kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۷۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
با امضای ۸۰ نماینده

طرح ۳ فوریتی دفاع از عزت ملت ایران در مذاکرات تقدیم هیئت رئیسه شد

۸۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح سه‌فوریتی دفاع از عزت و اقتدار ملت ایران را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند.


طرح ۳ فوریتی دفاع اسلامی و قانونمند از عزت، عظمت، هویت، شخصیت و اقتدار ملت ایران در طول مذاکرات هسته‌ای در قالب یک ماده واحده به هیئت رئیسه تقدیم شد. در طرح مذکور آمده است:
« دولت و مسئولین سیاست خارجی و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای موظفند هرگونه ارتباط و مذاکره با آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای را  تا زمانی که دولت آمریکا رسماً و علناً تهدید ملت قهرمان ایران را کنار نگذارند، قطع نموده و مذاکره را با بقیه گروه ۱+۵ بدون حضور آمریکایی‌ها ادامه دهند.»
وزیر دادگستری موظف به پاسخگویی در مورد عملکرد قوه قضائیه به مجلس شد
نمایندگان مجلس به منظور تأمین نظر شورای نگهبان در طرح تعیین وظایف و اختیارات وزیر دادگستری، مصوب کردند که وزیر دادگستری موظف به پاسخگویی در مورد عملکرد قوه قضائیه به مجلس است.
نمایندگان از توضیحات وزیر کشور قانع شدند
نماینده رفسنجان در مجلس از پاسخ‌های وزیر کشور به سؤالش قانع شد و رحمانی‌فضلی هم قول داد طی 6 ماه آینده اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور را ساماندهی کند.
مجلسی‌ها در جلسه علنی دیروز سؤال ملی مشترک حسین آذین و محمدمهدی زاهدی نمایندگان رفسنجان و کرمان و ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم‌آباد از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
این سوال قبلاً در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسیدگی شده بود اما به دلیل عدم اقناع نماینده سؤال‌کننده از پاسخ‌های وزیر، برای بررسی بیشتر به صحن علنی مجلس موکول شد.
نمایندگان سؤال‌کننده از وزیر کشور پرسیدند: علت حضور صدها هزار اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور چیست؟ علل افزایش ناامنی در استان‌های مرزی و استفاده از نیروهای کم‌توان و با بینش ضعیف سیاسی در جایگاه استانداری‌ها و کادر سیاسی کشور چیست؟ علل قلع و قمع بی‌رویه نیروهای توانمند و ارزشی در حوزه سیاسی کشور و دیگر ادارات با نظر استانداری‌ها که خلاف مشی اعتدال رئیس‌جمهور است و بی‌توجهی به تقسیمات کشوری و ریخت و پاش در استانداری‌ها چیست؟
وزیر کشور توضیحاتی درباره این سؤال در صحن علنی ارائه کرد و سپس آذین به عنوان سؤال‌کننده اصلی پس از توضیحاتی گفت: با توجه به اینکه آقای وزیر کشور قول دادند در بازه زمانی 6 ماهه با اولویت استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان، اتباع بیگانه غیرمجاز را در کشور ساماندهی کند، لذا نیازی به رأی‌گیری نمی‌بینم.
سپس محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت، در واکنش به این اظهارات آذین گفت: خوب است بین نماینده سؤال‌کننده و وزیر همیشه تفاهم باشد، انشاءالله آقای وزیر کشور هم به تعهداتش عمل کند.
خبر دیگر اینکه در جلسه علنی دیروز استفاده از نیروهای ناکارآمد در پست‌های مدیریت، تشدید نا امنی، استخدام‌های بی‌ضابطه و نادیده گرفتن امور مراجعین در ناجا وزیر کشور را با اعلام وصول سؤالات نمایندگان دشتستان و ایلام به صحن علنی مجلس کشاند.
تصویب کلیات ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز کلیات طرح ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی و حذف ماده 4 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
وکلای ملت با 135 رأی موافق، 80 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از 237 نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات طرح مذکور را مصوب کردند.
در صورت تصویب نهایی این طرح، ماده 4 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب 19 آذر 1382، موضوع تشکیل شورایعالی فناوری اطلاعات حذف می‌شود.
در جریان بررسی این طرح علی‌اصغر زارعی، کمال علیپورخنکداری و موسی غضنفرآبادی به عنوان موافقان و رمضانعلی سبحانی‌فر، سیداحسن علوی و علی‌محمد احمدی به عنوان مخالفان کلیات طرح ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی سخنرانی کردند.
