیت‌های مختلف هستند. منشاء آن آلودگی هم کشوری بود که آن سانتریفیوژ را به ما فروخته بود. آلودگی در آنجا ایجاد شده بود.»
خبرگزاری دانشجو درباره این سخنان نوشت: بد نیست به یاد بیاوریم که این تجهیزات در دوران دبیری جناب روحانی در شورایعالی امنیت ملی و حاکمیت دوستان امروز ایشان بر دولت، خریداری شده و وارد کشور شد. یک مسأله مهم در ارتباط با سانتریفیوژهای آلوده بحث کنترل ورود، نصب و راه‌اندازی این دستگاهها در چرخه هسته‌ای کشور است؛ بطوری که در صنایع حساسی مثل صنعت هسته‌ای و آن هم با وجود الزام به رعایت تدابیر امنیتی و موقعیت حساس بین‌المللی ایران و سابقه توطئه‌های بی‌شمار دشمن، قطعاً در همه مراحل فرآیند خریدتجهیزات هسته‌ای باید دقت نظر و هوشیاری کامل نسبت به هر توطئه یا اشتباهی از جمله خرابکاری یا ناسالم بودن قطعات یا عدم تطبیق آن با مورد سفارش شده به بهترین شکل ممکن رعایت شود اما دکتر روحانی در مصاحبه اخیر خود با خرید سانتریفیوژهای آلوده در زمانی که ایشان بعنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی حضور داشتند؛ گفت: «دوستان ما در سازمان انرژی اتمی فکر می‌کردند نو است چون بسته‌بندی‌های نو داشتند، مشکل برای ما ایجاد شد. ما البته حواسمان باید جمع باشد». در این خصوص سؤالی که به ذهن می‌رسد این است چگونه ممکن است تجهیزات این چنینی برای صنعت هسته‌ای تنها با کنترل نوع بسته‌بندی آن تأیید شوند و به راحتی واردچرخه هسته‌ای کشور شوند بدون هیچ بررسی و آزمایشی؟؟
با توجه به اهمیت مسأله و بررسی عوامل داخلی و خارجی در بحران‌های مختلف کشور در سال‌های قبل از جمله پرونده‌های متعدد جاسوسی و همدستی عواملی در داخل کشور با معارضان و دشمنان نظام در خارج کشور، به نظر می‌رسد خیلی دور از ذهن نباشد که افرادی مطلع در آن زمان از داخل دولت با انگیزه‌هایی چون ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران یا ایجاد بحران برای به چالش کشیدن کشور و... آگاهانه و عامدانه دست به همکاری با دشمنان نظام زده باشند تا شاید این بار با موضوع هسته‌ای و پرونده‌سازی برای ایران، موضوع دیگری برای به خطر انداختن نظام داشته باشند تا نقشه‌های خود را عملی سازند. چه آنکه تجربه نشان داده برخی نمایندگان مجلس وقت- مجلس ششم- در ماراتن هسته‌ای کاملاً در زمین حریف بازی کرده و تمام همت خود را برای مقابله با صنعت هسته‌ای کشور به کار بردند. از جمله این افراد می‌توان از احمد شیرزاد نام برد که در روزهای آغازین مسئله هسته‌ای، در نطق پیش از دستور در مجلس، همصدا با دشمنان ملت ایران از بیرون بودن «دم خروس» هسته‌ای ایران سخن گفت.
خبرگزاری دانشجو می‌افزاید: باتوجه به اینکه در زمان دولت هشتم، آقای روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده و از مسئولان اصلی پرونده  هسته‌ای به شمار می‌رود؛ در مصاحبه اخیر خود بدون اشاره به کوتاهی مسئولان وقت و یا اشتباه آنان به این مساله می‌پردازد. شاید اگر آن موقع دولت دیگری بر سر کار بود و دکتر روحانی هم دبیر شورای عالی امنیت ملی نبود، امروز لحن و تعابیر و جملات رئیس جمهور بسیار متفاوت‌تر از این بود.




دبیرکل کارگزاران که از همه دلواپس‌تر است


یک عضو مرکزیت کارگزاران می‌گوید وقت صرف کردن برای دلواپسان، کار مملکت را پیش‌ نمی‌برد.
محمدعلی نجفی در بیستمین سالگرد تاسیس کارگزاران سازندگی ضمن سیاه‌نمایی علیه دولت سابق گفته‌است: خدا می‌داند که اگر این دولت بر سر کار نمی‌آمد چه وضعیت اسفناکی بر کشور حاکم می‌شد. دولت خیلی حرف‌ها را نزد تا دشمنان سوءاستفاده نکنند. الان نمی‌شود در مورد خیلی از مسائل صحبت کرد همان‌طور که دولت این کار را نکرد تا دشمنان از آن سوءاستفاده نکنند. از طرفی هم مخالفین داخلی تمام تلاششان را می‌کنند تا در حد امکان از شرایط سوءاستفاده کنند. فرصت حاصله از توافق هسته‌ای حاصل مجموعه تلاش کل نظام بوده است. در راس آنها هم اگر حمایت مقام معظم رهبری نبود مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید و تیم مذاکره‌کننده نمی‌توانست از پس دشمنان داخلی و خارجی بربیاید.
