kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
2 وعده انتخاباتی ستاد پزشکیان!

عبدالعلی‌زاده: افزایش قیمت بنزین را با آرامش جا می‌اندازیم! طیب‌نیا: قیمت ارز را آزاد می‌کنیم

 
 
 
اعضای ستاد انتخاباتی پزشکیان در روزهای اخیر به وعده‌های‌گران سازی‌آورده‌اند به‌طوری که عبدالعلی‌زاده؛ رئیس ستاد پزشکیان از گران شدن بنزین و طیب نیا از آزادسازی نرخ ارز پرده برداشتند. 
به گزارش کیهان، در روزهایی که تب گل به خودی در مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا داغ شده است اعضای ستاد مسعود پزشکیان نیز در رویه‌ای عجیب، در حال زدن گل به خودی‌های پی‌در‌پی هستند اما مسعود پزشکیان به جای کنترل غضنفرهای حامی و درون خود، به مارادونای حریف حمله می‌کند.
روز نهم تیرماه بود که علی عبدالعلی‌زاده؛ رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در یک کنفرانس خبری در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، از برنامه پزشکیان برای افزایش قیمت بنزین پرده‌ برداشت و با اشاره به ارقام 25 و 50 هزار تومان برای هر لیتر بنزین، گفت: «هر قیمتی که برای بنزین کارشناسی شود، خواهید دید که آنچنان با آرامش و همکاری مردم جا‌می‌افتد»! این اظهارات که نگرانی‌هایی در جامعه و حتی در بین طرفداران پزشکیان ایجاد کرد با واکنش کارشناسان و مسئولان مواجه شد.
گل به خودی‌های پی‌در‌پی اصلاح‌طلبان
ستاد اصلاح‌طلبان از شوک گل به خودی عبدالعلی‌زاده خارج نشده بود که علی طیب نیا که از او به عنوان فرمانده اقتصادی ستاد مسعود پزشکیان یاد می‌شود دومین گل به خودی را وارد دروازه پزشکیان کرد و از فروش ارز شرکت‌های بزرگ در سامانه نیما (حدود 40 هزار تومان) انتقاد کرد و خواستار آزادسازی آن شد که به معنای فروش ارز شرکت‌های بزرگ به قیمت 60 هزار تومان 
است.
لازم به ذکر است که تمامی نیازهای ارزی برای واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی با نرخ ارز نیمایی 40 هزار تومانی تامین می‌شود و وعده طیب‌نیا به معنای افزایش حداقل 50 درصدی نرخ ارز مواد اولیه در همان ابتدای دولت احتمالی پزشکیان است.
کارشناسان زیادی معتقدند در صورت اجرای این طرح، باید منتظر جهش دوباره ارز و موج جدید گرانی قیمت کالاها باشیم.
طیب نیا در حالی از آزادسازی و تقویت بورس و آزادسازی قیمت ارز دم می‌زند که با آزادسازی نرخ ارز، سرمایه‌ها از بورس فرار خواهد کرد و به بازار ارز خواهد رفت و بازار سرمایه سقوط خواهد کرد؛ نظیر اتفاقی که در سال 1399 در دولت روحانی رخ داد و سهامداران را به خاک سیاه نشاند.
گران سازی؛ رویکرد همیشگی اصلاح‌طلبان
البته طیب نیا که در دولت روحانی، وزیر اقتصاد بود و پرداخت یارانه را مصیبت عظما می‌دانست چه آن زمان و چه حالا، کاره‌ای نبوده و نیست؛ چرا که نفر اول اصلاح‌طلبان که در کنترل افراطیون این جریان است برای ریاست جمهوری، عباس آخوندی (فرد ضد مسکن سازی ارزان برای مردم) است اما رویکرد عبدالعلی‌زاده و طیب نیا درباره بنزین و ارز، همان رویکرد گران‌سازی دولت‌های ‌هاشمی‌، خاتمی و روحانی است که کمر مردم را زیر بار گرانی شکست و موجب کاهش مشارکت در انتخابات شد و حالا در ستاد پزشکیان، رویکرد اصلی است.
