kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
وزیر نیرو خبر داد

مشوق‌های دولت برای کاهش مصرف آب در تابستان

وزیر نیرو گفت: برای فصل تابستان مشوق هایی را برای مدیریت مصرف در بخش‌های صنعت و کشاورزی و برق در نظر گرفته‌ایم.


به گزارش تسنیم، حمید چیت‌چیان در حاشیه بیست‌وسومین کنفرانس بین‌المللی برق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال‌های اخیر با توجه به کاهش بارندگی‌ها منابع آب تجدیدپذیر کاهش یافته و به رغم فعالیت‌های صورت گرفته برای استحصال آب به منظور جلوگیری از قطعی آب نیازمند مدیریت مصرف از سوی مردم هستیم.
وزیر نیرو با بیان «برنامه‌ریزی‌هایی را برای مدیریت آب در تابستان امسال در نظر داریم»، افزود: همواره مردم مهمترین مولفه در جهت مدیریت مصرف آب هستند.
وی از در نظر گرفتن مشوق‌هایی از سوی وزارت نیرو برای کنترل مصرف در تابستان خبر داد و گفت: برای فصل تابستان مشوق‌هایی را برای مدیریت مصرف در بخش‌های صنعت و کشاورزی و برق در نظر گرفته‌ایم.
چیت‌چیان ادامه داد: در صورتی که کشاورزان روزانه 4 ساعت و در ساعات گرم موتورهای آب خود را خاموش کنند در مابقی ساعات استفاده از برق برای آنها مجانی خواهد بود.
این عضو کابینه دولت تصریح کرد: در صورتی که بخش‌های مختلف صنعت، تعمیرات اساسی خود را در خارج از فصل تابستان و پیک مصرف و در تعطیلات انجام دهند از امتیازات مطلوبی برخوردار خواهند شد.
وزیر نیرو با اشاره به لزوم ساماندهی هر چه سریعتر اقتصاد برق گفت: وزارت نیرو پیشنهادی را برای ساماندهی اقتصاد صنعت برق به هیئت دولت ارائه داده و امیدواریم با حل این مشکل، شاهد پویایی و با کیفیت‌تر شدن صنعت برق باشیم.
وزیر نیرو در پاسخ به سوال در خصوص تعیین تکلیف مصوبه ارسالی به هیئت دولت در زمینه قطع آب مشترکین پرمصرف خاطرنشان کرد: این مصوبه در دستور کار هیئت دولت قرار دارد.
بنابراین گزارش: چیت‌چیان اظهار داشت: ابتدای اسفندماه سال گذشته، قیمت برق مصرفی از 493 به 560 ریال افزایش یافت که از این رقم 102 ریال به یارانه‌ها تعلق می‌گیرد و کمتر از 460 ریال هر کیلووات برق مصرفی محاسبه می‌شود. وی افزود: ساماندهی اقتصاد برق از مسائل اساسی محسوب می‌شود و چنانچه نسبت به این مهم بی‌توجهی صورت گیرد، مانع توسعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت برق خواهد شد.
وزیر نیرو با بیان «کاهش تلفات برق، احداث نیروگاه‌های جدید گازی، تولید توربین‌های گازی کلاس F، توجه به تولید پراکنده و توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر از اولویت‌های آینده صنعت برق است»، گفت: سال 2020 کشورهایی که انتشار کربن نیروگاه‌های آنها از حد تعیین شده بیشتر باشد، جریمه خواهند شد؛ بنابراین ضروری است به فکر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش انتشار کربن باشیم.
این عضو کابینه دولت با اشاره به «میزان ظرفیت اسمی کشورمان 73 هزار مگاوات است»، اذعان داشت: برق به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه اقتصادی کشور از مولفه‌های ارتقای کیفیت زندگی مردم است و همواره باید به اصول ضروری تامین مطلوب برق توجه کنیم که یکی از این اصول، اصلاح ساختار اقتصادی این صنعت است.
وی ادامه داد: اکنون تجهیزات مورد نیاز پست‌های برق 400 کیلو ولت در داخل کشور تولید می‌شود و ایران به کشورهای ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان برق صادر می‌کند و با کشورهای ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان تبادل انرژی دارد.
چیت‌چیان با بیان «ایران یکی از هفت کشور جهان محسوب می‌شود که توانایی ساخت نیروگاه گازی دارد»، گفت: صنعت برق در حرکت به سوی تامین نیازهای مردم و خوداتکایی کشور تاکنون گام‌های اساسی برداشته و فرصت‌های قابل توجهی در صنعت برق کسب شده که با نگاهی به آینده باید توجه داشت که اقدامات آتی طولانی‌تر از راه‌های پیموده شده خواهد بود.
وزیر نیرو تصریح کرد: در برخی کشورها تلفات برق به کمتر از پنج درصد رسیده و این در حالی است که از سال گذشته تلفات شبکه توزیع ایران از 15 به 12/8 درصد کاهش یافته و تا پایان امسال به کمتر از 10 درصد خواهد رسید.
وی افزود: توربین های گازی تولید شده در جهان دارای بازدهی بالای 60 درصد است و آنچه در داخل کشور تولید می‌شود، دارای بازدهی 51 درصد است که برای کاهش این فاصله باید تلاش شود.
چیت‌چیان در خصوص میزان خاموشی‌ها در کشور گفت: میزان خاموشی در شبکه، طبق استانداردهای جهانی در طول سال 11 دقیقه است، در حالیکه در ایران به بیش از 500 دقیقه می‌رسد.