وی گفت: اگر دوباره در 5 سال برنامه ششم هم وقتمان صرف دعواهای دلواپسان شود کار مملکت پیش نمی‌رود. دولت فرصتی لازم دارد تا بتواند مدیریتش را در دوران پس از تحریم اعمال کند. من فکر می‌کنم از سال 95 تغییرهای اساسی در شاخص‌های کلان اقتصادی رخ می‌دهد و وضعیت اقتصادمان بهتر خواهد شد.
نجفی جزو تصمیم‌گیران اصلی حلقه اصلاح‌طلبان در سال 92 بود و به صراحت اذعان کرده که روحانی اصلاح‌طلب نبوده و در زمره نامزدهای اصلاح‌طلبان قرار نداشته است. وی پس از انتخاب روحانی، به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد که رأی اعتماد نمایندگان را کسب نکرد و به معاونت ریاست‌جمهوری و ریاست‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسید. نجفی مدتی بعد استعفا داد و از سوی روحانی، دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شد. پس از استیضاح و برکناری فرجی‌دانا، محمدعلی نجفی به مدت 95 روز سرپرست وزارت علوم بود و ظلم فاحش به 3 هزار بورسیه- که مورد اعتراض شدید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت- در همین دوره سرپرستی وی انجام شد.
ادعای نجفی مبنی بر اینکه نباید برای انتقادهای دلواپسان وقت صرف کرد، در حالی است که غلامحسین کرباسچی دبیرکل کارگزاران یکی از همین دلواپسان است چنان که اواخر فروردین امسال در مصاحبه با روزنامه شرق ضمن انتقاد شدید از بی‌تحرکی بخش‌هایی از دولت و گره زدن بی‌ربط همه مشکلات به تحریم‌ها تاکید کرد: «قطعاً بخشی از فعالیت‌های دولت، با رفع تحریم‌ها با کیفیت‌ بهتری انجام می‌شود، اما در شرایط تحریم‌ هم نباید این گونه باشد که مسئولیت‌ها را از دوش خودمان برداریم و تا بگویند که چرا فلان کار را نکردید، بگوییم تحریم هستیم. در هر شرایطی حتی در شرایط تحریم کارهایی هست که می‌شود انجام داد و نباید آن کارهایی که می‌شود را به بهانه تحریم از سر باز کنیم. دلمان باید برای اداره کشور شور بزند ... باید دلمان بیشتر از این چیزی که هست شور بزند. من البته مثال وزارت راه را زدم، اما بقیه وزارتخانه‌ها هم همین گونه است. ما همین حرف را در وزارت کار و امور اجتماعی و برخی وزارتخانه‌های دیگر داریم. دولت باید ابتکار به خرج دهد و فکری در این‌باره کند.»
دبیرکل حزب کارگزاران با انتقاد شدید از سالخورده و بی‌تحرک بودن دولت یازدهم گفته بود: «اینکه یک تعدادی آدم خسته و سالخورده بنشینیم و بلند شویم که نمی‌شود! اصلا فرض کنید که مناقشه هسته‌ای هم حل شد، بعد از آن چه؟  این بی‌تحرکی‌ها آدم را برای دولت نگران می‌کند. چشم بر هم گذاشتیم نصف مهلت این دولت گذشت. وزرا و شخص رئیس‌جمهور باید فکر کنند خروجی این دوره از دولت آن هم با همه امیدی که مردم به آن بسته‌اند، فقط در این خلاصه نشود که تحریم‌ها برداشته‌ شد. اگر هنگام تحریم‌ها، تحرک ما این‌گونه باشد لابد بعد از آن دیگر خیالمان راحت خواهد شد و می‌گوییم همه‌چیز هست، دیگر!»




آمریکا شاکله تحریم‌ها را مانند دوره پس از توافق ژنو حفظ می‌کند



دستورکار وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از توافق موقت ژنو برای حفظ تحریم‌ها، بعد از توافق وین نیز در دستور کار آمریکایی‌ها خواهد بود.
به گزارش رجانیوز ایجاد اطمینان برای سناتورهای آمریکا مبنی بر حفظ سایه تحریم‌ بر سر ایران را می‌توان عصاره اظهارنظر جک لو وزیر خزانه‌داری اوباما در جلسه استماع مجلس سنا دانست. اطمینانی شبیه آنچه که بعد از توافق ژنو که با طراحی مدلی برای عملیاتی کردن وعده‌های خود نگرانی سناتورها را رفع کرده بود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در دوره پس از توافق موقت ژنو چهار برنامه اجرایی زیر را در دستور کار خود قرار داد تا به این وسیله ریسک ارتباط سایر کشورها با ایران را افزایش داده و همچنان تاثیر تحریم‌ها بر ایران را ادامه بخشد: 1- صدور دستورالعمل و اعلامیه‌های مشخص مبنی بر باقیماندن تحریم‌ها و ریسک معامله با ایران 2- مذاکره حضوری با شرکت‌ها و بانک‌ها برای پرهیز از معامله با ایران 3- استمرار مجازات و اعمال جرائم نقض تحریم‌ها 4- تشدید سایر تحریم‌های ایران و انتقال قطار تحریم از ریل هسته‌‌ای به تروریسم.
