kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۴۱۷
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
آیا سازمان محیط زیست به شکاربانی تبدیل می شود؟!

از ذبح گوزن‌های اروپایی تا شکار ویژه خارجی‌ها در ایران

پس از تکثیر بی‌رویه گوزن‌های اروپایی در باغ‌وحش تهران، مازاد این گوزن‌ها با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست ذبح شده‌اند!
سرویس اجتماعی-

در تیرماه سال گذشته 22  راس گوزن قرمز و 15 راس گوزن زرد اروپایی که بدون برنامه‌ریزی کارشناسانه از سوی مسئولان باغ وحش و همچنین عدم نظارت لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در باغ وحش تهران تکثیر شده بودند به دلیل عدم وجود فضای کافی برای نگهداری در این باغ وحش بنا به درخواست مسئولان باغ وحش، با مجوز سازمان محیط زیست در سکوت خبری ذبح شدند.
در مجوز صادر شده، مورد مصرف گوزن‌های ذبح شده تغذیه گوشتخواران باغ وحش قید شده است. گوزن‌هایی که به گفته دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست، پوست‌شان جهت تاکسیدرمی توسط باغ وحش به متقاضیان فروخته شده است.
این در حالی است که در اردیبهشت ماه سال گذشته، پیش از طرح درخواست ذبح این 32 راس گوزن اروپاییِ مازاد از طرف باغ وحش تهران، خرید و ذبح گوزن اروپایی باغ وحش تهران، توسط فردی با تایید اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و با مجوز شماره 10996/93 دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست برای مصارف شخصی و غیرضروری صورت گرفته بود.
کاپیتولاسیون شکار!
افشاگری فارس درخصوص بی‌قیدی سازمان محیط زیست نسبت به گونه‌های متنوع حیات وحش کشور در حالی تکرار شده که پیش از این کیهان نسبت به لغو نشدن «آیین‌نامه شکار ویژه» که در دوره ریاست معصومه ابتکار بر سازمان محیط زیست در سال 82 در هیئت دولت به تصویب رسیده بود اعتراض کرده بود. بر اساس این آیین‌نامه بی‌نظیر(!) اتباع خارجی و متمولین اروپایی و آمریکایی با مجوز محیط زیست و وزارت خارجه به شکار در مراتع و منابع طبیعی کشور پرداخته و از حق «کاپیتولاسیون شکار» برخوردار می‌شوند.
احیای شکاربانی!
هم اکنون مجموعه ای از منتسبین روسای سابق سازمان شکاربانی ایران در دوره پهلوی با فعال کردن مجدد آژانس‌های شکار و گردشگری در ایران با دریافت مجوز از سازمان محیط زیست به تبلیغ شکار در ایران می‌پردازند که همین موضوع منجر به تاریک نمایی گسترده‌ای نسبت به دولت ایران در میان فعالان محیط زیستی جهانی شده است و به  وجهه و آبروی ایران به‌عنوان کشوری که به منظور جذب سرمایه حاضر به تبدیل کشور خود به شکارگاهی خصوصی برای اتباع بیگانه شده، لطمات جبران‌ناپذیری وارد ساخته است.
مجموعه‌ای از فعالین محیط زیست ایرانی مقیم کالیفرنیای شمالی پیش از این با افشای ارتباط یک آژانس ایرانی با سازمان محیط زیست که مجوز شکار قوچ در معرض خطر لارستان را به قیمت صد هزار دلار در آمریکا به فروش می‌رساند، به این موضوع اعتراض کرده بودند.
مجوز صد هزار دلاری شکار
هر چند در جوابیه ارسالی سازمان محیط زیست به کیهان صدور مجوز شکار قوچ لارستان تکذیب شده اما در بیانیه رسمی منتشر شده توسط موسسه حيات وحش ميراث پارسيان، برخلاف ادعاي مديران سازمان محيط زيست، آمده است: «موسسه با اعتقاد به استفاده از ابزار شکار محدود و مديريت شده تروفه به عنوان يکي از روش‌هاي مرسوم تامين هزينه‌هاي سنگين حفاظت مذاکراتي را براي کاهش تعداد پروانه سالانه قوچ لارستان به ترتيبي که در سال‌هاي گذشته انجام مي‌شد و رساندن آن به حداکثر دو پروانه با بهاي بالا، به جاي چندين پروانه به بهاي پايين، آغاز کرده است و موفق شده تا موافقت مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست را با فروش دو پروانه شکار در کشورهاي خارجي با قيمت بالاو با همکاري موسسه قوچ‌هاي وحشي جلب نمايد.»
«سافاری»های فعال‌تر از همیشه
   بر اساس اطلاعات بدست آمده، برخلاف مطالب مطرح شده در جوابيه سازمان محيط زيست شرکت «ايران سافاري» که پیش از این در دوره پهلوی نیز با بهره بردن از رانت انتساب خانوادگی با اسکندر فیروز- مدیر وقت سازمان محیط زیست ایران- شکار اتباع خارجی در ایران را  مدیریت می‌کرد، مسئولیت فروش پروانه شکار قوچ در معرض خطر لارستان در آمريکا را عهده‌دار است که بنا بر اعتراف موسسه پارسيان مشترياني نيز داشته اند!
گفتنی است یکی از موسسین مهم موسسه حيات وحش ميراث پارسيان، «مراد طاهباز» است که هم اکنون به واسطه یکی دیگر از شرکت‌های ثبت شده خود در آمریکا مدیریت ساخت مجموعه توریستی بزرگی در اسرائیل را عهده‌دار است و از شرکای تجاری رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود!
برنامه ریزی در لندن!
اخیرا مجموعه‌ای از مدیران همکار سازمان محیط زیست در پرونده صیانت از «یوزپلنگ ایرانی» به همراه مراد طاهباز، رئیس برنامه عمران سازمان‌ملل - گری لوئیس- و مجموعه‌ای از مدیران آمریکایی موسسه قوچ هاي وحشي آمريکا و بنياد ميراث ايران در انجمن سلطنتی جغرافیای انگلیس گردهم آمدند و در غیاب مسئولین جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل زیست محیطی کشور به ارائه طرح و نظریه پرداختند! علاوه بر آن در گردهمایی مذکور از اسکندر فیروز، رئیس سابق سازمان محیط زیست در دوره پهلوی نیز حضورا تقدیر به‌عمل آمد! به نظر می‌رسد علت اصلی رشد غیرقابل توجیه حضور عناصر و موسسات مشکوک و بدسابقه در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی محیط زیست ایران، وادادگی عجیب معصومه ابتکار و فراهم آوردن فرصت‌های نفوذ خارجی‌ها در برنامه‌های ملی حوزه محیط زیست کشورمان است.
جای خالی نظارت
ورود بهنگام دستگاه‌های نظارتی و امنیتی به پرونده سازمان محیط زیست می‌تواند از وارد آمدن خسارات بیشتر به این حوزه مهم و اولویت‌دار جلوگیری کند. بی‌شک لغو آیین نامه شکار ویژه مشهور به کاپیتولاسیون شکار در صدر خواسته‌های فعالین حقیقی محیط زیست و مردم قرار دارد. خصوصا که تاکنون به واسطه صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی در ایران به دلیل فراهم نبودن امکان رصد لحظه به لحظه فعالیت‌های این افراد خسارات بسیار زیادی به گونه‌های در معرض خطر و حفاظت شده ایرانی از جمله یوزپلنگ، قوچ، هوبره و غیره وارد شده است که تصاویر آن در فضای اینترنت به وفور قابل مشاهده است.