kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
با پیروزی راست‌ها در انتخابات فرانسه

ماکرون رفتنی شد غرب به چه کنم چه کنم افتاد

رئیس‌جمهور فرانسه که در دور اول انتخابات پارلمان این کشور شاهد شکست سنگین حزبش از جریان‌های راست و چپ بود- به نوشته رسانه‌های غربی- رفتنی شده است.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
شکست ماکرون در دو انتخابات پی‌در‌پی در فاصله کمتر از یک ماه از راست‌ها- یکی انتخابات پارلمانی اروپا و دیگری انتخابات پارلمانی فرانسه- آینده سیاسی وی را در ‌هاله‌ای از ابهام فرو برده است. زمانی که ماکرون ماه گذشته به دنبال انتخابات پارلمانی اروپا و پیروزی راست‌ها، پارلمان فرانسه را منحل و دستور برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کرد، کارشناسان تیزبین هشدار دادند که این «قمار خطرناک» با توجه به نفرت جامعه فرانسه از ماکرون و حزبش می‌تواند ته‌مانده اعتبار ماکرون در فرانسه را هم از بین برده و پایانی بر فعالیت سیاسی وی و حزبش باشد. در انتخابات روز یکشنبه این کابوس تعبیر شد و ماکرون بار دیگر از راست‌ها شکست خورد. بدین ترتیب و طی دو روز گذشته گمانه‌زنی‌های متعددی درباره آینده سیاسی ماکرون، نقش فرانسه در اروپا، سیاست داخلی و خارجی فرانسه، جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا و...مطرح شده است. 
حالا وب‌سایت آمریکایی «پولیتیکو» طی گزارشی با اعلام این که «ماکرون رفتنی است» به گزینه‌های بسیار دشوار پیش‌روی وی پرداخته و نوشته است: «ماکرون حالا با یک تصمیم بسیار دشوار رو‌به‌رو است؛ اینکه نامزدهای حزب خود را به نفع رقیبی غیر از جریان راست افراطی از دور دوم انتخابات خارج کند تا راست افراطی قدرت را در دست نگیرد و یا اینکه به مبارزه ادامه دهد تا آخرین تلاش‌های خود را برای احیای قدرت از دست رفته حزبش به‌کار گیرد.»
دوستی با روسیه، خروج از ناتو
این گزارش می‌افزاید: «فرانسه ممکن است به‌زودی شاهد روی کار آمدن یک دولت راست افراطی باشد و این در حالی است که این کشور دومین اقتصاد بزرگ اروپا و تنها کشور هسته‌ای اتحادیه اروپاست. اگر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در دور دوم انتخابات در هفتم ژوئیه (17 تیر) پیروز شده و اکثریت پارلمان را کسب کند، فرانسه با یک وضعیت سیاسی جدید مواجه خواهد شد. حزب لوپن از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه حمایت کرده و گفته که می‌خواهد از اتحادیه اروپا و ناتو خارج شود. پیروزی در این انتخابات می‌تواند به او کمک کند که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۷، رئیس‌جمهور فرانسه شود.» به گزارش ایسنا پولیتیکو در ادامه می‌افزاید: موفقیت حزب راست افراطی فرانسه در این انتخابات به این نکته بستگی دارد که سایر احزاب و حزب ماکرون چه عملکردی داشته باشند و برای شکست جریان راست افراطی متحد شوند یا خیر. نامزدها تا امروز فرصت دارند در مورد ادامه رقابت یا انصراف از دور دوم انتخابات تصمیم‌گیری کنند و به گزارش پولیتیکو، در بسیاری از مناطق نامزدهایی که در جایگاه سوم قرار داشتند، به نفع احزابی غیر از جریان راست افراطی کنار کشیده‌اند.
افول ماکرونیسم!
روزنامه «نیویورک‌تایمز» هم با اشاره به قدرت گرفتن جریان راست در فرانسه می‌نویسد: «شکست قاطع حزب میانه‌رو فرانسه در دور نخست انتخابات پارلمان فرانسه (روز یکشنبه)، به سلطه هفت‌ساله امانوئل ماکرون بر سیاست ملی پایان داد. ماکرون نه‌تنها به طور مؤثری با درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام، پارلمان فرانسه را منحل کرد بلکه باعث انحلال جنبش میانه‌رویی تحت عنوان ماکرونیسم شد.»
