kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۷۹۶
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷

گرانی مرغ و میوه در ایام نوروز حاصل ضعف نظارت

علی‌رغم وعده‌های مسئولان مبنی بر کنترل قیمت‌ها در نوروز قیمت مرغ و میوه در ایام عید گران شد.

به گزارش مهر علی‌رغم وعده‌های مسئولان مبنی بر کنترل بازار مرغ در آستانه شب عید، قیمت این کالا در روزهای پایانی سال گذشته و روزهای ابتدایی سال جدید از 8 هزار تومان نیز عبور کرد، هر چند که این روزها قیمت این کالا مجدداً روند کاهشی را در پیش گرفته اما بررسی علل ناکامی در حفظ آرامش بازار مرغ می‌تواند به کمک موقعیت‌های پیش‌رو بشتابد و مانع بروز اشتباهاتی شود که در این دوران سبب افزایش چشمگیر قیمت مرغ شدند.
مسئولان مختلف نظرات متفاوتی را درمورد علل این امر بیان کردند و از جمله آنها عباس والوزی، معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام درمورد علت افزایش قیمت مرغ در آستانه شب عید با بیان اینکه برآورد ما این بود که قیمت از بیستم اسفندماه 93 کاهش یابد، گفت: شدت تقاضا مانع این امر شد ضمن اینکه ما تلاش می‌کنیم با عرضه بیشتر مرغ منجمد در نقاط مختلف شهر به کاهش قیمت کمک کنیم.
البته اقدامات دولت تا چند روز پس از عید هم مؤثر واقع نشد و قیمت مرغ در روز پنجشنبه 6 فروردین ماه 94 طبق اعلام مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی 8100 تومان بود. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که مردم تمایل چندانی به مصرف مرغ منجمد ندارند و همین امر باعث شد تا توزیع گسترده این نوع مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در بازار نتواند به یاری دولت در کنترل شرایط پیش آمده بیاید.
در همین زمینه محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی هم در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت جهاد کشاورزی در کنترل بازار مرغ شب عید موفق عمل نکرد؟ گفت: بخشی از این مسئله مربوط به امر فرهنگ‌سازی برای مصرف مرغ منجمد است که دولت باید برروی آن کار می‌کرد چرا که (در زمان گرانی مرغ گرم) قیمت این نوع مرغ پایین بود و دولت برای هر کیلوگرم از آن حداقل 2 هزار تومان یارانه می‌پرداخت.
وی با بیان اینکه ما فکر نمی‌کردیم با وجود ذخایر گسترده شرکت پشتیبانی امور دام قیمت مرغ تا این حد بالا بود، اضافه کرد: مرغی که در میادین به قیمت 6980 تومان عرضه می‌شد مرغ گرم و تازه بود، همچنین وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که 7000 تومان قیمت منطقی مرغ است.
یوسفی افزود: قیمت مرغ زنده برای مرغ‌هایی که در میادین (به قیمت 6980 تومان) و در مغازه‌ها (به قیمت بیش از 7000 تومان) عرضه می‌شدند؛ یکی بوده است. چه دلیلی وجود دارد که بهای  این کالا در مراکز عرضه مختلف، متفاوت باشد؟
رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اظهار داشت: وقتی وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند تولید کم نیست، ذخیره به اندازه کافی وجود دارد، با سازمان میادین هماهنگ شده که مرغ گرم به قیمتی کمتر از 7 هزار تومان عرضه شود و وزیر جهاد کشاورزی قیمت منطقی را 7 هزار تومان اعلام می‌کند؛ با وجود این همه اطلاع‌رسانی که شده اگر مغازه‌ای مرغ را 9000 تومان می‌دهد خود مردم بیشتر از همه مقصر هستند آنان نباید از گران‌فروشان خرید کنند.
