kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
نمایندگان در گفت‌وگو با کیهان مطرح کردند

عرصه فرهنگ، جای تساهل با معاندان نیست

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر دولتی در واقع حکم تریبون فرهنگی دولت‌ها را دارد و خط مشی آشکار فرهنگی هر دولتی در فعالیت‌ها و رفتارهای این وزارتخانه بروز و نمود می‌یابد.



ولی شروع کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم شروعی عجیب و به همان اندازه با گذشت عجیب‌تر شد. وزارت ارشاد دولت یازدهم طی قریب به دوسال از آغاز به کار دولت دائماً بین دو وضعیت روشنفکرمآبی و اذعان به اعتقاد به آرمان‌های فرهنگی امام راحل در نوسان بوده و همین امر مانع از شناخت دقیق رویکرد فرهنگی این دولت شده چرا که مرزبندی مشخصی با افراد هتاک و حتی معاند با نظام نداشته است.
با همه تاکیداتی که نسبت به اهمیت فرهنگ، از سوی مسئولان مختلف صورت می‌گیرد، اما در دستگاههای اجرایی اقدامات عجیبی برخلاف رویه فرهنگی کلان جمهوری اسلامی، مصرح در قانون اساسی صورت می‌گیرد. شاید برخی گمان کنند پدیده‌هایی مثل یک اردوی دانشجویی ساده، یا هم خوانی و تک خوانی زنان، یا نمایش حرکات موزون از مواردی باشد که فقه شرع مقدس برای آن حکمی جاری نکرده، این تساهل و تسامح است که کارساز است در صورتی که حتی در عرف جامعه اسلامی فضا و اجازه‌ای برای چنین رخدادهایی وجود ندارد و مردم متدین اجازه این کار را نمی‌دهند.
به بهانه تساهل نباید به معاندان نظام میدان داد
جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه به بهانه تساهل نباید به معاندان نظام میدان داد، گفت: استدلال مسئولان وزارت ارشاد این است که ما باید در زمینه فرهنگی جذب حداکثری داشته باشیم، ولی باید بدانند که تجربه ثابت کرده است تلاش برای جذب معاندان هیچ فایده‌ای ندارد.
وی ادامه داد: جذب نیروهای خاکستری کار مطلوبی است ولی اولویت وزارت ارشاد باید حمایت از هنرمندان و صاحبان قلم داخلی باشد که در این فضا زحمت می‌کشند.
این نماینده مجلس نهم افزود: وزارت ارشاد باید در نظر داشته باشد که توجه به این افراد معلوم‌الحال ممکن است حامل برخی پیام‌ها به آنها باشد و آنها تصور کنند که زمینه برای فعالیت سابق آنها فراهم شده و آزادانه می‌توانند به رویه قبلی فعالیت کنند.
وزارت فرهنگ دولت یازدهم از همان ابتدای کار خود را آغشته به برخی از حواشی کرد. ماجرا از آنجایی آغاز شد که یک گروه راک ایرانی به نام « سگ‌های زرد»  که چند سالی بطور زیرزمینی و غیرقانونی در ایران فعالیت می‌کرد به آمریکا مهاجرت کرده و در آنجا به دلیل اختلافات درون گروهی به ضرب گلوله یکی از اعضاء سابق، همگی کشته شدند. وزارت فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم به یکباره اعلام کرد که جسد این افراد را منتقل و در قطعه هنرمندان دفن خواهد کرد که البته به رغم مخالفت‌های شهروندان در نهایت نیز این کار انجام گرفت و وزارت ارشاد نیز هیچ گاه دلیل لازم و کافی برای انتقال این افراد ذکر نکرد.
این تصمیم وزارت ارشاد با موج سنگین انتقادات و اعتراضات مردم و رسانه‌ها روبرو شد و این سوال در میان اهالی هنر پیش آمد که چه ضمانتي وجود دارد كه فردا رَپرهاي زيرزميني و خواننده‌هاي طاغوتي فراري در كنار اين هنرمندان دفن نشوند؟ و چه ضمانتي وجود دارد كه اين اقدامات يك مقدمه‌چيني براي رسميت دادن به «هنرزيرزميني» از جمله موسيقي و سينماي زيرزميني توسط وزارت ارشاد دولت تدبير و اميد نباشد؟
این نخستین بار بود که وزارت ارشاد دولت یازدهم با رویکرد فرهنگی جامعه زاویه گرفت ولی آخرین بار نبود چرا که پس از یک بازه زمانی کوتاه وزارت ارشاد با پیش کشیدن مباحثی همچون آواز خوانی زنان، لزوم رفع فیلترینگ فیس بوک، خالی از ایراد بودن نمایش حرکات موزون و اعطای مجوز تولید و اکران به فیلم‌های توقیفی و مسئله‌دار به کرات از آرمان‌های انقلاب اسلامی عدول کرد.