گل به خودی‌های اصلاح‌طلبان در روزهای اخیر از سوی ظریف و زنگنه هم وارد دروازه اصلاح‌طلبان و پزشکیان شده است و ادامه خواهد داشت. همچنین نسبت دادن لباس شهید رجائی به مائو و اظهارات پزشکیان در مناظره تلویزیونی درباره اعدام سعید جلیلی در عین ادعای همیشگی اصلاح‌طلبان در پرهیز از خشونت، نشان می‌دهد که نوعی افراطی‌گری توأم با آشفتگی بر این جریان و شخص مسعود پزشکیان، مستولی است که در صورت رای‌آوری این جریان در امور کشور هم جاری می‌شود. 
به نظر می‌رسد کار اصلاح‌طلبان از رقیب‌هراسی گذشته و به تهدید خشونت بار روی آورده‌اند؛ مسئله‌ای که دل ملت را شکسته است. 
مخالفت 96 درصد مردم 
با بنزین ۲۵ هزار تومانی پزشکیان
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در حالی که از ستاد انتخاباتی پزشکیان طرح افزایش قیمت بنزین به ۲۵ هزار تومان مطرح شده، یک نظرسنجی نشان داد که 96 درصد مردم با این قیمت بنزین مخالفند.
 علی عبدالعلی‌زاده؛ رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان اخیراً اعلام کرد که در صورت پیروزی وی در انتخابات، برای حل مشکل مصرف بالا و اجبار به واردات بنزین، قیمت آن حتما افزایش خواهد یافت اما قبل از آن اطلاع‌رسانی لازم به مردم صورت خواهد گرفت تا مثل دولت روحانی بحران آبان سال 1398 تکرار نشود. او حتی اعلام کرد که اگر کارشناسان بگویند که بنزین باید 50 هزار تومان شود پزشکیان با نظرات کارشناسان موافقت خواهد کرد.
ضمن اینکه، پزشکیان قبل از کاندیداتوری در انتخابات نیز در اظهارنظری گفته بود بنزین باید 
25 هزار تومان شود. محمدجواد آذری جهرمی، قائم‌مقام ستاد انتخاباتی پزشکیان، هم در اظهارنظری صریح گفته بود که باید قیمت بنزین، گازوئیل، آب و برق آزاد شود تا مشکلات کشور حل شود.
با توجه به این اظهارات مقامات ارشد ستاد پزشکیان، مشخص است که در دولت احتمالی وی، افزایش شدید قیمت بنزین قطعی خواهد بود. این در حالی است که یک نظرسنجی که توسط مرکز افکارسنجی سرمایه انجام شد، مشخص کرد که اکثریت مردم اساسا با گران کردن بنزین مخالفند. در این نظرسنجی از مردم پرسیده شده که پیشنهاد شما برای قیمت بنزین آزاد چیست؟ فقط چهار و دو دهم درصد از مردم در پاسخ، قیمت بنزین بیش از 15 هزار تومان را انتخاب کرده‌اند که به نوعی می‌توان آن را موافقت با بنزین 25 هزار تومانی پزشکیان نامید و 95 و هشت دهم با گران شدن بنزین مخالفت کرده‌اند.
مخالفت عمومی 
با گران سازی‌های 30 ساله اصلاح‌طلبان
گفتنی است، مردم و حتی کسبه و فعالان متوسط اقتصادی، با روند گران‌سازی کالاها، خدمات، ارز و مسکن، خودرو و... که از دولت‌ هاشمی آغاز شده، مخالف هستند و یکی از دلائل مشارکت پایین در انتخابات همین است. از آغاز دولت ‌هاشمی تاکنون حداقل پنج شوک قیمتی بزرگ و چند شوک قیمتی کوچک‌تر وارد شده که شدیدترین آن در دولت روحانی رقم خورده است اما اعضای ستاد پزشکیان همچنان بر گران‌سازی تاکید دارند.
این در حالی است که رئیسی با وجود پیشنهاد برخی برای جبران هزینه‌های دولت با گران سازی بنزین و نان مخالفت کرد و قیمت این دو کالای اساسی، ثابت ماند. نرخ ارز نیز با تحمیل نسخه غیرعلمی تفاضل تورم ایران و آمریکا از سوی خارج از دولت سیزدهم و با بوق‌های رسانه‌ای اصلاح‌طلبان به نرخ فعلی رسید که بانک مرکزی باید جلوی آن را بگیرد.