kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱
کمال خرازی در گفت‌و‌گو با فایننشال‌تایمز: 

در صورت جنگ فراگیر با تمام امکانات از حزب‌الله حمایت‌ می‌کنیم

مشاور مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز هشدار داد که اگر رژیم صهیونیستی یک حمله تمام‌عیار علیه حزب‌‌الله لبنان انجام دهد، منطقه‌ خاورمیانه با خطر آغاز یک جنگ رو‌به‌رو خواهد شد که در آن تهران و محور مقاومت با تمام ابزارها از این گروه حمایت خواهند کرد.
 
 
 
 
فایننشال تایمز به نقل از سید کمال خرازی، وزیر امور خارجه پیشین ایران نوشت که جمهوری اسلامی ایران علاقه‌‌ای به یک جنگ منطقه‌ای ندارد. وی از آمریکا خواست تا برای جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری‌ها، اسرائیل را تحت فشار قرار دهد.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، خرازی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران در صورت درگیری تمام‌عیار، از حزب‌الله حمایت نظامی خواهد کرد، گفت: همه مردم لبنان، کشورهای عربی و اعضای محور مقاومت از لبنان در برابر اسرائیل حمایت خواهند کرد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: احتمال گسترش جنگ به کل منطقه که همه کشورها از جمله ایران درگیر آن شوند، وجود خواهد داشت و در چنان شرایطی، چاره‌ای جز حمایت تمام و کمال از حزب‌‌الله نداریم.
وی افزود: گسترش جنگ به نفع هیچ ‌کس نیست، نه ایران و نه آمریکا.
فایننشال تایمز در ادامه این گزارش به نقل از یک مقام ایرانی که نام وی را فاش نساخت مدعی شد: بعید است ایران مستقیماً اسرائیل را هدف قرار دهد. در عوض محور مقاومت را بسیج خواهد کرد.
این روزنامه اقتصادی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، نوشت: رای‌دهندگان از میان مسعود پزشکیان اصلاح‌طلب که می‌خواهد برای رهایی از تحریم‌ها دوباره با غرب تعامل کرده و سعید جلیلی دشمن آمریکا، یکی را انتخاب خواهند
کرد.
خرازی گفت که بسته به آنکه چه کسی برنده شود، «تفاوت‌هایی» در رویکردها وجود خواهد داشت، اما راهبرد کلی سیاست خارجی توسط رهبری تعیین شده و تغییری نمی‌کند.
وی گفت که انتخابات فرصتی برای «گشایش‌های جدید» بین ایران و غرب ایجاد می‌کند. اما برای نیل به آن، کشورهای غربی باید «از سیاست‌های کنونی عقب‌نشینی کرده و بر اساس جایگاه برابر و احترام متقابل با ایران وارد مذاکره شوند».
خرازی افزود: اگر آنها تصمیم به همکاری بگیرند، ما آماده همکاری هستیم.
فایننشال تایمز به نقل از خرازی نوشت که جمهوری اسلامی ایران در دولت جدید مایل به انجام مذاکرات غیرمستقیم با واشنگتن در مورد برنامه هسته‌ای ایران است در صورتی که این امر منجر به پیوستن مجدد آمریکا به برجام شود.
خرازی با استناد به فتوای رهبری مبنی بر ممنوعیت ساخت سلاح هسته‌ای گفت: ما موافق ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم. اما او گفت که اگر موجودیت ایران با یک تهدید مواجه شود، «طبعاً باید دکترین خود را تغییر دهیم».
وی هشدار داد که اگر غرب مکانیزم ماشه را برای اعمال مجدد تحریم ‌های سازمان ملل فعال کند، با «واکنش شدید ایران در زمینه تغییر راهبرد هسته‌ای» رو‌به‌رو خواهد شد.
وزیر امور خارجه پیشین ایران گفت: تاکنون تصمیمی برای غنی‌‌سازی بیش از ۶۰ درصد اتخاذ نکرده‌ایم. اما سعی کرده‌‌ایم تجارب خود را با استفاده از ماشین‌های مختلف و تنظیمات مختلف گسترش دهیم.
فایننشال تایمز با اشاره به ناخشنودی غرب از همکاری‌های نظامی ایران و روسیه نوشت: خرازی با تاکید بر بی‌طرفی ایران در جنگ روسیه و اوکراین گفت که ایران پیش از آغاز این درگیری، به روسیه هواپیماهای بدون سرنشین فروخته است. وی در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی‌‌های غرب مبنی بر احتمال فروش موشک‌های بالستیک ایرانی به مسکو، گفت: چنین اتهاماتی وجود داشته است، اما صحت ندارد.
وی با بیان اینکه «هیچ مانعی بر سر راه معاملات تسلیحاتی ایران و روسیه وجود ندارد»، افزود: تهران در حال مذاکره برای خرید جنگنده‌های روسی است و قرار است در آینده نزدیک یک توافق راهبردی جامع با آنها امضا کنیم.