دیدگاه شبه روشنفکری عقبه فرهنگی
دولت یازدهم است  
سید مرتضی حسینی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه دو دیدگاه از اول انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ کشور وجود داشته است، گفت: دیدگاه نخست فاصله‌ای میان دین و فرهنگ نمی‌بیند که در واقع این دیدگاه امام (ره) و مقام معظم رهبری است.
وی ادامه داد: دیدگاه دوم متعلق به حلقه شبه روشنفکران است که معتقدند دین را نباید به حوزه فرهنگ ورود داد.
این نماینده مجلس نهم افزود: دولت یازدهم خود را مدیون قشر شبه روشنفکر می‌داند و با ابراز رفتارهایی که آنها می‌پسندند قصد جلب نظر آنها را دارد.
وی با بیان اینکه شبه روشنفکران عقبه فرهنگی دولت یازدهم را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: متاسفانه برخی از عناصری که در حوزه فرهنگ از لیبرالیسم پیروی می‌کنند در وزارت ارشاد نفوذ کرده‌اند و هر از گاهی ما شاهد رفتارهای عجیبی از دستگاه فرهنگی می‌شویم که با اعتراض مراجع به رفتارهای خود، سریعاً عقب‌نشینی و ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند!
تازه‌ترین این زاویه‌گیری‌ها در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران رخ داد. ماجرا از آنجا شروع می‌شود که «مهدی خزعلی» مدیر انتشارات «حیان»  که از متهمان فتنه 88 به شمار می‌آید و به دلایل چنین جرایمی ممنوع‌النشر شده، در نمایشگاه کتاب سال جاری صاحب غرفه می‌شود ولی بعد از اینکه مسئولان از این مطلب آگاهی یافتند! غرفه وی را جمع‌آوری کردند و وی نیز در پاسخ به هتاکی در مورد مسئولان نظام روی آورده است.
بعد از این ماجرا سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران در اقدامی عجیب به دلجویی از این فرد هتاک فتنه‌ای مبادرت می‌کند و در توجیه آن نیز می‌گوید « بواسطه مسئولیتم باید عذر خواهی می‌کردم»!
و در موردی دیگر،  زمانی که وزیر ارشاد در حال بازدید از نمایشگاه کتاب بود با ابراهیم یزدی عضو ارشد نهضت آزادی مواجه می‌شود و بعد از خوش و بش با وی بیان می‌کند که «ما از سال 54 با هم دوستیم و به شما ارادت داریم». این نوع اظهار نظرها از مسئولان فرهنگی دولتی و توجه به این نوع از افراد معلوم الحال در واقع زمینه را برای دلسردی هنرمندان و صاحبان قلم وطنی و داخلی فراهم می‌کند و از این رو نیازمند تجدید نظر در حوزه رویکرد فرهنگی دولت یازدهم هستیم.
نمایشگاه کتاب محل جولان نویسندگان و ناشران ممنوع‌النشر شده است
ناصر موسوی لارگانی عضو فراکسیون روحانیون مجلس با بیان اینکه مسئله فرهنگ از دغدغه‌های همیشگی مقام معظم رهبری بوده و هست، گفت: فرهنگ به اندازه‌ای برای معظم له اهمیت دارد که سال 93 به عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شد. و اخیرا هم تاکید کردند این عرصه مهم‌ترین میدان تقابل دشمن با جمهوری اسلامی است. وی ادامه داد: دولت‌های قبل در مسئله فرهنگ پیشرفت خاصی نداشتند و حتی بعضاً شاهد افرادی همچون مهاجرانی بودیم که با رفتارهای خود چالش‌هایی را برای نظام ایجاد کرد.
این نماینده مجلس نهم افزود: دولت یازدهم نیز نه تنها اقدام ویژه‌ای در حوزه فرهنگ نکرده بلکه حتی با فراخوان نویسندگان و هنرمندان مسئله‌دار و معلوم الحال از آنها تقدیر نیز کرده است.
لارگانی با بیان اینکه در دو سال گذشته نمایشگاه کتاب محل جولان نویسندگان و ناشران ممنوع‌النشر شده است، تصریح کرد: طی دو سال گذشته افرادی که در حوزه نشر کتاب ممنوع‌الکار بودند در سایه غفلت مسئولان فرهنگی از فضای نمایشگاه کتاب سوء استفاده کردند.