در همین راستا خزانه‌داری آمریکا در دوران پسا ژنو در کنار اعمال تحریم‌های جدید بر شرکت هواپیمایی ایران با توجیه تحریم‌های تروریستی، مجازات ناقضین و دورزنندگان تحریم را نیز ادامه داد و با دنبال کردن مذاکره حضوری با شرکت‌های خارجی و صدور اعلامیه از شکست تاثیر روانی تحریم‌ها ممانعت به عمل آورد.
این در حالی است که اکنون و بعد از جمع‌بندی مذاکرات وین به نظر می‌رسد همین چهار دستور کار مجددا توسط خزانه‌داری آمریکا در حال پیگیری است. در همین راستا لو در سخنان خود به سناتورهای کنگره آمریکا اطمینان داد که تحریم‌های ایران به زودی برداشته نخواهد شد و بعد از آنکه ایران تعهدات خود را اجرا نمود وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌ها را به صورت مرحله‌ای تعلیق خواهد نمود.
وی در این باره گفت: «روشن بگوییم، هیچ تغییر فوری در تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل وجود نخواهد داشت و فقط زمانی که ایران شروط اساسی هسته‌ای را به جا آورد، آمریکا شروع به تعلیق حریم‌های ثانویه هسته‌ای به صورت مرحله‌ای خواهد کرد. تحریم‌هایی که کشورهای طرف سوم را که با ایران تجارت می‌کنند، هدف قرار می‌دهد. شکی نیست که می‌بایست در برابر احتمال پای بند نبودن ایران به تعهدات خود در این توافق آماده باشیم. برای همین، اگر ایران در زمانی که تحریم‌ها را تعلیق کردیم، تعهدات خود را نقض کرد، می‌توانیم  خیلی سریع تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا را بازگردانیم. با توجه به اینکه بازگردانده شدن تحریم‌های سازمان ملل نیازمند رای در شورای امنیت است، آمریکا این توان را دارد که اجرای دوباره این تحریم‌ها را صورت بدهد».
در همین راستا روزنامه فایننشال تایمز در مطلبی با بیان داشتن این که برای بسیاری از شرکت‌ها، توافق هسته‌ای با ایران نه فرصت طلایی که میدان مین است، عنوان کرد: «تحریم‌های اقتصادی و مالی آمریکا و اروپا تنها زمانی برداشته خواهد شد که ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای عمل کند و انتظار این است که این مدت زمان 6 تا 9 ماه باشد. حتی در توافق قید «الزام بازگشت سریع» تحریم‌ها در صورت تخلف ایران از عمل به تعهداتش پیش‌بینی شده است».
با انطباق سخنان جک لو با متن برجام به نظر می‌رسد فاصله زیادی با واقعیت وجود نداشته و بررسی‌ها حکایت از صحت این اظهارات می‌کند. در همین خصوص بند 21 متن نهایی مذاکرات که به تحریم‌های کنگره آمریکا اختصاص یافته است شاهدی برای صحت سخنان لو است. در این بند از متن توافق وین با بکارگیری کلمه ceasa که به معنی توقف موقت است به جای کلماتی مانند لغو terminate یا حتی تعلیق suspend  عنوان می‌دارد که آمریکا تحریم‌های خود را به طور موقت و آن هم بعد از راستی آزمایی صورت گرفته توسط آژانس متوقف خواهد کرد.
همچنین جک‌لو در ادامه سخنان خود به سناتورهای کنگره اطمینان داده است که حتی در صورت لغو تحریم‌ها، سایه آنها همچنان بر ایران نگاه داشته شود، به گونه‌ای که ریسک تجارت با ایران را برای کشورهای دیگر بالا نگه دارد.
جک‌لو در این سخنان با اشاره به باقی ماندن تحریم‌ها  به بهانه‌های دیگر از ابعاد تازه‌ای از توافق وین پرده‌برداری کرده است. در همین راستا اگرچه در متن برجام نام برخی از چهره‌های نظامی نظیر سردار قاسم سلیمانی و بسیاری از شرکت‌های وابسته به سپاه‌پاسداران در لیست خروج از تحریم‌ها قرار گرفته است اما سخنان جک‌لو حاکی از آن است که با بهانه‌های واهی دیگری نظیر حقوق بشری و حمایت از تروریسم همچنان این تحریم‌ها پا برجا خواهند ماند.