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «ماکرون در سال ۲۰۱۷ به قدرت رسید و گائولیست‌های راست میانه و سوسیالیست‌های چپ میانه را که ستون قدرت فرانسه در دوران بعد از جنگ بودند، به نام همسویی دوباره در قرن بیست‌ویکم حول محور عملگرایی حذف کرد. اما با توجه به این که ماکرون نتوانست یک حزب سیاسی میانه‌رو معتبر را تشکیل دهد، این سیاست به طور فزاینده‌ای شکست خورد و در نتیجه متحدانش را در مقابله با راست و چپ افراطی از دست داد.» این رسانه در ادامه وضعیت امروز فرانسه را «ناامیدکننده» خواند و نوشت: «پیروزی ناچیز اجتماع ملی به ریاست مارین لوپن باعث شد از کسب اکثریت مطلق توسط حزب او در پارلمان ملی جلوگیری شود، حتی اگر چنین تصمیمی به قیمت بروز هرج‌ومرج خارج از کنترل تمام شود.»
بحران سیاسی طولانی 
روزنامه آلمانی «اشتوتگارتر ناخریشتن» هم در گزارشی به تاثیرات پیروزی راست‌ها بر وضعیت سیاسی فرانسه پرداخته و از قول کارشناسان نوشته است: «پس از انتخابات پارلمانی فرانسه خطر یک بحران سیاسی دائمی در این کشور به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. این خطر که فرانسه خود را بدون اکثریت پارلمانی بیابد، بیشتر می‌شود. بی‌ثباتی سیاسی در این کشور احتمالاً بر همین اساس افزایش خواهد یافت.»
به گزارش تسنیم در ادامه گزارش این روزنامه آلمانی آمده است: «انتظار می‌رود که قدرت رئیس‌جمهور فرانسه نیز به روند کاهشی خود ادامه دهد. اردوگاه رئیس‌جمهور اکنون تنها سایه‌ای از وضعیت سابق خود است و جنگ قدرت بین احزاب مختلف در این اردوگاه احتمالاً افزایش می‌یابد. ماکرون در رساندن صدای خود در مورد مسائل سیاسی کنونی مشکل خواهد داشت. صدای ماکرون در سیاست اروپا نیز در حال کاهش وزن است. شرکای فرانسه باید برای یک مجلس ملی مسدودشده یا یک دولت تحت رهبری حزب اجتماع ملی فرانسه آماده شوند.»
سناریوهای پیش‌رو
«یورونیوز» اما در گزارشی به سناریوهای دور دوم انتخابات پارلمانی در یکشنبه هفته آینده فرانسه پرداخته و نوشته است: «حزب راست افراطی اجتماع ملی که روز یکشنبه گذشته در صدر دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه قرار گرفت تنها یک گام دیگر تا به دست گرفتن پارلمان و سکان هدایت دولت در این کشور فاصله دارد. در این میان رایزنی‌ها میان احزاب رقیب، به طور عمده میان راست و راست افراطی از یک‌سو و راست میانه و چپ از سوی دیگر برای تشکیل ائتلاف‌های تازه به منظور کسب پیروزی نهائی در انتخابات قانون‌گذاری زودهنگام فرانسه شدت گرفته است... مخالفان پا گرفتن جریان راست افراطی در نهاد قانون‌گذاری و دستگاه اجرائی فرانسه تنها چند روز مانده تا برپایی دور دوم این انتخابات در تلاشند تا شهروندان را از رای دادن دوباره به حزب اجتماع ملی منصرف کنند. تلاش احزاب مخالف با این هدف صورت می‌گیرد که حزب تحت رهبری ژوردان باردلا در نهایت از کسب اکثریت مطلق پارلمانی در این کشور باز بماند. ائتلاف چپ موسوم به «جبهه مردمی جدید» در همین راستا اعلام کرد که قصد دارد برخی از نامزدهای خود را به نفع دیگر نامزد‌های ائتلاف که شانس بیشتری برای مقابله با نامزد راست افراطی دارد، از رقابت کنار بکشد.» یورونیوز در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که «این تاکتیک منتسب به جمهوری‌خواهان در گذشته، زمانی که راست افراطی یک طردشده سیاسی به حساب می‌آمد، کارساز بود؛ اما آیا این‌بار نیز با توجه به اقبال بی‌سابقه به حزب اجتماع ملی مؤثر واقع خواهد شد؟»