در نشست دیروز و در جریان بررسی کلیات طرح ادغام شورایعالی فضای مجازی با شورایعالی فناوری اطلاعات، احمد توکلی نماینده تهران در مجلس طی اخطاری با استناد به اصل 160 قانون اساسی اظهار داشت: طبق این اصل تمام امور اجرایی کشور باید از طریق قوه مجریه انجام شود؛ حال با تصویب کلیات طرح مذکور و حذف ماده 4 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برخی از تکالیف و ابزارهای وزارت ارتباطات بلااستفاده می‌شود، از این رو به نظر می‌رسد این طرح باید مجدداً به کمیسیون مربوطه ارجاع شود تا با اصلاح آن، پیشنهادات جدیدی در طرح مذکور گنجانده شود.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات طرح ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجلس، اظهار داشت: با توجه به اخطار توکلی، این طرح را برای تعیین تکلیف وظایف وزارت ارتباطات و تفکیک این وظایف از اختیارات شورایعالی فضای مجازی، دوشوری می‌کنیم و مجدداً به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع می‌دهیم.
گفتنی است در جریان بررسی این طرح محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در سخنانی با اشاره به استناد طراحان طرح به ابلاغ مقام معظم رهبری درباره تاسیس شورای عالی فضای مجازی گفت: برخلاف نظر طراحان مسئولیت‌های دو شورا با هم متفاوت است و هدف رهبر معظم انقلاب از تاسیس شورای عالی فضای مجازی اصلا ارتباطی به وظایف شورای عالی فناوری اطلاعات ندارد.
وی با درخواست از رئیس مجلس شورای اسلامی جهت اعلام نظر مقام معظم رهبری به دولت با توجه به رویه‌های قبلی اظهار داشت: روال بر این بوده است که رهبر معظم انقلاب نظرات خود را درباره برخی طرح‌ها و لوایح از طریق هیئت رئیسه به دولت اعلام می‌کردند.
رئیس مجلس در پاسخ به سخنگوی دولت اعلام کرد مطلبی از سوی رهبر معظم انقلاب درباره نظر مثبت ایشان با ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی به مجلس منتقل نشده است.
مصوبات بهارستان
نمایندگان مجلس به منظور تأمین نظر شورای نگهبان در طرح تعیین وظایف و اختیارات وزیر دادگستری، مصوب کردند که وزیر دادگستری موظف به پاسخگویی در مورد عملکرد قوه قضاییه به مجلس است.
مجلسی‌ها همچنین با بررسی با اولویت 6 لایحه موافقتنامه همکاری بین ایران با چند کشور دیگر در صحن علنی مجلس موافقت کردند.
نمایندگان مجلس از سوی دیگر ماده یک طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را تصویب کردند.
براساس این ماده حزب به عنوان تشکیلاتی متشکل از اشخاص حقیقی که با برنامه مشخص در جهت کسب و مشارکت در قدرت سیاسی و نقد و اصلاح آن در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران براساس مرام‌نامه و اساس‌نامه مصوب خود در سطح ملی یا استانی فعالیت می‌کند تعریف می‌شود بر این اساس حزب می‌تواند تحت عناوین دیگری مانند گروه، جمعیت، انجمن، جامعه، مجمع و سازمان سیاسی فعالیت کنند.
ماده یک طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی همچنین عنوان می‌دارد که جبهه ائتلافی سیاسی از احزاب دارای پروانه فعالیت در زمینه فعالیت مشخص است که با اطلاع کمیسیون احزاب موضوع ماده 10 این قانون شکل می‌گیرد.
نمایندگان مجلس داوطلبان واجد شرایطی را که مراحل عضویت حزب را گذرانده و با پذیرش اساسنامه حزب دارای تعهدات و حقوق حزبی مطابق اساسنامه باشند به عنوان اعضای حزب و اعضای ارکان حزب را به عنوان اعضای موثر حزب تعریف کرد.
با تصویب نمایندگان همچنین جاسوسان، متجاهران به فسق و فجور و مشهوران به فساد از حق تاسیس حزب یا عضویت در آن محروم هستند.
نمایندگان مجلس همچنین اعضای کمیسیون احزاب را به منظور صدور پروانه جهت تشکیل حزب و نظارت بر فعالیت احزاب و انجمن‌های اقلیت‌های دینی معین کردند.
نطق‌های میان دستور و تذکرات نمایندگان
ناصر سودانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اهواز در نطق میان دستور خود در مجلس خطاب به حکام سعودی گفت: اگر عملیات نظامی شما در یمن دفاعی است، چرا کودکان و زنان را هدف گرفته‌اید و بزدلانه با هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی و خلبانان اسرائیلی یک کشور را به نابودی سوق ‌می‌دهید؟
روح‌الله حسینیان عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و نماینده تهران نیز در نطق میان دستور خود گفت: تاریخ ایران بر سر دوراهی عزت و ذلت قرار گرفته است، نمایندگان مردم ایران در این مقطع حساس نمی‌توانند بی‌تفاوت بمانند.
وی تاکید کرد: به همین دلیل بر مبنای این وظیفه تاریخی و برحسب نمایندگی از ملت بزرگ انقلابی و قهرمان، باید بگویم مردم و مسئولان هیچگاه با مذاکره مخالف نبوده و نیستند، حتی با عقب‌نشینی تاکتیکی، انعطاف‌پذیری موقت برای بازسازی قدرت و کسب آمادگی هم مخالف نیستیم؛ ما با تسامح و تساهل و کوتاه آمدن از اصول به‌عنوان برنامه استراتژیک مخالف هستیم.
خبر دیگر اینکه تعدادی از نمایندگان در تذکری به وزیر اقتصاد خواستار جلوگیری از تضییع حقوق بیت‌المال در واگذاری کارخانه ماشین‌‌سازی تبریز به بخش خصوصی شدند.
هشدار نمایندگان روحانی به آل سعود
نمایندگان روحانی مجلس نیز طی بیانیه‌ای محاکمه عالم مجاهد آیت‌الله نمر در دادگاه عربی-آمریکایی تنها به خاطر انتقاد به شاهزاده بی‌کفایت سعودی را بدعت جدید دانستند و عواقب اجرای این حکم را به مسئولان سعودی هشدار دادند.