یوسفی افزود: همچنین باید دستگاه‌های نظارتی این موضوع را ریشه‌یابی کنند که چرا برخی مغازه‌ها اقدام به عرضه کالا با قیمت بالا می‌کنند یا اینکه با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی قیمت مقطوع و مشخصی برای مرغ تعیین و اعلام می‌کردند هرکس مرغ را به قیمتی بالاتر از این عرضه نماید، جریمه می‌شود.
وی اضافه کرد: کارها در دستگاه‌های دولتی هماهنگ باهم نیست و هرکس کار خودش را انجام می‌دهد.
گرانی پرتقال در ایام نوروز
همچنین قیمت پرتقال هم در ایام نوروز بعضاً به بیش از 7 هزار تومان در هر کیلو رسید این درحالی است که مسئولان دولتی قیمت این میوه را حدود 3 هزار تومان اعلام کرده‌ بودند.
البته نایب رئیس اتحادیه باغداران دلیل افزایش قیمت پرتقال را حاشیه‌سازی سودجویان، ناهماهنگی در حمل ‌و نقل و شلوغی جاده‌ها عنوان کرد!
مجتبی شادلو در گفت‌ و گو با ایسنا، درباره چرایی افزایش یکباره قیمت پرتقال در روزهای ابتدایی نوروز اظهار کرد: از ابتدای سال 1393 به طور مکرر بر کمبود مرکبات تأکید می‌شد اما در این روزها مشخص شد که کمبودی وجود نداشت و کمبودی در کار نیست؛ بلکه عده‌ای که به دنبال حاشیه‌سازی از طریق اطلاع‌رسانی یا عملکرد خود بودند و سعی داشتند کمبود پرتقال را به دولت تحمیل و برای تحقق اهداف خود، واردات بی‌رویه را آغاز کنند.
وی همچنین ناهماهنگی در حمل و نقل را عامل دیگر تأثیرگذار در افزایش قیمت پرتقال و مرکبات برشمرد و افزود: باتوجه به اینکه عمده مرکبات از نوار شمالی کشور و از گیلان، مازندران تا گلستان تأمین می‌شود در ایام نوروز باتوجه به اینکه جاده چالوس و هراز برای کامیون‌ها مطلقاً بسته شده و اخیراً تردد وانت‌ها در آن محدود شد. همچنین جاده فیروزکوه هم به دلیل ازدحام بالا مشکلاتی را برای رفت و آمد ایجاد کرد در نهایت صاحبان وسائل نقلیه تمایلی برای عبور و مرور در این مسیر و جابه‌جایی مرکبات نداشتند که در مجموع این امر موجب محدود شدن دستیابی به مرکبات موردنظر و اثر در قیمت آن شد.
این اظهارات درحالی است که مسئولان دولتی پیش از نوروز اظهار می‌کردند که ذخیره‌سازی سیب و پرتقال به اندازه کافی برای ایام عید صورت گرفته و مشکلی در این‌باره نیست.
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار در این زمینه معتقد است: سال 93 را بدون واردات به پایان رساندیم بنابراین یکی دیگر از علل گرانی پرتقال شب عید، انجام نگرفتن واردات است.حسین مهاجران در گفت و گو با نسیم در رابطه با وضعیت تنظیم بازار میوه شب عید گفت: ما نباید تجربه 8 سال گذشته را کنار می‌گذاشتیم و آن را به کسانی می‌دادیم که حرفه‌شان تجارت است، زیرا تجارت با تنظیم بازار تفاوت دارد.
وی افزود: سال‌های قبل تنظیم بازار صورت می‌گرفت نه تجارت، تنظیم بازار یعنی از ابتدای خرید با تأمین‌کننده قراردادی امضا شود که در آن به همه موارد از جمله سایز و سلامت پرتقال لحاظ شود.
مهاجران با بیان این مطلب که دلال‌ها امسال پرتقال‌های خوب را از منطقه جمع‌آوری کردند و مابقی برای تعاونی روستایی ماند به نسیم تأکید کرد: تعاونی روستایی در این زمان به جای تنظیم بازار، تجارت کرد. یعنی پرتقال را 1200 خرید و 2900 عرضه کرد پس اینجا مسئله تنظیم بازاری صورت نگرفت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آنهایی که باید بازار را تنظیم می‌کردند به جای آن تجارت کردند و با کمی تفاوت مانند دلال‌ها رفتار نمودند، در صورتی که اگر تنظیم بازار انجام شده بود قیمت پرتقال 6500 تومان نمی‌شد.